Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Snigel designs utrustningsväst 2008
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2
svalan
En anledning jag har hört från de som håller i projektet är att man bla vill ha ett modulärt system med stridsvästar,chestriggs, bärselar för att erbjuda soldater i olika befattningar att bygga lämpliga västar/bärsystem. Dessa ska kunna kombineras tillsammans med en mängd fickor.

Man har insett att baskittet inte längre består av 4 magasin ak, en vattenflaska, ett par handrgranater och vapenvårdskittet längre.
Sanningen kanske mer går mot 10 magasin, en bunt handgranater av olika typer, pistol med magasin, 2-3 liter vatten och kanske grt-am, sjv-kit, pr-kit mm mm. Man har också insett att många befattningar kräver tightare västar (fordonstjänst mm) än vad SV2000 erbjuder. Samt det som redan nämnts, det ska gå att bära med kroppsskydd utan att få arbetsskador.

Ang. Bianchi, alla P88CT2 som delas ut nu får man med safarilandhölster och safarilandmagasinsficka. Till detta kommer ju även streamlightficklampa.
Nya magasinfickan är inte bra pga att den är för stor och fäster dåligt i västen, de flesta föredrar den gamla.
Tyvärr har man också köpt safarilandhölstret som INTE är kompatibelt med vapenlampa.
Fu Kjellberg
Här kommer Khaki västen (prov)

Här kommer även en länk till dom olika västarna Recon/snigel gjort under åren.
Nostalgi tripp.
Fu Kjellberg
Bilder på ny testversion av Sjukvårdsväska Medium i Khaki bärandes på västen,
samma princip gäller för Ryggväskan och Recons nuvarande Sjukvårdsväska Medium.

Nersänkt läge.

Sleipnir
Det där verkar inte vara helt funkis att kunna arbeta med. Föredrar nog lösningen med den på benet, alternativt att ha väska "small" på benet och en sjukvårdsrygga som (exemplevis) TTs "First Responder".
MatsLennarth
Det känns som om den skulle daska emot röven / låren ganska rejält vid förflyttning. Någon med erfarenheter?
Schmutte
QUOTE (MatsLennarth @ Apr 12 2008, 13:09 ) *
Det känns som om den skulle daska emot röven / låren ganska rejält vid förflyttning. Någon med erfarenheter?

Funktionen är endast till för att användaren ska få en så skön bio upplevelse och avslappnande nobelmiddag så att rumpan förhårdnar och stelnar:Malaj: rolleyes.gif

OT? Nej då saint.gif

OnT: Finns det inte något slags snabbspänne (t.ex. som kan monteras på vapenrem) så att sjv bara kan ta tag i väskan och slita fram den medan den fortfarande "sitter fast" på ryggen?
Kan vara användbart utifall man måste fort därifrån efter omhändertagande och har händerna upptagna. känns nästan som om lösningen som redan existerar och denna hämmar ens kutande lika mycket.
bushman
jodå schmutte det finns velcroriggar från bla tactical tailor för sånt.
men är det bara jag som ser ett litet fel i att ha en sjv ficka på ryggen/knäveckt?
jag är av religionen att man gärna vill se vad man har i sin sjv-utr och inte gå på känn.

iden med löstagbar ficka/väska är en bra variant.
dock ser jag hellre då en rygga eller mindre lårmonterad rigg än en ett mellanting i korsryggen.
Fu Kjellberg
Bushman:

Jag håller med dig.
Ryggväskan kan jag tänka mig ha där men sjvväskan skulle jag inte vilja ha där.
Hellre på låret som sjv ficka small är tänkt.
Skall jag ha en sjv-väska av den storleken skulle jag vilja ha 2 bärremmar och ha den på ryggen då den har samma storlek som min grab bag (liten stridsäck).
Jag vet dock inte om denna testversion har det.

Tear away med kardborre är smidigt. Det har jag på min sjvficka som sitter på vänster framsida av västen.
3924
Lite klarläggning för en som inte följt med i detta ämne de senaste veckorna.

Sv2K = är du den väst vi kör med i dag. (!?)
Men som tydligen genomgå någon form av REMO.

SV08= Är detta chestriggen?

Västen från SnigelD är en väst på är på prov i vissa delar av NBG, på eget förvåg från förband eller är det från MSS/FMV?
Provet genomför varför?, för att skapa kunskap inför REMO av Sv2K eller som en till väst förutom nuvarande och nya chestriggen?

(försökte läsa trågen men vet inte om det är jag eller om det är något jag har missat, men jag fick inte ihop det)

Tack på förhand
3924
coolhand
QUOTE (Schmutte @ Apr 12 2008, 09:08 ) *
OnT: Finns det inte något slags snabbspänne (t.ex. som kan monteras på vapenrem) så att sjv bara kan ta tag i väskan och slita fram den medan den fortfarande "sitter fast" på ryggen?
Kan vara användbart utifall man måste fort därifrån efter omhändertagande och har händerna upptagna. känns nästan som om lösningen som redan existerar och denna hämmar ens kutande lika mycket.

Detta spannet ar MYCKET smidigt och kan utlosas med en hand jamfort med tva.

Det anvands av Kifaru pa sina grejor for att snabbt kunna dumpa en ryggsack etc.

Snabbspannen
LeadHead
QUOTE (coolhand @ Apr 15 2008, 00:22 ) *
Detta spannet ar MYCKET smidigt och kan utlosas med en hand jamfort med tva.

Det där är säkert ett bra spänne men inte behöver vanliga snabbspännen heller mer än en hand för att lossas...
coolhand
oops... jag menade med bara tummen...
Berg
Kan det inte lossna om man t.ex stöter i någonting då?
Smeghead

Snigel Design Utrustningsväst 2008 ?

Camelbak Delta 5?

Skrämmande likt.
bushman
enkel fråga:

08-väst kompabilitet med vapenrem 06?
eller är de små stropparna vid axlarna fäste för vapen?
Fu Kjellberg
Lite fler bilder på västen i action.

NI i övningstagen.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.