Alla resonerar vi olika och jag tror du missförstår mig en smula.
... Att bli beordrad utomlands, långt från familj och socialt nätverk, är det en förmån?
I min branch anses det allmänt att det är en förmån att erbjudas utlandstjänst eftersom det (i många fall) är ett krav för avancemang. Det är hård konkurrens om platserna och då det oftast handlar om tjg på >ett år så följer i regel familjen med. Självklart saknar jag vänner och släktingar men man kan inte få allt samtidigt.QUOTE
Det är ingen solsemester dom åker på..
Tvivlar starkt på att dom har tid över till något extra arbete..
Eftersom Karl_P hävdade att "om de varit i Sverige kunde de ju löst andra uppgifter än "bara" stödja C-17" ville jag endast påpeka att det kan de kanske göra även i Ungern... Jag har ingen uppfattning om hur mycket "tid över" de kommer att ha.Tvivlar starkt på att dom har tid över till något extra arbete..
Dessutom kan man inte ändra vilken ort man arbetar på utan att skriva nytt anställningskontrakt. Och jag garanterar till 100% att Försvarsmakten vill INTE göra det. För då kommer dom få öka lönerna på samtliga nyutbildade..
Jag förstår inte skillnaden mellan FM och ett företag i det här fallet. FM har utlandstjänst som ett formellt krav vid anställning och många företag har det som ett informellt "måste". Mitt kontrakt specificerar inte tjänstgöringsort och jag var inte medveten om att FMs kontrakt gjorde det... Mea culpa.QUOTE
Skatteverket har en tabell för vad som är skattefritt som utlandstraktamente.. (SKV A 2007:43) Där utlandstraktamentet skall täcka en frukost,lunch och middag av normal standard. För Ungern är det 503kr/Dag. Är dom där längre än 3månader så ska det minskas till 70% av normaltraktamentet efter de första 3 månaderna.
Gäller det även om stationeringsorten ändras till Ungern? Vad händer om tjg är längre?QUOTE
Vad för samsyn du har med din arbetsgivare, det är upp till dig. Det är bara tråkigt att dom lyckades blåsa dig.. :( För lön och ersättning/förmåner är det _enda_ företagen kan visa uppskattning mot sina arbetstagare.
Och Utlandsarbete är INGEN förmån.
Du har alldeles rätt!Och Utlandsarbete är INGEN förmån.
Jag har gått med på mina villkor och tycker faktiskt att jag har det utomordentligt förmånligt. Vad får dig att tro att de "lyckades blåsa" mig? (eller ens är intresserade av att blåsa någon..?)
Inte nog med att jag har en mycket intressant och meriterande tjänst. Det jag lär mig är en förutsättning för vidare avancemang, jag tjänar bättre än vad jag skulle gjort som Kapten i Afghanistan och familjen följer med.
Personligen tycker jag att det är ett drömläge och tackar min lyckliga stjärna över att jag blev tillfrågad. I mitt fall är utlandstjänsten – utan tvekan – en förmån.