Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Skyttesoldat/Skytteplutonbefäl T2 Skövde
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Pliktverket
vedor
Jag behöver få ett par saker uträtt för mig. Jag ska rycka in som Skytteplutonbefäl på T2 i skövde, först trodde jag det var P4 men nu när jag har kollat igenom papperna lite mer noggrant så ser jag att det är på T2 som jag skall vara stationerad.
Vad jag har förstått och läst rätt mycket så ska T2 mest handla om eskort och mer "låtsas krigare" än P4. Även pratat med en kille som ligger på P4 nu och bilden av T2'are är inget positivt, dom springer till matsalen, och är allmänt respektlösa.

Det jag skulle vilja få uträtt är då:

Vad är egentligen skyttesoldaternas uppgift på T2, och är den lika tuff som andra skytte- tjänster?
Vad är skillnaden mellan skyttesoldater på T2 och P4?
Är det en mindre tuff utbildning på T2 än P4?
Är det lätt att få byta till skyttesoldat någon annanstans?

Jag har sökt och försökt läsa till mig något men jag kände att det var nödvändigt för mig att skriva denna tråden.
Btw så är jag född 1990 och inryck blir aug 2009.

Mvh
majkl
T=Trängtrupperna
P=Pansartrupperna
vedor
Ja, och när jag hör det så ser det för mig ut som, att träng rör sig mer till fots. Och pansar är det "tunga kavalleriet". Men när man har läst lite så känns det som att träng inte sysslar med strid utan endast sysslar med eskort av transporter m.m..

Det jag ville veta är om skytte tjänsterna är stor skillnad mellan p4 och t2.
Och hur skyttetjänsten på t2 egentligen är (gärna egna erfarenheter).

Mvh
Hedin
QUOTE (vedor @ Mar 9 2008, 11:16 ) *
Ja, och när jag hör det så ser det för mig ut som, att träng rör sig mer till fots. Och pansar är det "tunga kavalleriet". Men när man har läst lite så känns det som att träng inte sysslar med strid utan endast sysslar med eskort av transporter m.m..

Det jag ville veta är om skytte tjänsterna är stor skillnad mellan p4 och t2.
Och hur skyttetjänsten på t2 egentligen är (gärna egna erfarenheter).
Eskort på T2 rör sig inte till fots, de har patgb. Och ja du har delvis rätt, skytte på T2 är inte de som tar täten upp mot kullen när fienden ska kastas tillbaka i Östersjön. Det gör skyttet på våra pansarregementen. Min uppfattning är att skytteriet på våra pansarregementen är de som sysslar med anfallstrid och skytteriet på T2 sysslar med som du själv uttrycker det "eskort av transporter".

Är jag inte helt ute och cyklar så luktar det lite som att du är missnöjd över att inte få lika mycket "strid" som dina framtida kollegor på P4. Det ska du inte oroa dig för, eskort och vanligt pansarskytte har olika uppgifter men får i stort samma utbildning. Bara för att eskort inte sysslar med anfallsstrid på samma sätt som pansarskytte kan man också tro att eskort är andra klassens skyttesoldater, men nej... gå inte i den fällan snälla. Underhållsbataljonen är Arméns "vitala del" och den måste skyddas till varje pris. Fienden vill av främst två anledningar slå ut vårat underhåll. Dels för att utan underhåll kan vi inte strida och dels för underättelsevärdet. Underhållet är de som har koll på vart de flesta av våra enheter befinner sig någonstans. Därför kan man räkna med att fienden kommer skicka in sina bästa förband bakom våran front för att störa vårat underhåll samt få underrättelser. På grund av denna hotbild finns det på T2 en eskortpluton som ska se till att fienden inte lyckas störa vårat underhåll, hoppas att du känner dig redo för denna ansvarsfulla och krävande uppgift att försvara Arméns vitala del, om inte ni lyckas med eran uppgift så spelar det ingen roll hur många pansar och jägarbataljoner vi har om underhållet är borta. Med andra ord, räkna inte med eskort på T2 är nån löktjänst, "eskortera" är fräckare än det låter.

Sedan så bör du inte lyssna på vad "en kompis på P4" tycker om T2. Det är ungefär som att fråga en soldat från K3 vad han tycker om P4, inte så objektivt eller hur? Har en god vän som ligger inne på T2 nu, det han berättar för mig så kan jag bara utgå från att de får en riktigt bra utbildning. Så sluta häng upp dig vid att du hamna på T2 istället för P4.

Hoppas du blir nöjd med din tjänst när du samlat dina tankar. FN1.gif
vedor
Tack för ditt givande svar.
Men är rädd att jag fått fel utbildning, sa till min förättare att jag ville ha en "tuff" utbildning och han lade fram några tjänster som han rekommenderade. Då jag hade feber och bara fick 6a på cykeln så var ju jägare uteslutet. Då jag hade ett skytteplutonbefäl och MP-gruppbefäl att välja på så tyckte jag direkt att skytteplutonbefäl passade som handsken. Men inte tänkte jag på att min uppgift då kommer bli att eskortera vapentransporter, känns inte riktigt som min förättare har varit ärlig när jag frågade om tjänsten.

För om jag uppfattat saken rätt så är skyttesoldat på P4 mer krävande än skyttesoldat på T2.

Mvh
Faers
QUOTE (vedor @ Mar 9 2008, 15:00 ) *
Tack för ditt givande svar.
Men är rädd att jag fått fel utbildning, sa till min förättare att jag ville ha en "tuff" utbildning och han lade fram några tjänster som han rekommenderade. Då jag hade feber och bara fick 6a på cykeln så var ju jägare uteslutet. Då jag hade ett skytteplutonbefäl och MP-gruppbefäl att välja på så tyckte jag direkt att skytteplutonbefäl passade som handsken. Men inte tänkte jag på att min uppgift då kommer bli att eskortera vapentransporter, känns inte riktigt som min förättare har varit ärlig när jag frågade om tjänsten.

För om jag uppfattat saken rätt så är skyttesoldat på P4 mer krävande än skyttesoldat på T2.

Mvh

Eskortera vapentransporter kommer du inte göra. Det är en skarp tjänst och dte har insatsplutonerna hand om (även de får mkt oförtjänt skit...). Som JAG förstått det, så kommer ni skydda de som transporterar am, sjv, mat etc i krig. Så jag tror att det blir mkt pang och slit för er ändå, om du är ute efter det.

Och om du vill ha en hård tjänst och ska in som PB så kan du slappna av. Gör du ett enda fel så kommer många hata dig och du kommer få höra "vf ska du bestämma, du har inte mer utb än jag..." många ggr.

Så nej, skyttesoldater har det mkt lika överallt. Sen så ska du nog inte lyssna på en som ryckt in i denna omgång, han kanske inte får den tjänst han blev lovad och tar ut det på andra tjänst. Många blir ju avsuttet inf istället för mek.

Han var nog ärlig, mer ärlig än många av de som får sjöbev kan jag tala om.

Men lycka till, och ha så skoj! Tycker du ska vara nöjd!
grisbasse
utbildningen på T2 eskort är hårdare än på P4 pansarskytte, om det itne har ändrats allt för mycke. Då eskortplutonen är en pluton och pansarskyttet är ett kompani så uppfattar jag det att eskort kan åtnjuta vissa förmåner. Alla senaste åren har det t.ex. genomförts fångförhör, överlevnad(granen) etc... nog lättare att kunna driva igenom "häftiga" saker till "den ensamma plutonen på T2" isället för "en av plutonerna på P4"... för då vill ju alla ha del av kakan.

Om tjänsten i sig är hårdare är nog varierande. Pansarskytte har ju till uppgift i stort att stövla in i skogen och kötta.. det är tungt och jävligt.. men precis detta är eskort också utbildade att göra - för eskort är i grund och botten en skyttepluton(med eskortuppgift).

Då eskort har dom stora bössorna e det ni dom kallar på när logbasen hotas. då kommer ni tillsammans med en närskyddspluton försvara. Att avvärja ett hot är mycket mer än att ligga i värn och skjuta på allt som rör sig - det handlar t.ex. om att patrullera närområdet samt upprätta observationsplatser - fast och rörlig spaning. finns möjlighet att smälla på fiendens sabotageförband redan innan dom är i närområdet så gör man det.

Själva eskortuppgiften syftade tidigare mycke på att försvara konvojer.. scenariot brukade vara att konvojen blir påskjuten i sida, lastbilarna leds om på en alternativ väg och eskorten "lastar av" så mycke am de bara kan i fiendens riktning.
Nu har jag hört rykten om att en figur känd från TV i ett sandigt land numera tillhör plutonsledningen, och då tar jag mig friheten att gissa att utbildningen kommer riktas mer mot den typen av VIP-eskort och personskydd som bedrivs i t.ex. afghanistan. Och min erfarenhet av att jobba med det skarpt är att det är en rolig uppgift.

Summa sumarum kan sägas att en eskortsoldat kan lösa en skyttesoldats uppgift, men inte tvärt om. utbildnignen är bred och ger bra möjlighet att komma ut på internationell tjänst.
vedor
Nu har jag fått många givande svar och jag har helt ändrat uppfattning biggrin.gif . Jag känner mig helt otroligt nöjd och är glad jag inte gjorde nått förhastat.
Tack happy.gif
Womack
Har en god vän som låg på T2 eskort förra året. Han har bara gott att säga om utbildningen. Dom hade enligt honom mycket strid, så den biten behöver du inte oroa dig för.
bul
QUOTE (vedor @ Mar 8 2008, 23:54 ) *
Jag behöver få ett par saker uträtt för mig. Jag ska rycka in som Skytteplutonbefäl på T2 i skövde, först trodde jag det var P4 men nu när jag har kollat igenom papperna lite mer noggrant så ser jag att det är på T2 som jag skall vara stationerad.
Vad jag har förstått och läst rätt mycket så ska T2 mest handla om eskort och mer "låtsas krigare" än P4. Även pratat med en kille som ligger på P4 nu och bilden av T2'are är inget positivt, dom springer till matsalen, och är allmänt respektlösa.

Det jag skulle vilja få uträtt är då:

Vad är egentligen skyttesoldaternas uppgift på T2, och är den lika tuff som andra skytte- tjänster?
Vad är skillnaden mellan skyttesoldater på T2 och P4?
Är det en mindre tuff utbildning på T2 än P4?
Är det lätt att få byta till skyttesoldat någon annanstans?

Jag har sökt och försökt läsa till mig något men jag kände att det var nödvändigt för mig att skriva denna tråden.
Btw så är jag född 1990 och inryck blir aug 2009.

Mvh

tillägg.
kan säga att t2 är en av få regementen som utför skarptjänst hela tiden.
lovar att du kommer få en ungefär lika hård tjänst på trängR som på P4.
om du frågar någon som gör värnplikten på TrängR vad den personen tycker om P4 så snackar dem också en massa skit. alltid varit så och kommer alltid vara så. en liten kuriosa är att när k3 kommer till skövde går alltid p4 samt trängR och gaddar ihop sig mot k3
Fästningstrollet
QUOTE (bul @ Mar 15 2008, 17:43 ) *
tillägg.
kan säga att t2 är en av få regementen som utför skarptjänst hela tiden.
lovar att du kommer få en ungefär lika hård tjänst på trängR som på P4.
om du frågar någon som gör värnplikten på TrängR vad den personen tycker om P4 så snackar dem också en massa skit. alltid varit så och kommer alltid vara så. en liten kuriosa är att när k3 kommer till skövde går alltid p4 samt trängR och gaddar ihop sig mot k3

Ni kan gadda ihop er hur mycket ni vill, ni vinner aldrig ändå. 6n.gif
Bofink
QUOTE (vedor @ Mar 8 2008, 23:54 ) *
Även pratat med en kille som ligger på P4 nu och bilden av T2'are är inget positivt, dom springer till matsalen, och är allmänt respektlösa.

Ganska bra tolkning men hälften av fickorna är öppna också! wink.gif

Skämt åt sido, jag ligger inne på P4 nu och vad jag har hört när jag har pratat med dom "på andra sidan heden" så har dom flesta på T2 det jäkligt lökigt rent fysiskt än så länge efter 7 veckor. Sen hur jobbigt det blir på befattningsutb. vet jag inte! Det kan dock bero på t.ex. vad de har för befäl och vad befälens mål för deras fysik är osv.

Sen hade de inte heller baskerprov vilket var lite mesigt, men men dom har ju bara ett silvermärke! happy.gif (lägg märke till ironin så ingen tar illa upp!)
Anders
QUOTE (Bofink @ Mar 16 2008, 16:43 ) *
Sen hade de inte heller baskerprov vilket var lite mesigt, men men dom har ju bara ett silvermärke! happy.gif (lägg märke till ironin så ingen tar illa upp!)

Jag känner mig tvungen att svara på detta utan att göra en baskertråd av eländet, men...

Bofink, du vet väl att Trängen tillhör livtrupperna och ansågs finare back in the days? De har silvermärken. Du har mässing. Alltså är de bättre än vad du är. Otäckt va?
T-bone
Ni kan ju alltid reta eskort på P4 för att dom åker tgb11 medan ni åker Patgb203 med.
Gordon78
Förbannat mycket "jag har hört av en kompis" och "jag kände en kille en gång som nästan gjorde lumpen på T2"

Det är stor skillnad i uppgifterna mellan pansarskytte och en eskortpluton.
Stridens grunder är alltid desamma. Eld-skydd-rörelse. Något ni alla kommer öva i någon form. Sen skräddarsys ni till era olika förbandstyper.

Mitt råd: Lyssna inte till de som skönmålar TrängReg, inte heller de som rackar ner på det.

Bilda dig din egen uppfattning när du rycker in.

Jag hade hellre genomfört min skyttetjänst vid ett pansar eller infanteriregemente(finns tyvärr inget riktigt kvar).

Du kommer säkert få en bra utbildning vid trängen.
Torture_Tactics
Jag låg inne på T2 eskort 05/06 och den uppfattning jag har är att eskort, no offence P4 pansarskytte, har "hårdare" utbildning än pansarskytte. När jag låg inne hade vi 10 månaders baskerprov efter GSUn och när soldaterna ryckte in så hade vi 7 dagars båge/överlevnadsprov med fångförhör, bivackbygge och allehanda dumheter. Mig veterligen hade pansarskytte bara ett baskerprov då, dessutom en kort variant av det. För övrigt så piskade min pluton K3 luftburen skvadron på bat-övningen wink.gif
Rokare
QUOTE (Torture_Tactics @ Apr 8 2008, 17:34 ) *
När jag låg inne hade vi 10 månaders baskerprov efter GSUn

Även om ditt nick fortfarande är smaklöst så börjar jag inse varifrån det kommer.. biggrin.gif
Fk Satan
Baskerprov? Var i UniR står det att basker är ett utbildnnigstecken?

Det enda baskerprov som finns i min värld är att prova ut baskern vid förrådet att soldaten får rätt storlek. Detta med baskerprov är en stygelse som totalt saknar stöd i samtliga reglementen. Sedan 10månaders baskerprov... Låter som en viss överdrift...
Torture_Tactics
QUOTE (Fk Satan @ Apr 8 2008, 16:49 ) *
Baskerprov? Var i UniR står det att basker är ett utbildnnigstecken?

Det enda baskerprov som finns i min värld är att prova ut baskern vid förrådet att soldaten får rätt storlek. Detta med baskerprov är en stygelse som totalt saknar stöd i samtliga reglementen. Sedan 10månaders baskerprov... Låter som en viss överdrift...

Jag syftade på vi som låg inne 10 månader, om inte det framgick ber jag om ursäkt för att jag inte var tydlig nog.

Vad har mitt nick med saken att göra? Det är väl jag som valt det, inte du. Hur seriös är en blågul som drar omkring och rackar ner på folks nickname?
Rokare
När jag skriver i röd text och undertecknar som Rokare BG så är jag BlåGul. När jag inte skriver i rött, som nu, så pratar jag som Privatpersonen Rokare. Jag som privatperson tycker inte om ditt nick, precis som det finns mycket annat som jag inte tycker om. Anledningen i detta specifika fallet är att jag inte förknippar Torture med någonting postivt och därför inte tycker att det har i ett Nickname att göra. Önskar du diskutera varför jag inte gillar ordet Torture eller ditt nickname så är du välkommen att skicka PM till mig så kan vi diskutera det vidare där.

GMY

Rokare

Således styrs tråden åter mot hur det är i Skövde vilket troligtvis inte inkluderar hur hård utbildning man haft.

Rokare BG
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.