Under veckorna 11 & 12 har vi haft många olika saker för oss, som tex. OC-utbildning (Pepparspray), pislol, hagel & besöksdag samt middag med hela FS-avdelningen.

Veckan började med teori i Pepparspray eller OC (Oleoresin Capsicum) som det kallas. Vi övade också med en övningsspray för att veta hur man kan verka med den. Fick också se hur effektiv en kravallspruta är. Jag skulle inte vilja vara i den folkmassan som får OC på sig av den i alla fall.

Judgment day.
Dagen är här, nu var det dags för den praktiska & sista delen i OC utbildnngen. Nämligen att bli utsatt för OC. Övningen gick ut på att man får OC i ögonen & sedan ska man utföra några moment: första, slå på en mits i 30sec, andra, slå med batång på en mits i 30sec & sista dra pistol mot en som hotar en med kniv, få ner personen på marken & handfängsla.
När man får OC i ögon & ansikte sticker det till & man kan inte öppna ögonen för då gör det ont som fan. Det som är värst av allt är när man är klar med övningen & när man inte har något adrenalin & när det är dags för att tvätta bort det. Aj Aj! Man tror att det aldrig ska försvinna får ångest. Det tog ca 1h innan jag kände att det var okej i ögon & ansikte.
Såhär såg jag ut efter 20min:

Denna dag var det dags att åka ut till skjutbanan samt till bunkern för att skjuta hagelgevär & kasta hand-, shock- & rökgranat. Eftersom jag aldrig har skjutit med hagel förut så tyckte jag att det skulle bli intressant. Det var lättare än vad jag trodde att det skulle vara. Efter vi var godkända på hagelgevärs övningarna var det dags för nästa steg nämligen handgranatskast. Finns inte så mycket att skriva om, men var & en kastade 3st handgranat m56 och varsin chockhandgranat samt att vi fick se en rökgranat vid explosion.

Under fredagen hade vi vård samt förberedelser inför besöksdagen (som var på lördagen) då annhöriga fick komma & få information ang. Utlandstjänst & våra uppgifter.
På kvällen hade vi 3-rätters middag med hela FS15.

Från måndagen till & med onsdagen hade vi grupp- & plutonsstrid, insats mot folkmassa, mörker & spaning.

Fred Ut

Läs mer >>