QUOTE (sweetbird @ Mar 21 2008, 21:10 )

Hej!
Jag har några frågor!
1. Vilka delar mer förutom pipan är licenspliktiga (Pistol)? Vet att t ex magasinet (vet iofs inte vad som gäller för revolvrar) inte är det..
2. Varför är just dessa delar licenspliktiga?
3. Finns ju att köpa hela kit´s för handladdning både pistol och gevär: Kulor, hylsor, tändhattar, krut, krutmått samt laddpress: Är dessa licenspliktiga?
Har nämligen hört att de inte skulle vara det.
4. Vet att replikor är byggda av mindre tåligt material så att man inte ska kunna bygga om dessa till riktiga vapen bland annat men jag har sett replikor i genuint stål, har man förstört mekanismen på dessa eller skapt dem skevt så att de inte ska kunna fungera eftersom dessa borde ju rent teoretiskt hålla för att avfyra riktig ammunition om resten fungerade? Vilka material används egentligen i riktiga vapen?
Vore tacksam för svar

Mvh Peter
Hej! har (tror jag) några svar
1vitala delar, dvs det som inte kan köpas över disk
2 vital del, samma som slutstucket på en studsare eller framstycket på en hagelbock
3 innehav av ammunition är licenspliktigt så då torde utrustning för att tillverka sådat vara det också, dock så finns det ett litet aber även om man har licens, man får inte utan tillstånd handladda för kommersiellt bruk dvs sälja
4 skulle inte vilja testa ett hemmabygge baserat på en replik, då der är väldiga krafter vi talar om, sen är det ju inget som säger att dessa delar i replikerna är i rätt mått, om vi nu inte talar om ett deaktiverat vapen, vilket är licenspliktigt just för att det finns vitala delar i det
i riktiga vapen så används olika stållegeringar som dessutom är härdade och anlöpta i en kontrollerad miljö
nu är det ju så att en hyfsat kunnig metallarbetare skulle kunna med rätt enkla verktyg kunna göra k-pistar utan några större problem, tror nån tjomme som var knuten till nån kriminell organisation åkte dit för just tillverkning av k-pistar
nu är ju jag inte någon aktoritet på svensk vapenlagstiftning eller vapen tillverkning men detta är mina korvören