Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Siktet på RB57
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
granQ
Hejsan, undrar bara om någon har lite koll på rb57 siktet, förstoring och typ..

eller är det vanligt rödpunkt?
Sytare
@GranQ
Mycket frågor om RBS 57 från din sida, hade det inte varit smakligare att fråga i någon av dina gamla trådar för att på så viss hålla ihop det lite?

Nåja.

Då man nu utbildat A-instruktörer på vapnet så har jag fått för mig att vapensystemet är fastställt (Läs gärna artikeln "Ny pansarvärnsrobot i Försvarsmakten").

Hur som haver siktet som satt på RBS 57 mockupen som jag pillade på för 1,5 år sen var ett lågförstorande Trijicon ACOG-sikte med triangel.

Enligt Venatio AB så är det en variant av Compact ACOG 2,5x20 som valts.

Om det sen är en bärnstensfärgad eller röd triangel i det slutgiltiga siktet är för mig okänt, men efter att ha tittat på bilderna från MSS så ser det ut att vara den röda belysnings-fibern som sitter på siktet.

TILLÄGG:
Jag hittade även en pressrelease från Trijicon (tredje uppifrån): Whats new.
granQ
Sytare, kan tyckas.. blågul får väl styra men ibland känner jag att man får lämna gamla trådar och låta dom dö ut lite.

Om ser en tråd på forumet som står Rb57 och klickar, första inläggen är "Det går rykten om kommer komma ett nytt vapen som eventuellt heter rb57" så känns det som omständigt lång och gammal tråd..

jag vet borde söka, skriva i samma trådar för göra livet enklare för alla "forum veteraner" som sitter på forumet dagligen konstant, men personligen tror jag man bäst håller liv i forum genom tillåta "nya trådar" utan dom behöver vara unika..

oj oj.. offtopic.

Iallafall, tackar för ett helt klockrent svar, fakta, länkar osv. Känner sig lite bortskämd, om du mot förmodan kommer hem till mig en gång så lovar jag ha en öl i kylen åt dig.
Adam Wilhelm
Rb 57 är fastställt, i dagarna ska BT-utrustningen börja levereras.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.