QUOTE (Nyllet @ Mar 28 2008, 23:55 )

Okej, skälla kanske va att överdriva, men va fan, mönstringsförrättaren ljög för mej, jag tycker faktiskt att jag har rätt att vara förbannad.
Då ska vi försöka gå till botten med det här. En mekbataljons tyngsta anfallsvapen är Strv122 och Strf90, för att bli VC eller förare i en sådan heter tjänsten stridsfordonsplutonbefäl. Är man inskriven som stridsfordonsbefäl kommer man Högst troligen inte bli besättning i varkenStrf90 eller Strv122. Vanligast är att stridsfordonsbefäl blir vagnchefer på Bandvagn 206 eller någon variant av de Pansarterrängbilar som finns. Bandvagnar och pansarterrängbilar används av de flesta kompanierna på P4 i någon form, de är inga anfallsvapen.
Om man är inskriven som stridsfordonsbefäl och vill se action är Min åsikt att Södra Wadsbo är stället att bli placerad på. Sjukvårdsgrupperna på Södra Wadsbo håller sig nära fronten och och kräver stor skicklighet av VC och förare att inte själva bli utskjutna när de rycker fram, kanske under fientlig beskjutning, för att hjälpa t.ex. en utskjuten stridsvagn. I år (vet inte om det kommer finnas kommande utbildsningsår) utbildas eskortpluton på Södra Wadsbo,
hur en eskortpluton fungerar kan du läsa om här, de använder sig av terrängbilar och de är en stridande tjänst. Nu vet jag inte om det kommer finnas när du rycker in, men vem vet... kanske, kanske inte.
Tycker också att du ska lyssna på
dxl, stridstrossen,
som du kan läsa mer om här. Jag vet inte om Södra Wadsbo utbildar stridstross, men jag vet att Wartofta brukar utbilda stridstross (eller pansartross som det heter på P4) i år utbildar dock Lifkompaniet stridstrossplutonen.
Detta är inte riktigt min påse chips, men i grova drag ska det här stämma. Det finns säkert en hel del gamla stridsfordonsbefäl på forumet, leta upp någon av dem och fråga dem... de kan ge mer information och korrekt information.