QUOTE (Chassi @ Sep 7 2008, 23:24 )

Nu är jag inte anti AJB men jag är Anti ineffektivitet.
Man måste ju förstå någonstans att man inte lägger ner förband bara för att, om vi håller oss till AJB i största allmänhet.
Man har hittat ett sätta att spara på den här värksamheten och med all rätt tycker jag att det är ett bra beslut, vad som talar emot att AJB flyttas till Boden är ju att det i dagsläget inte finns kaserner för att inhysa denna verksamhet.(nu släpper vi det förslaget)
Att ist samlokalisera all jägarverksamhet till en plats låter ju som en förträfflig idé, återigen så har man kommit fram till att kompetensen som finns i Jauret är inte lika prio idag som igår och därför drar man ner på verksamheten, man har räknat ut att jägeriet lokaliseras till en plats för att därifrån under ja säg 1-2 månader(fritt spekulerande) skickas upp till Boden eller kanske Älvdalen för att genomföra vinterutbildning när det är dags för det.
Man har alltså bestämt att den kompetens som finns nu idag är överflödig och att man kan dra ner på den och ist har man bestämt att den kompetens man ska utbilda på i fortsättningen är tillräckligt bred för våra behov i dagsläget.
Fjälljägeriet är något för vårt eget invasionsförsvar och inte direkt för internationell verksamhet, i en tid då nästan allt ställs om till internationell verksamhet varför ska då inte jägeriet göra det också.
Verksamheten på förbandet AJB är kanske mycket kostnadseffektiv, men däremot inte den logistiska biten, bara där kostar det miljoner om året att ha hand om vpl som ska hem och mattransporter transporter av utr etc etc.
Vinterförmågan är inte död iom en avveckling den finns kvar i P-bat I19, A9 delar i F21 och i Vinterenheten.
Jag undrar lite om man är mera ledsen för den ballhetsfaktor som försvinner iom nedläggning av Jauret eller om man är rädd för att en eventuell invasionsmakt skulle besitta en högre kompetens i fjällterräng= att vi kommer inte åt dom när dom gömmer sig i Skanderna.?
Kan om möjligt du Dream exp hålla med om det här?
Min personliga undran är vad som händer med vår LV förmåga om man väljer att nedmontera Lv6?, i det perspektivet så tycker jag att jägeriet har det bra.
Jag håller med i princip men vill kommentera några saker.
Först och främst är inte 1,2 eller 3 månader tillräckligt för att verka på ett effektivt sätt i vintermiljö. Det krävs utbildning under lång tid i dessa förhållanden och med rätt kompetens.
Du säger att man har bestämt att den kompetensen som finns idag är överflödig och att man kan dra ner på den men samtidigt gör försvarsberedningens rapport "Försvar i användning" och andra försvars- och säkerhetspolitiska myndigheter andra bedömningar. Där bedöms den subarktiska förmågan i underrättelsetjänst som mycket viktig och en unik kompetens för svenskt försvar. Uppenbart är ju i sådana falla att det råder olika uppfattningar i FM och de som gör en omvärldsanalys om vad som är viktigt.
Visst spelar ballhetsfaktorn in

. nej skämt åsido. Ballhetsfaktorn varken bör eller kan vara en motivering till att rädda de grenar som ej behövs. Det håller jag med om.
Som sagt så förstår jag vad ni menar och håller i princip med. Det jag inte kan begripa är att det råder olika bud från olika håll. FM menar en sak, medan försvarsutskottet menar en annan. Försvarsberedningen har en egen åsikt och enskilda försvarspolitiker skjuter skaprt hejvilt. Jag tycker bara att det är en himla massa onödigt tjafs. Formulera en uppgift och bestämt hur den ska lösas. Gör sedan detta och inget annat. Den typen av arbetsmässigt tänkande verkar aldrig nå den svenska försvarspolitiken. Det råder dubbla budskap.
Ett litet förslag bara: Vore det inte bättre att samlokalisera efter vilken miljö som behövdes? De som kräver vintermiljö på ett ställe, de som kräver urban övningsmöjlighet på ett ställe osv. Borde inte det bli både billigare och bättre?
Slutligen måste jag säga att det är lika förkastligt med vilken kompetens det än är som försvinner. Det är katastrof att lägga ner Lv6, men jag tycker att en nedläggning av AJB är lika förödande om än kanske inte lika uppenbart...