QUOTE (grisbasse @ Apr 28 2008, 18:58 )

QUOTE (jaegare @ Apr 28 2008, 02:58 )

QUOTE (os frontale @ Apr 27 2008, 18:13 )

Om man är en nykläckt jägarsoldat, var har man då störst chans att få tjänstgöra och på vilken tjänst? MOT dylikt torde vara helt hopplöst att söka men skyttesoldat-aktigt är större chans?
MOT är väl alldeles utmärkt, skytte eller varför inte span?
Vakt o eskort är en tjänst som enligt mig inte är värdig en jägarsoldat... Har hört så många som sagt att de tagit den tjänsten för att bara få chansen att åka iväg, men som sen har ångrat sig något sjukt mycket bara för att de inte varit medvetna om vad den tjänsten innebar.
Nu kommer det väl en massa sura miner här snart, men det är bara ett hett tips till dig!
Vadå värdig en jägarsoldat? Att vara MOT handlar inte om att kunna ligga längst i fält, utan om att samverka. Jag skulle säga att personlig mognad och tidigare missionserfarenhet gör dig lämpad som MOT-soldat.
V/E i affe består främst av bevakning, personskydd, operationer, partruller... vilket ger en hyffsat bred kunskapsbas till nästa gång då du kanske åker som skytte/span/MOT.
Med ödmjukhet och respekt kommer man långt. speciellt om man ska samverka med afghaner.
Allvarligt talat, V/E, visst det är schyssta grabbar oftast. Men tjänsten är det inte många som gillar, det är ett faktum. V/E tjänsten är väldigt inrutad och består av att stå i maingate, åka till camp mermal och tbx för att hämta leaveresenärer. Det är väl det närmaste personskydd de kommer. Patruller, ja de brukar gå runt campen och dess närområde för att se efter så att ingen lagt ut IEDer. Allt detta är mycket viktiga uppgifer. Men inte många trivs med att hålla på med detta dag ut och dag in, det blir nämligen ganska snart tråkigt att stå o titta i gaten efter några timmar..
Ja jag vet detta för att jag har stått där, för att vara schysst mot V/E och helt frivilligt.
Och jag säger inte detta för att vara nedlåtande.
Operationer kan man istort glömma också Det är mycket större chans att få åka på operationer som tex Sierra Tango.
Som MOT soldat samverkar du inte mycket, det gör cheferna.
Den tjänst som är mest varierande är skyttet helt klart. De gör mycket som MOT gör, är ofta ute tillsammans med MOT och PO. Oerhört mycket egna operationer. Und inhämtning. Även transporter av viktiga personer förekommer. Mm mm.
Till Kingecho vill jag säga ja, jag vet flera som har ångrat sig så pass att de inte velat åka alls. Ja vad är det för folk som inte vet vilken tjänst det är, faktiskt så vet jag några ganska färska officerare tom som sökte utan att veta vad det innebar.
Men till alla där ute, sök allt om ni vill åka på allt. Men kom inte o gnäll sen i efterhand.
Grisbasse, jag lovar att du inte behöver lära mig hur man umgås med afghaner då jag har gjort tre missioner där

Kan dock hålla med om att det kan vara en bra erfarenhet för en nymuckad. Och förlåt alla som känner sig trampade på tårna. Inget personligt på något sätt.