Jag söker ett CAD- eller ritprogram. Helst som freeware eller billigt shareware eller i tredje hand ett billigt COTS-program.
(Och bara för tydlighetens skull så tycker jag vi hoppar över såna där byta-filmjölk-lösningar, såvida inte torrenten pekar mot ett freeware)
Jag har googlat runt lite men antingen finns det inte så många alternativ eller så är min google-fu svag.
Det känns lite onödigt att springa iväg och köpa hela jämrans AutoCad för att sitta hemma och skissa lite på några idéer som jag har men å andra sidan är MSPaint lite väl rudimentärt.
Jag ska ha programmet till att rita upp lite layouter över hur man bäst kan disponera utrymmet på jobbet (godsterminal) så det vore ju bra om det gick att först rita upp hela byggnaden och sedan zooma in delar av ritningen och arbeta med olika delar av ytan i detalj.
Jag utgår ifrån att alla ritprogram av idag klarar av att hantera flera olika layers. Om det dessutom finns ett program som kan hantera små färgglada pilar som åker omkring eller åtminstone genom olika tjocka linjer kunna visa trafikbelastningen för truckarna i olika riktningar så blir jag jätteglad. Det ska dessutom gärna vara relativt användarvänligt för det var snart 15 år sedan som jag använde AutoCad senast.
Det funkar alldeles utmärkt med nån gratis light-verision av köpeprogram. Eftersom det här är nåt jag tänkt göra helt frivilligt på min fritid så funkar det inte att be chefen köpa in nåt dyrt och fräsigt.
Vad säger ni? Finns denna tulipanaros?