Under v.10 har vi haft en så kallad fordonsutbildning som skulle gå ut på att vi TLC-Förare (Toyota landcruiser) skulle få utbildning på dessa men icke. I stället fick vi köra Mercedes Geländewagen. Det känns lite dumt att man blir utbildad på en bil som man inte ska köra nere i Afghanistan.
“Såhär ser det ut på GW:n men på TLC:n vet vi inte riktigt, det får ni se när ni kommer till Afghanistan” Tackar så hemst mycket.
Hur som helst, på måndagen hade vi teori om avskärmad, släkt belysning & mörkerutrustningen. Fick köra ett varv på en bana med en dag-lins så att man kunde köra på dagen, men såg ut som att det var natt - grönt med andra ord.
På kvällen körde vi på “riktigt” med mörkerutrustningen i lite tuffare terräng.
Nästkommande dag var det en liten titt på TLC men inte köra, nej då. Dagen var till för att vi skulle få se skillnader mellan GW & TLC. Vi fick lära oss hur man skulle fixa med luftfilter, olja, kylaren osv. Träffade på MacGyver, en tekniker som mumlade om flertalet tips om hur man kunnde laga slangar och däck på ett smidigt sätt när man är ute i öknen.
Eftermiddagen & kvällen gick åt till att ha utbildning i vinschning.
På onsdagen hade vi bogsering av fordon i terränglådan, uppförsbacke, nedförsbacke, lutning i sida, stenar &
Terrängkörning, terrängkörning & terrängkörning hela dagen. Det var hur bra & roligt som helst. Köra fast i lera, vatten & “klättra” i berg, En fin bild som förklarar. Under den dagen fick jag mycket erfarenhet eftersom jag inte har kört terräng på det viset förut - KANON
På kvällen var det tråkig vård av våra fordon som vi hade anv. under veckan.
Idag fredag har det inte hänt så mycket, visitation av fordonen sen åkte jag till Centralen tidigare käkade på O´Learys med några från plutonen sen hem.
OBS! Jag har lagt in bilder under bildgalleriet - FS15 Utbildning LG
Patron Ur!
Läs mer >>