QUOTE (dieseltrollet @ Jul 25 2008, 14:31 )

1990 var Linköping arméns näst största garnision efter Boden. Då var det förmodligen få som trodde att den skulle vara helt avvecklad inom ett decennium.
Det är förmodligen inget förband som kan känna sig säkert idag. Det skulle möjligen vara den statsceremoniella verksamheten, men det friskriver inte övriga delar av Livgardet. Det enda man kan vara säker på är att man inte kan vara säker...
Linköping är ju fortfarande inte helt avvecklat om man nu räknar med verksamheten på Malmslätt. Det har försvunnit förband och hela garnisoner i en skrämmande takt sedan jag började i Försvarsmakten. Förr gick det i alla fall att se någon tanke bakom omstruktureringar och nedläggningar, men idag verkar man skjuta från höften utan större tankemöda bakom besluten. Politiker verkar ha en framförhållning som begränsas av mandatperioden (om de inte siktar på omval förstås) och till detta ett minne som guldfiskar.
Försvarspolitik kan inte vara så kortsiktig som idag utan man måste inse att det som går fort att rasera tar lång tid att återskapa, om det ens är möjligt. Efter första världskriget gick man ut med hög röst och proklamerade: "Aldrig mer krig!!" Dåtidens politiker tog det som inteckning för att besluta om en oerhörd reducering av Krigsmakten som det hette då, för det skulle ju aldrig mer bli krig och då behövdes inga militära styrkor. Ändå tog det bara drygt 20 år innan världen stod i brand igen, ännu värre än förra gången och då stod Sverige där med byxorna nere. Den upprustning som då drogs igång blev inte klar förrän ett par år efter att kriget slutat, och då dröjde det inte länge innan man började nedrusta igen.
Varför inte tvinga våra politiker att läsa och tenta av militärhistoria för att få delta i omröstningar i försvarsfrågor? Förhoppningsvis fastnar väl något så de kan lära av andras misstag och inte behöver göra egna varje gång. Jag är en gammal stöt som till skillnad från många andra vurmar för historia. Jag vill minnas att det var George Bernhard Shaw som sa ungefär att: "Av historien lär vi att vi aldrig lär oss något av historen" och det citatet verkar vara mer aktuellt idag än någonsin.
Jag har upplevt ett antal försvarsbeslut och det som pågår nu är det rörigaste förspel jag någonsin sett. Rykten och hörsägen dras genom pressen som svartmålar situationen för att sälja lösnummer och det gör att folk på garnisonsorterna blir oroliga och mår dåligt. Som flottist vet jag det är ungefär som kraftiga svallvågor, det bästa man kan göra är att sitta stilla i båten och låta dem passera. När det är över plockar man iordning resterna, försöker bärga det som gick överbord och fortsätter framåt.
dieseltrollet
Jul 27 2008, 09:09
Nej, Linköping är inte helt tömt på militär verksamhet. Det var därför jag skrev
armén.

Nu finns det väl en utbildningsgrupp kvar där misstänker jag, så egentligen är nog Linköping inte helt tömd på arméverksamhet heller. Men jag ville visa på att det som kan tyckas vara säkert idag, som Skövde garnision, kan vara ett minne blott i morgon eller övermorgon.
För övrigt håller jag helt med dig, det var flera försvarsbeslut sedan som man kunde ana någon logik bakom nedläggningar och flytter. Se bara på FlygS som flyttat från F5 till F10 till F16 till Malmslätt inom en tioårsperiod, och väl förmodligen flyttar till F7 snart. Eller 4.minkrig/sjöstrids studsande mellan Berga och Muskö.
Chassi
Jul 27 2008, 13:14
QUOTE (Vapensmen @ Jul 24 2008, 23:38 )

QUOTE (Chassi @ Jul 24 2008, 19:19 )

Nackdel P7= långt ifrån flyplats,järnväg och hamn(njae) P4 är en bättre knutpunkt.
Det här får du förklara. Närmaste flygplats Sturup 25 minuter. Där "skeppades" vi ut på BA04. Järnväg Lund 20 minuter. Hamn Landskrona, Ystad, Trelleborg, Simrishamn med flera alla under 1 timme. Nu skall vi inte kasta skit på olika förband men Skövdes hamn har åtminstone inte jag hört talas om.
Så här tänker jag, först tittar vi på kartan för att se var regementet ligger, det ligger mitt i ett myrbo av infrastruktur (sådär bra infrastruktur också) det lär inte bli lättare att navigera och och köra med strf/stridsvagnar i framtiden.
Dels så är det krångligt, vart man än ska, flygplats, hamn, järnväg, vart man än ska så är det ett jäkla företag att ta sig dit och tillbaka med den storleken på företagen man har, det är altså långt dit man ska även om det är bara några mil.
Sen så ligger området helt för sig själv.
Skövde har ju hamn i Norrköping och Göteborg, järnväg i samma stad, Flygplats i linköping och norrköping.
får en känsla av att Revinge ligger mer illa till än Skövde( då är jag opartisk).
Det finns egentligen endast två saker som talar emot Revingehed.
* Regementet är en solitär.
* Områdets infrastruktur är sisådär.
Karl_P
Jul 27 2008, 20:00
Utan att gå in på något specifikt om förband och uppgifter så finns det förutom nedläggningar även en fortsatt outsourcingtrend. Kockums och Saab har ju lyckats få en del kontrakt redan på träningsstöd och underhåll. Nyss talade Tolgfors även om att han var intresserad av att hyra helikopterflygtimmar från ett kommande privat initiativ om det saknas resurser. Flygvapnet kikar på det privata företaget Omega Refueling för att få tillgång till lufttankning också.
Med det vill jag säga att försvarspolitikerna kanske inte vill hyra en massa övningsmark och köpa stödprodukter åt försvaret utan lägger ut det på upphandling så att en eller flera privata aktör tar del av eller hela området och säljer den efterfrågade kärnprodukten till Försvarsmakten (och andra intresserade). Då kan även en annan typ av krav ställas på den privata aktören att hålla viss kvalité och bemanning.
Saab kör säkert en del lobbying i departementskorridorerna...
Nyllet
Jul 28 2008, 13:25
När skulle alla omlokaliseringar och nerläggningar äga rum? Försvarsbeslutet skulle väl klubbas igenom i september? Hinner man verkligen genomföra alla aktioner inom något år?
Så här önskar jag att de gjorde, men det lär aldrig hända.
Boden:
Infanteriregementet
Artilleriregementet
Totalförsvarets skyddscentrum
Försvarmaktens vinterenhet
Stockholm:
Mek.Skytteregementet
MP/MPSÄK
Militärhögskolan
Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum
Försvarets Tolkskola
Högkvarteret
Rekryteringscentrum
Försvarets internationella centrum
Försvarsmusikcentrum
Försvarsmaktens Combat Camera
Försvarsmaktens enhet för avancerat distribuerat lärande
Försvarsmaktens hundtjänstenhet
Försvarsmaktens Idrotts- och friskvårdsenhet
Försvarsmaktens ledarskaps- och pedagogikenhet
Försvarsmaktens stödenhet geografisk information
Managementenheten
Karlsborg:
JBat NY
ISTAR
SF
Försvarsmaktens Överlevnadsskola
Fallskärmsjägarskolan
Skövde:
Ingenjörregementet
Trängregementet
Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum
Markstridsskolan
Hemvärnets stridsskola
Amröjskolan
Logistikskolan
Försvarsmaktens logistik
Revingehed:
Pansarskytteregementet
Luftvärnsregementet
Enköping:
Ledningsregementet
Försvarsmaktens telenät- och markteleförband
Försvarsmaktens Tekniska Skola
Ledningsskolan
Göteborg:
Försvarsmedicincentrum
Försvarsmaktens Dykeri och Navalmedicinska Centrum
Bevakningsbåtkompaniet
Sjösäkerhetskompaniet
Röjdykardivisionen
F7 Såtenäs:
Gripencentrum
Transport- och Specialflygenhet
Flygvapnets Flygskola
Luftstridsskolan
Helikopterflottiljen (Stab, Insatskompaniet, Markoperativa divisioner)
5.helikopterskvadron (FRÄD/MEDEVAC/ CASEVAC/PR/CSAR)
F 17 Blekinge:
Två JAS divisioner
Flygbasjägarskolan
Helikopterflottiljen (Sjöoperativa divisioner)
3.helikopterskvadron (FRÄD/MEDEVAC/ CASEVAC)
F21 Vidsel:
En JAS division
1.helikopterskvadron (FRÄD/MEDEVAC/ CASEVAC)
Försvarsmaktens flygtestverksamhet
Karlskrona:
Tredje sjöstridsflottiljen
Ubåtsflottiljen
Marinbasen
Sjöstridsskolan
Berga:
Fjärde sjöstridsflottiljen
Amfibieregementet
Försvinner gör städer som Luleå, Halmstad, Uppsala, Örebro, Eksjö, Linköping, Vällinge, Skredsvik, mf. Det är säkert så att jag glömt något men nu orkar jag inte mer, ska sova.
Chassi
Jul 30 2008, 11:56
Har du ställt samman det där efter ett realistiskt tankesätt eller har du bara varit lite trött?
Varför flytta F21 till Vidsel?
Hur får du plats med Lv6 på Revinge?
Varför flytta FMTS till enköping, finns det tillgång till flyghangarer motsvarande för försvaret?
QUOTE (Chassi @ Jul 30 2008, 11:56 )

Har du ställt samman det där efter ett realistiskt tankesätt eller har du bara varit lite trött?
Varför flytta FMTS till enköping, finns det tillgång till flyghangarer motsvarande för försvaret?

Vi har två flygbaser uppe i norr, varför? ser det som en möjlighet att ha en division kvar uppe i norr.
Jo här ser jag oxå ett krux men då jag ser Revinge som cv9040 "basen" i FM, LvKv90+Lv var min tanke lite där.
Varför flytta FMTS till enköping
Jag viste att detta skulle bita mig i baken då jag inte orkade skriva mer igår då jag trött som få. Men min tanke är att "staben" kan ligga där och att sedan respektive försvasgren har en utbildnings del som är placerad på Såtenäs, Karlskrona och Enköping för att få försvarsgrens anpasad utbildning.
Min tanke med är att samla liknande kompetenser på samma ställe för att få den så berömda syneriefekten (folk lär sig av varandra), områden/garnisioner som blir bäst på sitt typområde. Jo tanken är ju bra men för att få fram både billig och bra utbildning och detta görs enligt mig med att kompetenscentrum. Du ska bidrar med vad du är bäst på, både nationellt och internationellt.
QUOTE (3924 @ Jul 29 2008, 23:36 )

Boden:
Infanteriregementet
Artilleriregementet
Totalförsvarets skyddscentrum
Försvarmaktens vinterenhet
Stockholm:
Mek.Skytteregementet
MP/MPSÄK
Militärhögskolan
Försvarsmaktens underrättelse- och säkerhetscentrum
Försvarets Tolkskola
Högkvarteret
Rekryteringscentrum
Försvarets internationella centrum
Försvarsmusikcentrum
Försvarsmaktens Combat Camera
Försvarsmaktens enhet för avancerat distribuerat lärande
Försvarsmaktens hundtjänstenhet
Försvarsmaktens Idrotts- och friskvårdsenhet
Försvarsmaktens ledarskaps- och pedagogikenhet
Försvarsmaktens stödenhet geografisk information
Managementenheten
Karlsborg:
JBat NY
ISTAR
SF
Försvarsmaktens Överlevnadsskola
Fallskärmsjägarskolan
Skövde:
Ingenjörregementet
Trängregementet
Totalförsvarets ammunitions- och minröjningscentrum
Markstridsskolan
Hemvärnets stridsskola
Amröjskolan
Logistikskolan
Försvarsmaktens logistik
Revingehed:
Pansarskytteregementet
Luftvärnsregementet
Enköping:
Ledningsregementet
Försvarsmaktens telenät- och markteleförband
Försvarsmaktens Tekniska Skola
Ledningsskolan
Göteborg:
Försvarsmedicincentrum
Försvarsmaktens Dykeri och Navalmedicinska Centrum
Bevakningsbåtkompaniet
Sjösäkerhetskompaniet
Röjdykardivisionen
F7 Såtenäs:
Gripencentrum
Transport- och Specialflygenhet
Flygvapnets Flygskola
Luftstridsskolan
Helikopterflottiljen (Stab, Insatskompaniet, Markoperativa divisioner)
5.helikopterskvadron (FRÄD/MEDEVAC/ CASEVAC/PR/CSAR)
F 17 Blekinge:
Två JAS divisioner
Flygbasjägarskolan
Helikopterflottiljen (Sjöoperativa divisioner)
3.helikopterskvadron (FRÄD/MEDEVAC/ CASEVAC)
F21 Vidsel:
En JAS division
1.helikopterskvadron (FRÄD/MEDEVAC/ CASEVAC)
Försvarsmaktens flygtestverksamhet
Karlskrona:
Tredje sjöstridsflottiljen
Ubåtsflottiljen
Marinbasen
Sjöstridsskolan
Berga:
Fjärde sjöstridsflottiljen
Amfibieregementet
Försvinner gör städer som Luleå, Halmstad, Uppsala, Örebro, Eksjö, Linköping, Vällinge, Skredsvik, mf. Det är säkert så att jag glömt något men nu orkar jag inte mer, ska sova.
Är du politiker eller sitter du i HKV? Verkar vara den "normala" varianten på dumheter som de begår att lägga ner saker när man precis investerat VÄLDIGT stora belopp i nya hangarer för HKP14. Malmen bör vara kvar!
QUOTE (K9ER @ Jul 30 2008, 14:37 )

.....snipp...
Är du politiker eller sitter du i HKV? Verkar vara den "normala" varianten på dumheter som de begår att lägga ner saker när man precis investerat VÄLDIGT stora belopp i nya hangarer för HKP14. Malmen bör vara kvar!
Malmen borde inte ha blivit till, att ha en flottiljen för bara hkp när man kan samlokalisera med en flottiljen med flyplansverksamhet är för mig ett slöseri med resurer och pengar. Om man ska ha som mål att bedriva all flygverksamhet på tre orter i sverige så
tror jag att det blir billigare att flytta malmens verksamhet till såtenäs än tvärt om.
Men som jag skrev överst, det är en lista på hur jag skulle villja ha det inte vad som kommar att bli.
Chassi
Jul 30 2008, 20:30
Tror inte det är så troligt att F21 flyttar till vidsel, Vidsel måste byggas om om det ska vara praktiskt möjligt, Hangarer, kaserner, skjutbanor, matsal, flygbanan måste utökas både i längd och bredd.
Utöver det så tror jag att FMTS ligger på den mest lämpade platsen redan nu, kaserner finns, allt vad en flygbas behöver finns, och det mesta är i renoverat eller mycket fint skick.
FMTS bör nog ses som en skola för tekniskt folk/officerare(för vidare teknisk utveckling) och att sprida ut alla förmågor till varje truppslag funkar nog inte i längden, glöm inte heller att många regementen har en Mekanikerskola för att fylla upp luckor, och att dessa leds av Chefen FMTS.
dieseltrollet
Jul 30 2008, 21:51
QUOTE (3924 @ Jul 30 2008, 14:37 )

Jag viste att detta skulle bita mig i baken då jag inte orkade skriva mer igår då jag trött som få. Men min tanke är att "staben" kan ligga där och att sedan respektive försvasgren har en utbildnings del som är placerad på Såtenäs, Karlskrona och Enköping för att få försvarsgrens anpasad utbildning.
Fast då borde väl arméns utbildningsdel ligga vid en armégarnision?
tinhead
Jul 30 2008, 21:58
QUOTE (Chassi @ Jul 30 2008, 20:30 )

Tror inte det är så troligt att F21 flyttar till vidsel, Vidsel måste byggas om om det ska vara praktiskt möjligt, Hangarer, kaserner, skjutbanor, matsal, flygbanan måste utökas både i längd och bredd.
Japp Vidsel är en flygbas, med lite extra lull lull. Inget mer
Seda kan man titta på miljötillstånd vilket F21 har tillstånd för 3divisioner och i dagsläget flyger dom bara 2divisioner.
Så ska en flottilj bort och dom vill ha kvar en division så går det att ana var den kan komma tänkas att bli baserad.
QUOTE (dieseltrollet @ Jul 30 2008, 21:51 )

QUOTE (3924 @ Jul 30 2008, 14:37 )

Fast då borde väl arméns utbildningsdel ligga vid en armégarnision?

inte alltid det beror ju på vad du ska utbilda, tekniker i avanserade elektroniska system eller markstrids taktik.
QUOTE (tinhead @ Jul 30 2008, 21:58 )

QUOTE (Chassi @ Jul 30 2008, 20:30 )

Japp Vidsel är en flygbas, med lite extra lull lull. Inget mer
Seda kan man titta på miljötillstånd vilket F21 har tillstånd för 3divisioner och i dagsläget flyger dom bara 2divisioner.
Så ska en flottilj bort och dom vill ha kvar en division så går det att ana var den kan komma tänkas att bli baserad.
Jag tror inte att man vill eller kommer att överge vidsel som flygbas, och är det så att man vill ha en division i norr så är min bedömning att vidselbasen skulle räcka till.
QUOTE (3924 @ Jul 30 2008, 15:44 )

QUOTE (K9ER @ Jul 30 2008, 14:37 )

.....snipp...
Malmen borde inte ha blivit till, att ha en flottiljen för bara hkp när man kan samlokalisera med en flottiljen med flyplansverksamhet är för mig ett slöseri med resurer och pengar. Om man ska ha som mål att bedriva all flygverksamhet på tre orter i sverige så
tror jag att det blir billigare att flytta malmens verksamhet till såtenäs än tvärt om.
Men som jag skrev överst, det är en lista på hur jag skulle villja ha det inte vad som kommar att bli.
Malmen är Sveriges äldsta och därmed första flygflottilj, därför blev den till. Sen att det inte bedrivits spetsflyg där på länge beror på tidigare neddragningar. Än så länge återfinns Flygskolan på Malmen tillsammans med FC och dessa flyger plan, inte hkp. Nåt försvar borde väl få finnas kvar i Östergötland? Länet är fjärde störst befolkningsmässigt med viktiga funktioner som SAAB, Universitetssjukhus mm.
QUOTE (K9ER @ Jul 31 2008, 08:30 )

Malmen är Sveriges äldsta och därmed första flygflottilj, därför blev den till. Sen att det inte bedrivits spetsflyg där på länge beror på tidigare neddragningar. Än så länge återfinns Flygskolan på Malmen tillsammans med FC och dessa flyger plan, inte hkp. Nåt försvar borde väl få finnas kvar i Östergötland? Länet är fjärde störst befolkningsmässigt med viktiga funktioner som SAAB, Universitetssjukhus mm.
Flygvapnets Specflyg är även de baserade på Malmen med sina TP/S-100 och S102B, totalt runt 10 maskiner. På flygskolan byggs det om för stora pengar så det är kanske en antydning ala F10.
QUOTE (Danne @ Jul 31 2008, 07:39 )

Flygvapnets Specflyg är även de baserade på Malmen med sina TP/S-100 och S102B, totalt runt 10 maskiner. På flygskolan byggs det om för stora pengar så det är kanske en antydning ala F10.
Så sant, så sant..när det plöjs ner pengar i nya hangarer så brukar HKV/riksdagen lägga ner flottiljen, se på F13 mm. Men frågan är om man vågar att flytta på helikopterflottiljen igen med dess förare och tekniker, de riskerar stora personalavhopp som inte går att fylla upp snabbt. Det tar trots allt tid att lära sig flyga hkp även flygplanet är grunden även där vid utbildning. Redan nu är det brist på hkp-tekniker trots att hkp14 saknas.
Om jag får satsa mina fem ören blir det nog tyvärr F17 som rycker, man har ju från HKV förklarat att det är Gripen som är övertaliga, inte helikoptrar (som är en efterfrågad resurs). Det gnälls väl ganska mycket på start/landning av Gripen där också? Trist för FBJS som måste flytta igen..som många andra.
QUOTE (K9ER @ Jul 31 2008, 09:24 )

QUOTE (Danne @ Jul 31 2008, 07:39 )

Så sant, så sant..när det plöjs ner pengar i nya hangarer så brukar HKV/riksdagen lägga ner flottiljen, se på F13 mm. Men frågan är om man vågar att flytta på helikopterflottiljen igen med dess förare och tekniker, de riskerar stora personalavhopp som inte går att fylla upp snabbt. Det tar trots allt tid att lära sig flyga hkp även flygplanet är grunden även där vid utbildning. Redan nu är det brist på hkp-tekniker trots att hkp14 saknas.
Om jag får satsa mina fem ören blir det nog tyvärr F17 som rycker, man har ju från HKV förklarat att det är Gripen som är övertaliga, inte helikoptrar (som är en efterfrågad resurs). Det gnälls väl ganska mycket på start/landning av Gripen där också? Trist för FBJS som måste flytta igen..som många andra.
Jag är fortfarande för en centralisering av all flygutvidning för FM både Hkp och flygplan. Det skulle medföra att lärare skulle kunna rulla runt och följa med sin klass från sk60 till 39:an och skapa en kontinuitet för eleverna. Om man ska basera all flygutbildning på ett och samma ställe så är mitt val Såtenäs, och det var det som var min tanke med förslaget.
Vad jag trodde så skulle all bredvingat flyg ändå till Såtenäs.
Men för all del vi tar och flyttar Gripencentrum, Transport- och Specialflygenhet, Luftstridsskolan, 5.Helikopterskvadron (FRÄD/MEDEVAC/CASEVAC/PR/CSAR) till malmen.....eller nej det blir ju kanske dyrare!.
Så jag slänger frågan tillbaka till er @K9ER/Danne, om flygvapnet ska bedriva sin all sin verksam på tre Flygbaser i Sverige var ska de ligga? Jag tror att det då skulle vara billigast om man hade utbildning+hkp på en flygbas och det aktiva divisioner på de andra två baserna. Men har ni vad ni anser ett bättre förslag så "shoot". (och då inte förslaget att detta är så dumt så att det skulle jag inte göra) Lösningar kommer från konstuktiva dikutioner och prioriteringskompromisser, ett lånt och jobbigt ord att använda när det kommer till försvarsdiskussioner kan man tycka men in mina ögon ett måste när nu läget är som det är.
Operativa flottiljer i Luleå och Såtenäs med Trp.flyget kvar i Såtenäs och en mindre HKP (i huvudsak räddning) verksamhet på båda.
Specflyg, HKP-flottilj, flygskola och teknisk utbildning i Linköping/Malmen.
Där har vi en i mina ögon sett vettig fördelning.
Det är nog även långt ifrån klart att vi kommer ha någon flygskola i landet om man tittar framåt. Vår Hkp-GFU är redan nu flyttad till Deutschland och andra länder vill skapa motsvarande för GFU på fixed wing.
dieseltrollet
Jul 31 2008, 12:59
QUOTE (3924 @ Jul 31 2008, 00:57 )

inte alltid det beror ju på vad du ska utbilda, tekniker i avanserade elektroniska system eller markstrids taktik.
Visst, men eftersom du nu ville bryta upp den Försvarsmaktsgemensamma FMTS och sprida ut de olika arenaspecifika delarna på olika garnisioner så blev jag lite förvånad över att du ville lägga markarenautbildningen på en Försvarsmaktsgemensam garnision medan luft- och sjöarenautbildningarna hamnade på garnisioner med luft- och sjöarenaförband. Om du ändå vill ta bort synergi- och överspridningseffekterna så vore det väl bäst att lägga markarenautbildningen vid något markarenaförband som sysslar med stridsvagn, stridsfordon osv?
Jelzin
Jul 31 2008, 14:39
QUOTE (dieseltrollet @ Jul 31 2008, 12:59 )

Visst, men eftersom du nu ville bryta upp den Försvarsmaktsgemensamma FMTS och sprida ut de olika arenaspecifika delarna på olika garnisioner så blev jag lite förvånad över att du ville lägga markarenautbildningen på en Försvarsmaktsgemensam garnision medan luft- och sjöarenautbildningarna hamnade på garnisioner med luft- och sjöarenaförband. Om du ändå vill ta bort synergi- och överspridningseffekterna så vore det väl bäst att lägga markarenautbildningen vid något markarenaförband som sysslar med stridsvagn, stridsfordon osv?
Visst är Ledningsregementet (drar mig för att skriva LedR) en försvarsmaktsgemensam garnison, men det är fortfarande så att större delen av förbanden som produceras där placeras i arméns insats-/krigsorganisation. Det är knappast så att förbandet slutat verka på markarenan bara för att det blev en försvarsmakstgemensam resurs.
Stridsfordon finns också i Enköping om du undrar.
Chassi
Jul 31 2008, 18:21
Njae, jag ställer mig nog emot att splittra upp FMTS i mindre "filialer" iof så finns ju som jag skrev tidigare mekskolor på både I19 och P4 för att täcka VPL och vidareutbildning av Officerare, dessa skolor styrs av FMTS staben.
FMTS bör nog mera ses som en Militärhögskola för teknisk utbildning liksom Karlberg är för "truppare" om man nu ska prata om att centralisera saker och ting så är nog FMTS Halmstad så gott som centraliserad, tycker iaf jag.
3924, tror du själv att det skulle vara en realistisk aktion att flytta F21 till Vidsel, Vidsel är ju inte mer än en flygraka och en försöksplats, jag skriver igen, för att kunna räkna med att större plan än Herkules ska kunna/villja landa så bör flygbanan utökas med iaf mer än 500 meter samt breddas med åtminstånde 30 meter för att göra det möjligt att kunna bedriva internationella övningar och för att kunna ta emot plan som typ An-124, man måste anlägga ordentliga taxibanor, kaserner för Vpl,Matsal,Gymnastiksal, skjutbanor, hangarer, uppställningsplattor, flygtorn, listan kan göras lång.
Är man verkligen beredd att göra den omställningen, vinner man inte mera på att ligga kvar vid Kallax och samarbeta med luftfartsverket ist för att släppa allting och flytta?
QUOTE (Chassi @ Jul 31 2008, 19:21 )

3924, tror du själv att det skulle vara en realistisk aktion att flytta F21 till Vidsel, Vidsel är ju inte mer än en flygraka och en försöksplats, jag skriver igen, för att kunna räkna med att större plan än Herkules ska kunna/villja landa så bör flygbanan utökas med iaf mer än 500 meter samt breddas med åtminstånde 30 meter för att göra det möjligt att kunna bedriva internationella övningar och för att kunna ta emot plan som typ An-124, man måste anlägga ordentliga taxibanor, kaserner för Vpl,Matsal,Gymnastiksal, skjutbanor, hangarer, uppställningsplattor, flygtorn, listan kan göras lång.
Är man verkligen beredd att göra den omställningen, vinner man inte mera på att ligga kvar vid Kallax och samarbeta med luftfartsverket ist för att släppa allting och flytta?
Missar ni inte det mest grundläggande nu? Hur många vill flytta till Vidsel. Det finns absolut ingenting där, mer än Storforsen och ett bönhus. Det blir nog näst intill omöjligt att få nog med folk dit, sedan är det helt oviktigt huruvida banan är X meter lång och Y meter bred och guldbelagd, finns det inga människor där så finns det inget behov av utbyggdnader etc... Det är dags att FM börjar tänka på personalen först och hårdvara sedan.
Chassi
Jul 31 2008, 20:07
Ja jo, Vidsel är ju ödsligt men däremot så är det inga stora avstånd direkt, avstånden räknade jag inte med då jag tycker att dom är ganska försumbara, ca 8-9 mil från Luleå och inte mer ifrån Boden, tror inte att det i det fallet skulle vara en specielt stor fråga om personalen skulle följa med eller inte.
Anders
Jul 31 2008, 20:10
QUOTE (Chassi @ Jul 31 2008, 21:07 )

Ja jo, Vidsel är ju ödsligt men däremot så är det inga stora avstånd direkt, avstånden räknade jag inte med då jag tycker att dom är ganska försumbara, ca 8-9 mil från Luleå och inte mer ifrån Boden, tror inte att det i det fallet skulle vara en specielt stor fråga om personalen skulle följa med eller inte.
Jag tror precis tvärtom.
FM vill försöka samla sina ägg i korgar nära befolkningscentran, för då har man störst chans att rekrytera och behålla personal.
Denna omgången står till stor del rekryteringskraft i centrum för omstruktureringen. Detta är uttalat.
dieseltrollet
Jul 31 2008, 21:11
QUOTE (Jelzin @ Jul 31 2008, 15:39 )

Visst är Ledningsregementet (drar mig för att skriva LedR) en försvarsmaktsgemensam garnison, men det är fortfarande så att större delen av förbanden som produceras där placeras i arméns insats-/krigsorganisation. Det är knappast så att förbandet slutat verka på markarenan bara för att det blev en försvarsmakstgemensam resurs.
Stridsfordon finns också i Enköping om du undrar.
Visst finns det stridsfordon i Enköping. Men de är knappast tyngdpunkten i verksamheten där så att säga.
Om man nu vill göra en arenauppdelning av den tekniska skolan, vilket 3924 förefaller vara inne på, så borde tyngdpunkten för "markarenadelen" ligga på stridsvagn/stridsfordon/hjulfordon. Saker som tele, el och ledningssystem sysslar förmodligen sjö- och luftarenorna med i högre utsträckning än markarenan. Vilket väl bara visar på att förslaget om en uppdelad utbildning inte är så bra, för var ska man dra gränserna mellan vad de olika delarna ska utbilda på?
QUOTE (imint @ Jul 31 2008, 20:24 )

QUOTE (Chassi @ Jul 31 2008, 19:21 )

Missar ni inte det mest grundläggande nu? Hur många vill flytta till Vidsel. Det finns absolut ingenting där, mer än Storforsen och ett bönhus. Det blir nog näst intill omöjligt att få nog med folk dit, sedan är det helt oviktigt huruvida banan är X meter lång och Y meter bred och guldbelagd, finns det inga människor där så finns det inget behov av utbyggdnader etc... Det är dags att FM börjar tänka på personalen först och hårdvara sedan.
Håller med till 110%! Nu är det äntligen dags att försvaret börjar tänka på personalen först och inte bara snacka om "mjuka" frågor som man säger man är duktig på. Det är helt orimligt att fm-anställda skall tvingas flytta runt oftare än en cirkus. Tycker det får vara nog med nedläggningar och neddragningar av regementen/flottiljer.
Sluta upp med NBG (många andra europeiska länder tycker detta projekt är för dyrt) och dra ner antalet utlandsmissioner, alternativt tillför mer pengar om man från politiskt håll vill se mer av internationellt engagemang. Rimmar ju dåligt att påföra fm nya, större och dyrare uppgifter hela tiden utanför Sverige om man vill minska på försvarsanslagen, vilket de facto har hänt.
Sveriges försvar skall vara till för att försvara landet, det görs inte bäst i Tchad, i alla fall inte med de minskade medel och organisation som vi har samt kommer att få. Om vi skall implementera fred och demokrati i tredje världen låt biståndet och UD vara med och betala på notan!
Nu drar du iväg åt fel håll K9ER. Klart att FM ska användas och det till att göra världen bättre men det är en annan diskussion än den som förs i den här tråden.
Hur som haver finns det inget motsatsförhållande mellan förbandsproduktion i Sverige och internationella insatser. Tvärtom så är den sistnämnda helt beroende av den förstnämnda som faktiskt ges legititmitet av den sistnämnda.
/K
QUOTE (Krook @ Aug 1 2008, 11:12 )

Nu drar du iväg åt fel håll K9ER. Klart att FM ska användas och det till att göra världen bättre men det är en annan diskussion än den som förs i den här tråden.
Hur som haver finns det inget motsatsförhållande mellan förbandsproduktion i Sverige och internationella insatser. Tvärtom så är den sistnämnda helt beroende av den förstnämnda som faktiskt ges legititmitet av den sistnämnda.
/K
Nog för att jag är lite fredagstrött men jag föstår inte vad du menar. Tråden heter ju "nya nedskärningar att vänta" och där borde även NBG beröras..tycker jag. Utan att flyga iväg för långt ifrån tråden håller jag med om att fm skall användas även utomlands (försvaret används ju även på hemmaplan) men i min mening bör SF tillsammans med andra europeiska SF-förband ta den första insatsen i ett initialskede och därefter bör dessa avlösas av mer globala styrkor, FN och Nato.
Trots att BG liknande koncept (Frankrike/Tyskland) redan funnits i EU har dess politiker aldrig klarat av att ta ett beslut om insats för dessa utan istället förlitat sig på SF-förband. Vad säger att de skulle klara av ett sådant i framtiden?
Dessutom är jag rädd att den dag svenska yngre män och kvinnor sätts in i riktig strid med NBG och vi får de förluster i skadade och döda som HKV räknat på så kommer det massmediala trycket på våra folkvalda bli så stort att de kommer tvinga hem NBG.
Tycker det verkar lustigt att de inte finns något motsatsförhållande mellan förband hemma och internationella insatser. Detta har ju ÖB själv sagt att det gör. Om våra politiker vill ha insatser utomlands utan att tillföra mer pengar måste de (riksdag/regering) tala om för HKV vad som skall prioriteras och vad som skall skäras bort.
Håller inte med om att internationella insatser ger legitimitet till det försvar vi har på hemmaplan om det är det du menar. Försvaret skall vara till för att hävda vårat oberoende, som land och som befolkning. Sen håller jag med om att vi skall ta vårt internationella ansvar både i EU, ISAF och FN men med en mindre numerär än vad regering och riksdag vill.
Hoppas jag inte glidit ifrån ämnet för långt, i så fall flytta inlägget till det som passar.
QUOTE (K9ER @ Aug 1 2008, 11:53 )

Nog för att jag är lite fredagstrött men jag föstår inte vad du menar. Tråden heter ju "nya nedskärningar att vänta" och där borde även NBG beröras..tycker jag. Utan att flyga iväg för långt ifrån tråden håller jag med om att fm skall användas även utomlands (försvaret används ju även på hemmaplan) men i min mening bör SF tillsammans med andra europeiska SF-förband ta den första insatsen i ett initialskede och därefter bör dessa avlösas av mer globala styrkor, FN och Nato.
Trots att BG liknande koncept (Frankrike/Tyskland) redan funnits i EU har dess politiker aldrig klarat av att ta ett beslut om insats för dessa utan istället förlitat sig på SF-förband. Vad säger att de skulle klara av ett sådant i framtiden?
Dessutom är jag rädd att den dag svenska yngre män och kvinnor sätts in i riktig strid med NBG och vi får de förluster i skadade och döda som HKV räknat på så kommer det massmediala trycket på våra folkvalda bli så stort att de kommer tvinga hem NBG.
Tycker det verkar lustigt att de inte finns något motsatsförhållande mellan förband hemma och internationella insatser. Detta har ju ÖB själv sagt att det gör. Om våra politiker vill ha insatser utomlands utan att tillföra mer pengar måste de (riksdag/regering) tala om för HKV vad som skall prioriteras och vad som skall skäras bort.
Håller inte med om att internationella insatser ger legitimitet till det försvar vi har på hemmaplan om det är det du menar. Försvaret skall vara till för att hävda vårat oberoende, som land och som befolkning. Sen håller jag med om att vi skall ta vårt internationella ansvar både i EU, ISAF och FN men med en mindre numerär än vad regering och riksdag vill.
Hoppas jag inte glidit ifrån ämnet för långt, i så fall flytta inlägget till det som passar.
En seriös grundorganisation är en förutsättning för att kunna lösa de uppgifter som FM har, dvs internationell tjänst. Därför finns inget motsatsförhållande.
Ur ett ekonomiskt perspektiv så är FM:s verksamhet underfinansierad och det är därför den här tråden heter som den gör. Om verksamhetsdelen av anslaget kunde utökas (på mtrldelens bekostnad) så skulle det omedelbara underskottet för verksamheten kanske täckas.
NBG är en förbandsuppgift som genomförts en gång och som förmodligen kommer att återkomma 2010-2011, enligt nuvarande planering. BG som koncept fungerar i allmänhet. Att EU inte har fått snurr på processen än är synd men även så är det bra om EU kan vara en spelare och då måste medlemsländerna bidra.
SF är en förbandstyp för att lösa Specialoperationer, inte konventionella uppgifter. SF kan reka inför NBG eller motsvarande förband som ska etablera sig i ett nytt missionsområde men SF ska inte ha normala skytteuppgifter. Tchad verkar vara ett bra exempel på hur det är tänkt att fungera.
Gällande numerären utomlands så har Sverige mindre trupp utomlands nu än för 15 år sedan. Jag tycker att numerären utomlands är bra men att numerären i Sverige är för liten.
/K
Fk Satan
Aug 1 2008, 12:37
Bara att sätta sig ned och räkna på saker och ting....
Om sverige ska ha en officer utomlands, hur många officerare måste vi då ha här hemma?
Hur ofta ska en officer åka på mission? och hur långa ska missionerna vara? Låt säga att en mission är 10 månader. 3 månader innan mission, 6 månader i missionsområdet och 1 månad när officeren kommer hem. Lägg därtill en månad i semester. Så en officer som åker på mission är enl detta tankeexpriment borta från förbandsverksamheten i 11 månader. Ska då en officer åka iväg på 2st missioner första 5åren av sin karriär innebär det att bara för missionsverksamheten behövs det 10st officerare. Nu kanske inte alla kan åka iväg två gånger under dessa 5år... (sjukdom etc) så viss bonus måste det kanse vara... Så detta innebär att behovet är ca 11-12st/officerare för varje officer som ska iväg på mission.
Då kommer frågan, har sverige denna storlek på sin officerskår för att kunna genomföra detta?
Sedan kommer det till gruppchefer, som i framtiden ska vara SO. Här kommer det att krävas ungefär samma personaltäthet. dvs 11-12st SO för varje SO som är på mission. Sedan ska det finnas en pott soldater att skicka iväg. Med dagens vpl-kullar osv eller med ett yrkesförsvar tror jag att det behövs ungefär samma mängd soldater dvs 1 till 12 förhållande. Så att ha runt 1000soldater ute på missioner så kommer det att krävas ~10k anställda soldater + SO + Officerare....
Så jag tror att i framtiden kommer vi att ha mindre folk ute på missioner än vad vi har idag. Dock så kommer inte dessa brister att märkas i systemet de kommande 2-4åren... Men sedan kommer brister i förmågor att märkas.
(Alla siffror här ovan är tagna ur luften och är att betrakta som ett tankeexpriment för att påvisa att det behövs ett stort underlag för att ha en soldat/gruppchef eller officer ute på mission)

Fundera lite själv nu, du har fru och barn, frun har jobb i Luleå/Boden, barnen går i skola där. Hur länge orkar du pendla 9 mil enkel väg varje dag? Hur länge tror du frugan skulle gilla att du veckopendlar? Hur länge skulle DU stå ut med att veckopendla? Förr eller senare så står många där med partner och barn, och då är det inte lika roligt längre. Alla kan inte bo i Morankojan resten av livet.
Fk Satan
Aug 1 2008, 13:03
QUOTE (imint @ Aug 1 2008, 13:51 )

Fundera lite själv nu, du har fru och barn, frun har jobb i Luleå/Boden, barnen går i skola där. Hur länge orkar du pendla 9 mil enkel väg varje dag? Hur länge tror du frugan skulle gilla att du veckopendlar? Hur länge skulle DU stå ut med att veckopendla? Förr eller senare så står många där med partner och barn, och då är det inte lika roligt längre. Alla kan inte bo i Morankojan resten av livet.
Har haft en partner som veckopendlat/dagspendlat 10mil enkel under två års tid... Samt att hon jobbat utomlands en vända. Kan bara konstatera att det inte är någon hitt efter en tid. Snarare ett stort problem. Som tur är så har vi löst situationen genom att byta jobb...
Att pendla tror jag att färre och färre officerare kommer vara villiga att göra. Det kanske fungerar några år tills man skaffar sig familj. Då tror jag det är betydligt svårare att pendla. Eller tills man har en riktigt seriös relation.... Men som en lärd man sagt till mig. "Det finns bara en karriär, men det finns tusentals kvinnor" Vissa förblir singlar väldigt länge... andra väljer att fokusera på familjelivet...
QUOTE (Fk Satan @ Aug 1 2008, 14:03 )

Att pendla tror jag att färre och färre officerare kommer vara villiga att göra. Det kanske fungerar några år tills man skaffar sig familj. Då tror jag det är betydligt svårare att pendla. Eller tills man har en riktigt seriös relation.... Men som en lärd man sagt till mig. "Det finns bara en karriär, men det finns tusentals kvinnor" Vissa förblir singlar väldigt länge... andra väljer att fokusera på familjelivet...
Ska spinna vidare lite.
"Gårdagens" instatsPC (krigsPC) var ofta Fk alt unga Lt mellan 22-25 år. Dagens insats PC är ofta kaptener som är 30+ med ett till två barn. Det har blivit en ålderstruktur som inte gynnar utlandstjänst. Visst var det äldre PC i US för än på värnpliktsförband men jag tror många familjefäder/mödrar drar sig för att stå i beredskap då man har barn. Lägg där till övningsperioden innan berdskapstiden med alla frånvaro från hemmet
Det är ofta lättare att motivera en US-tjänst för närmast anhöriga när man kan plannera sitt liv de kommande åren (min egen erfarenhet). Exempel som Fk Satan gjorde, hur mycket vare officer skall bidraga med i US, tror jag tilltalar få i gröna kläder som har familj.
Cheferna för P4, P7, LG och I19 har skrivit ett gemensamt brev till högsta ledningen (kan inte svara på om det var högst politiska eller militära) och förklarat vilken arbetsbelastning som väntar om man lägger ner ett av nämnda förband med tanke på antalet missioner som varje officer måste göra under sin karriär. Man kan hoppas att de enkla Överstarna får gehör.
Med tanke på vad Fk Satan och 9040B1 skriver så hoppas jag att man inte förklarar arbetsbrist i september utan helt enkelt behåller numerären även om man lägger ner verksamhetsorter.
Även om folk kommer att sluta i stället för att flytta med sitt förband så medger det nyrekrytering och anställning av de som tar examen nästa år.
Numerären behövs verkligen.
/K
QUOTE (Krook @ Aug 1 2008, 17:12 )

Med tanke på vad Fk Satan och 9040B1 skriver så hoppas jag att man inte förklarar arbetsbrist i september utan helt enkelt behåller numerären även om man lägger ner verksamhetsorter.
Även om folk kommer att sluta i stället för att flytta med sitt förband så medger det nyrekrytering och anställning av de som tar examen nästa år.
/K
Jag har uppfattat som att man kan förklara att lokal arbetsbrist råder på en verksamhetsort samtidigt som man kan nyanställa på andra orter. Är detta korrekt uppfattat?
QUOTE (Jelzin @ Aug 1 2008, 18:41 )

/K
Jag har uppfattat som att man kan förklara att lokal arbetsbrist råder på en verksamhetsort samtidigt som man kan nyanställa på andra orter. Är detta korrekt uppfattat?
Vet ej.
Vid FB04 så gick det inte eftersom FM sågs som EN myndighet. Men hur som haver så lär de kunna komma runt det med att flytta verksamhet och personal. Vill inte personalen flytta så kommer de nog att få säga upp sig, tror jag.
/K
Mina tankar kring en framtida organisation, främst i markarenan, ser ut som följer:
Jag vill skapa sammanhållna garnisoner för logistik och teknisk tjänst, ledning, infanteri och fältarbeten, kavalleri och mekaniserade förband.
Infanteri samt fältarbeten i Boden: Infanteriregemente och Ingenjörregemente
Mekaniserade förband på Revingehed: Pansarregemente och CBRN-utbildningsskola.
Kavalleri på Berga: Jägar- samt specialförband.
Logistik, teknisk tjänst i Halmstad: Teknisk skola och Logistikregemente.
Ledning i Enköping: Ledningsregemete, Högkvarter etc.
Vad beträffande funktionerna artilleri och luftvärn anser jag att dessa kan integreras i markstridsplattformarna.
Självklart är inget förslag perfekt, och således inte mitt heller. En brist som jag ser är att lätta förband redan nu är efterfrågade och förmodligen kommer vara det i framtiden också. I det sammanhanget är det möjligtvis olämpligt att, ur rekryteringssynpunkt, förlägga den plattformen till Boden. Alternativ är att den förläggs till Kungsängen istället och Ingenjörfunktionen hamnar i Halmstad.
Sådär, feedback tack!
J.K Nilsson
Aug 1 2008, 18:54
QUOTE (Krook @ Aug 1 2008, 17:46 )

/K
Vet ej.
Vid FB04 så gick det inte eftersom FM sågs som EN myndighet. Men hur som haver så lär de kunna komma runt det med att flytta verksamhet och personal. Vill inte personalen flytta så kommer de nog att få säga upp sig, tror jag.
/K
Problemet vid Fb04 hette Håkan Syrén, han hade i uppdrag att minska antal anställda och saknade is i groggen och förstånd att se till tidigare FB. Vid tidigare FB så var FM uppdelad i flera myndigheter, varje förband var en myndighet. En avveckling innebar arbetsbrist vid t.ex. A4. Men detta innebär inte något problem nu då det varit få som flyttat efter bemmaningsmötena där man försöker matcha övertaliga anställda med vakanssatta tjänster vid andra förband. Vid Fb04 ansåg Syrén sig tvungen att utlysa arbetsbrist och stoppa rekryteringen med hänvisning till: "Tänk om alla vid avvecklingsförbanden väljer att flytta." ÖB ville få undantag i LAS för att komma runt detta men fick nobben.
J.K Nilsson
Krigsmakten
Aug 2 2008, 07:46

Nått försvar borde väl få finnas kvar i Östergötland? Länet är fjärde störst befolkningsmässigt med viktiga funktioner som SAAB, Universitetssjukhus mm.
Alla sådana hänsyn saknar betydelse idag, du utgår från att Sveriges infrastruktur och befolkning skall skyddas av i första hand svenska styrkor i händelse av krig. Det är inte längre möjligt. Det försvar vi har kvar nu och i synnerhet efter nedskärningarna syftar till en förmåga i samverkan med andra länder, här liksom utomlands.
Med den politiken ser jag inget problem med bara tre försvarskluster.
Övre Norrland (Boden, Luleå)
Stockholms regionen (Stockholm, Kungsängen, Berga, Enköping)
Västergötland (Skövde, Karlsborg, Såtenäs, + kanske Göteborg)
Jag skulle faktiskt bli lite förvånad om det finns kvar fler förbandsorter om fem år.
dieseltrollet
Aug 2 2008, 12:46

Så skulle nog HKV vilja göra. Men det lyckades man inte med förra gången. Det man uppnådde då var att få varje verksamhetsställe som en turordningskrets, dvs "sist in - sist ut" gällde på de ställen som lades ner och inte i FM som helhet. På så sätt slapp man säga upp de yngsta officerarna på de orter som inte lades ner, däremot så kunde man inte nyanställa eller påbörja officersutbildning.
Eftersom det inte skett några radikala förändringar i LAS sedan dess så förmodar jag att det kommer att bli likadant den här gången. Dvs, om ÖB återigen känner sig tvingad att fatta sitt dummaste beslut någonsin så kommer han heller inte att kunna nyanställa OP 06-09 eller SOU 08-09. Däremot kanske man slipper avbryta OP 07-10.
J.K Nilsson
Aug 2 2008, 20:08
QUOTE (dieseltrollet @ Aug 2 2008, 13:46 )

Så skulle nog HKV vilja göra. Men det lyckades man inte med förra gången. Det man uppnådde då var att få varje verksamhetsställe som en turordningskrets, dvs "sist in - sist ut" gällde på de ställen som lades ner och inte i FM som helhet. På så sätt slapp man säga upp de yngsta officerarna på de orter som inte lades ner, däremot så kunde man inte nyanställa eller påbörja officersutbildning.
Eftersom det inte skett några radikala förändringar i LAS sedan dess så förmodar jag att det kommer att bli likadant den här gången. Dvs, om ÖB återigen känner sig tvingad att fatta sitt dummaste beslut någonsin så kommer han heller inte att kunna nyanställa OP 06-09 eller SOU 08-09. Däremot kanske man slipper avbryta OP 07-10.
Som sagt tidigare: "Is i Groggen"... Det är så pass långt mellan förbandsorterna nu att det skulle till ett smärre (eller kanske större) mirakel om det skulle flytta officerare så att det man för för många officerare kvar. Det har, om ryktena stämmer, slutat många fler officerare än beräknat. Vidare har inställd officerssutbildning och ej anställd officerskull också gjort sitt till vakanser i FM, nu skulle jag bara vilja se en hur många man har lyckats rekrytera till varje förband och yrke, kan man täcka spontanavgångarna?
J.K Nilsson
Det är väl inget rykte att avgångarna är större än beräknat?
OfficersförbundetQUOTE (OF)
– Spontanavgångarna från officersyrket ökade kraftigt förra året och det är en tydlig signal som varken arbetsgivaren eller politikerna rimligen kan blunda för. Officerarnas lojalitet har en gräns och på många förband ligger man farligt nära den gränsen, säger Bjarne Hald.
Ooops! Spoke to soon.
Artikel SydsvenskanNåväl, bara ett av många förslag men att P7 hamnade på tapeten var lite förvånande för mig.
Vad händer om det bestäms att ING2 ska flyttas? (Vilket det verkar som)
Kommer tjänster att försvinna eller kommer man "bara" flytta regementet? Tycker ni att man ska ta och försöka byta tjänst innan helvetet bryter ut?
Skulle vara jätte tacksam för svar, har börjat bli lite orolig efter mycket läsande
/Nyllet
EDIT: Vill självfallet inte vandra ifrån ämnet, hoppas att inte någon blågul tycker att så sker. Frågorna gäller ju ING2:s existens, även om jag har en personlig inriktning.
@Nyllet
Verksamheter har flyttats tidigare, senast när A9 flyttade från Kristinehamn till Boden.
Det som sker är att man får en kompetenssvacka hos den anställda personalen eftersom många väljer att inte flytta med, men man kan ju hoppas att de gamla ingenjörerna i Boden har kvar sin förmåga och återgår i tjänst.
Mitt budskap är att du inte ska byta tjänst. Ingenjör är en bra utbildning och en efterfrågad tjänst.
/K
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.