Help - Search - Members - Calendar
Full Version: SADAF-västen
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Fu Bodin
Ja, jag har säkert startart den 67 tråden på sama ämne, men sällan så svarar folk när man använder sig av de gamla trådarna.

Blågul får (och är helt berättigad att) ta bort tråden och ge mig smisk, men någon större skada är det väll inte om jag startar en ny tråd?

---------------------------------------------------

Frågan är: är följande väst på bilden den gamla sydafrikanska västen som militaryshop en gång sålde (fast med annan kammo)?

Skiten kostar ju bara 500 riksdaler på Mil-Con.se, så man kanske borde slå till ;)
2Sharp
Modellen är samma, kvalitén är ju inte så lätt att avgöra, men 500 spänn är ju inga pengar.

Kasst/fult cammo, man vill ju vara snygg i skogen..

Stilpolisen ger en 4:a av 10 möjliga.
Sudden
Ser ut som det danska mönstret ;)

Föressten, varför köper man en stridsväst egentligen? När använder man den?
Behövs det när man jagar älg t.ex.? Eller är det under B-styrke övningar som man använder den?
;)
2Sharp
Det heter SADF väst smile.gif

Mönstret kallas "flecktarn", det är väl tyskt?
KattenJansson
QUOTE (Sudden @ Feb 21 2003, 23:40 )

Behövs det när man jagar älg t.ex.? Eller är det under B-styrke övningar som man använder den?
;)

Man använder den när man skall vara lite extra fin. Har ingen själv men vill gärna ha en. Har sneglat lite på dom dyrare grejerna. Försöker motivera mig till att inte kasta pengarna på något man inte kommer använda allt för ofta.

Man kan ju köpa en stridsväst i jämställdhetens tecken. Har hon raffset så har jag stridsväst. Enkelt!

=)
Sudden
QUOTE (KattenJansson @ Feb 22 2003, 01:58 )
Man kan ju köpa en stridsväst i jämställdhetens tecken. Har hon raffset så har jag stridsväst. Enkelt!

=)

biggrin.gif Hehe. Det har jag inte tänkt på.
Undra vad tjejen tänker när man kommer in i sovrummet i bara mässingen....och stridsväst! biggrin.gif Då kanske hon med kommer i rätt stämmning. ;) biggrin.gif
2Sharp
QUOTE (Sudden @ Feb 21 2003, 23:40 )

;)

Min köpte jag för att använda under b-styrke uppdrag, där har den gjort god service.

Sedan är det kul med prylar smile.gif

Katten, du får inte sluta äta din medicin... smile.gif
Andrew
Den västen är en kopia utifrån SADF västen.
Lite udda att se den i Flecktarn då man är van vid den bruna färgen.

Jepp !!... 2Sharp... Flecktarn är Tyskt i allra högsta grad.

Kolla kvaliten på västen annars är det risk att du köper grisen i säcken.
Mil tec brukar dock hålla hyfsad kvalitet på sina prylar.
Fu Bodin
Västen finns att köpa på http://www.mil-con.se. Finns för övrigt i svart, som jag redan har beställt.

En polare hade den i Bosnien och tyckte den funkade bra.
Den slår ju lätt Stridsbälte 304K. Så det är bara att skynda sig och fynda.
Klinken
Jag använder den på olika b-styrkeuppdrag och med en del modifikationer fungerar den alldeles ypperligt!

Jag skrev ett långt inlägg om den i en annan tråd i höstas...sök lite så hittar ni säkert det inlägget!

Fridens liljor // Fk Klinken
Fk Fjellman
Kan påpeka att jag köpte min SADF väst från england (drop zone supplies). Var lite tveksam att betala i förskott men det var en seriös firma så det var inga problem. Tror jag fick betala 300:- för en ORGINAL väst. Dock lite använd men vid mycket bra skick.

//Fjellman
113JOR
Verkar ju bra...synd den inte finns i grönt.

Är det någon som har koll på om man kan hitta någon billig helgrön stridsväst utomlands, som är ganska lik sv2000?

/JOR
Fk Fjellman
Gör som jag... jag tog vanlig sprej lack (grön är väll lämpligast) och sprutade på dom sandfärgade delarna. Funkar hur bra som helst...

//Fjellman
Klinken
113JOR: Den finns i både grönt och svart på Mil-Con

Gotcha
Hoppla!

Jag beställde en också (SoldF borde snart få provision av alla .mil-butiker..! ), och där fanns ju valet "grönt", "svart" eller "flecktarn"...och av bara farten råkade lite frystorkat, nödmat, färg och annat smått å gott hänga med.. B)
Fu Kjellberg
Kolla på Ebay.
Gjorde en sökning på mollesystemet som är snarlikt.
Ebay.
Bravo One
Vad är det för märke på SADF västen på Mil-con. Det sälj en likadan väst på D-gear av märket Fostex för 475:-
Klinken
Det är samma tillverkare!

Klinken
Här kommer en länk till den gamla tråden om Fostexvästen salute.gif

Västdebatt

Rambo
Köpte min i det vackra m90 mönstret på militaryshop, hut löst dyrt men jag tycker att det var värt varenda krona. Sitter som gjuten på kroppen, skaver ingenstans och håller alla inställningar i alla lägen.
Lite minus är dock att man har magasins fickorna på "fel sida" för ak4 samt att den är lite svår att uppgradera med nya skyddsmaskväskan och att fästa en kniv på ett bra ställe.

Sedan att man inte skulle införskaffa egen utrustning så tycker jag att det är helt ok att skaffa precis vad man vill så länge man inte riskerar att skada sig eller att man försvårar snabb identifiering i en stridsituation. Annars så är det aldrig fel att göra något som höjer ens stridsvärde.
Fk Fjellman
QUOTE (Rambo @ Feb 24 2003, 14:30 )
Lite minus är dock att man har magasins fickorna på "fel sida" för ak4

Lär dig att byta mag med vänster hand medan du håller vapnet i skjutriktningen. Funkar på både ak5&4 och går snabbt när man väl nött in det smile.gif

//Fjellman
Lt. payne
Västar är kul att diskutera,Måste slå ett slag för min egen väst
Blackhawk tactical EOD.

Sitter perfekt,inget skavande.
I bältet kan man hänga både knivar och väskor.
Dyr men bra kvalitet!
bravebat
laugh.gif I mitt tycke är nog SV 2000 och SV 94 bäst!!
Dessa är även reglementerade för FM.

Men vill slå ett extra slag för SV 2000 pg av fickan för blåsa, men SV 94 har mer fickor Hm svårt det här!!!! biggrin.gif
Fu Kjellberg
SV 94 är det FJS-västen du menar ?
bravebat
QUOTE (Fu Kjellberg @ Feb 24 2003, 18:23 )
SV 94 är det FJS-västen du menar ?

biggrin.gif japp det är i stort sett samma!!! schysst och med mång tbh väskor. Precis vad man behöver ute i markena gasmask.gif
vargen
FJS västen är bra synt bara att jag inte får använda den för min Kompanichef.
Många fickor som går att placera var som helst.
SFC
Jag hade en helgrön version av SADF-västen under mission, vet ej vilken tillverkare det var. Jag kan inte kolla upp det heller, då den slutade sin livstid i en container efter tre månader, helt kass kvalité. Köpte sen Military Shops version i m/90-cammo och den fungerade glockrent, skyhögt mycket bättre kvalité enligt mig.
Fu Kjellberg
FJS-västen vet jag vilken den är, visste inte att den hette SV94.
Har haft den hemma och klämt på. Vill ha men lite dyr :(
FJS-väst med alla fickor.
Utan skyddsmaskväska och höger proviantväska.
Detaljbild på magficka
113JOR
QUOTE (Fk Klinken @ Feb 24 2003, 12:57 )
113JOR: Den finns i både grönt och svart på Mil-Con

Fridens liljor  // Fk Klinken

Nice!

Får köra in om o kolla nästa gång jag e på väg till Malmö...då kanske CSN har gett mig lite pengar oxå ;)

/JOR
psi0n
Eftersom ingen verkar uppmärksama mitt inlägg så försöker jag väl under denna tråden som ändå handlar om västar.

Jag beställde igår snigelvästen grundutrustad och 2st hgfickor + benplatta med skyddsmaskfickan + multiflaskfodral + platypus vätskesystem. Och jag hoppas att jag kommer att bli nöjd, prylmänniska som jag är. Lär väl inte kunna använda den så ofta inom hv men fickorna hoppas jag att jag får använda på stridsbältet 304k.

Jag tycker att snigel västen för mig var den bästa investeringen av alla västar. Eftersom fickorna går att använda dels till 304k och sv2000 och jämfört med andra västa så kan man modifiera västen utifrån egen erfarenhet och krav. Ni som erfarit snigelvästen här på forumet verkar också vara nöjda!?? eller?

Fjs-stridsväst är det mer troligt man kommer få använda den inom hv (pga m-nummer märkt) än andra västar? Kanske är bättre att lägga pengarna på den fjs västen i så fall..
Ni som har erfarit fjs västen,vad är mindre bra och mer bra med västen !?
bravebat
QUOTE (psi0n @ Feb 27 2003, 14:21 )
Eftersom ingen verkar uppmärksama mitt inlägg så försöker jag väl under denna tråden som ändå handlar om västar.

Jag beställde igår snigelvästen grundutrustad och 2st hgfickor + benplatta med skyddsmaskfickan + multiflaskfodral + platypus vätskesystem. Och jag hoppas att jag kommer att bli nöjd, prylmänniska som jag är. Lär väl inte kunna använda den så ofta inom hv men fickorna hoppas jag att jag får använda på stridsbältet 304k.

Jag tycker att snigel västen för mig var den bästa investeringen av alla västar. Eftersom fickorna går att använda dels till 304k och sv2000 och jämfört med andra västa så kan man modifiera västen utifrån egen erfarenhet och krav. Ni som erfarit snigelvästen här på forumet verkar också vara nöjda!??  eller?

Fjs-stridsväst är det mer troligt man kommer få använda den inom hv (pga m-nummer märkt) än andra västar? Kanske är bättre att lägga pengarna på den fjs västen i så fall..
Ni som har erfarit fjs västen,vad är mindre bra och mer bra med västen !?

laugh.gif Jag har använt SV 94(FJS-västen) under både GU och i HV (har nu bytt till SV 2000) och jag har bara positiva saker att säga om den, det ända möjliga minuset är fickornas fast sättning och att den saknar ficka för vätskeblåsa, men jag har hört att recon har modifierat den ,av denna modifiering har jag dessvärre ingen erfarenhet.

Den har många fler befattningsfickor än SV 2000 och flera väskor, den är i stort en mer gedignareväst än SV 2000(FJS västen är ju tillverkad för yrkesmän, medan SV 2000 endast skall duga år "Pissväringar" laugh.gif )

Trots detta finns det mycket som behöver förbättras på FJS. Men priset (Ca 4000 SEK) är i grövsta laget, men väl värt det om man vill lägga ut pengar på personlig utr, så är mitt råd
KÖP EN!!!!

Dessutom är M-nummermärkt , så diverse småpåvar och gammelgubbar med stjärnor kan inte klaga biggrin.gif

hoppas att du har avändning av den här infon salute.gif
Razvedka
QUOTE (bravebat @ Feb 27 2003, 17:44 )
Dessutom är M-nummermärkt , så diverse småpåvar och gammelgubbar med stjärnor kan inte klaga biggrin.gif

"Följande delar ingår i det set vi säljer "privat" (inga delar har FMVs etikett). Västen levereras som ett komplett set omonterad. Lösa fickor säljs inte:"

Ovan är saxat från RECON och de säljer naturligtvis INTE m-märkta västar! Sedan att västen är LIKADAN är en annan sak. Spritpenna och symaskin kanske? Eller så får man väl be de petiga herrarna fingra någon annanstans!
bravebat
QUOTE (Razvedka @ Feb 27 2003, 17:56 )
QUOTE (bravebat @ Feb 27 2003, 17:44 )

"Följande delar ingår i det set vi säljer "privat" (inga delar har FMVs etikett). Västen levereras som ett komplett set omonterad. Lösa fickor säljs inte:"

Ovan är saxat från RECON och de säljer naturligtvis INTE m-märkta västar! Sedan att västen är LIKADAN är en annan sak. Spritpenna och symaskin kanske? Eller så får man väl be de petiga herrarna fingra någon annanstans!

laugh.gif Helt rätt bro!!! Men jag menar att med m-nummermärkt är den reggad för användning innom FM. Därför behöver inte varje väst va numrerad )smile.gif
Sniff
allt detta tjat om västar...
RIKTIGA STRIDISAR KÖR MED BAR ÖVERKROPP 6n.gif
psi0n
Tack för svaret bravebat.. salute.gif

När jag snackade med recon så berättade försäljaren om att han sålt snigelvästen till en del hv förband runt om i landet... Kanske ett försäljningstrick, vad vet jag... !!??? Men om det nu stämmer så e d ju kul att veta att det finns förband som tillåter och vill ha lite trevligare prylar än 304k.
smile.gif
bravebat
QUOTE (psi0n @ Feb 27 2003, 22:53 )
Tack för svaret bravebat.. salute.gif

När jag snackade med recon så berättade försäljaren om att han sålt snigelvästen till en del hv förband runt om i landet...  Kanske ett försäljningstrick, vad vet jag... !!??? Men om det nu stämmer så e d ju kul att veta att det finns förband som tillåter och vill ha lite trevligare prylar än 304k.
smile.gif

biggrin.gif Ingen orsak polarn!!!

Jag vet att det finns många förband ute i sverige som använder snigelvästen,har själv en polare som har den och är väldigt nöjd(Värmland) tydligen så når inte "gubbfansväldet" överallt.
Men det som är bra med Fjsvästen är att den är testad av och framtagen för FMs räkning=ERGO "inget gnäll"

Stridsbälte 304K bör förpassas till något museum tillsammans med alla andra släktklenoder som man prackar på HV.

Om SV 2000 hadde köps in åxå för HVs räkning skulle inte problemet med egna västar funnits.

Det är inte lämpligt för hv befäl och andra "småpåvar" att gnälla om dem. eftersom att det är FM själv som satt oss i denna situation..

Något att tänka på salute.gif

"SV 2000 till folket"
psi0n
Tänk villka underbara minnen man kommer att få när man ser 304k på museum ! Om man nu vill se skiten kanske mest förtränga, speciellt alla gånger bältet trasslat ihop sig i mörker eller gånger då fickorna trillat av i en strid.....
304k ända in på 2000-talet än så länge men det förvånar väl ingen om 304k klarar 3000-talet osså inom hv.... laugh.gif

trots allt har 304k hållt och lite beröm får man väl ge.... fast bara lite....

Jag kan bara hålla med bravebat !

"SV 2000 till folket"
joppe
304k är ju allafall bättre än den gamla stridsselen laugh.gif
psi0n
Ja glada får vi alla vara att utveckligen går framåt, hmm mer eller mindre =) Antagligen om man fått erfara stbältet som fanns innan 304k så hade man väl uppskattat 304k mer..... laugh.gif
Rambo
Bara för att något är bättre ändet som fanns innan så är det inte bra. Har aldrig använt något annat än 304k och min väst men har å andra sidan hatat 304k ända sedan gröntjänsten i lumpen då man fick skavsår på höfterna och mellan skulderbladen av skiten.
bravebat
QUOTE (Rambo @ Feb 28 2003, 12:47 )
Bara för att något är bättre ändet som fanns innan så är det inte bra. Har aldrig använt något annat än 304k och min väst men har å andra sidan hatat 304k ända sedan gröntjänsten i lumpen då man fick skavsår på höfterna och mellan skulderbladen av skiten.

biggrin.gif helt rätt polarn, OM MAN ALLTID SÄGER "GILLA LÄGET"
så händer det aldrig nått heller!!!!!

"Jägarfix" HVs bästa vän biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.