Vad krävs för en misstroendeomröstning mot den sittande regeringen?
Hela nedmonteringen av Sveriges försvarsförmåga är på gränsen till förräderi mot folket.
Psilander
Apr 23 2008, 12:43
Fler sönderrivna tusenlappar i kallduschen...Man slår i kilar i läckan och försöker köra som vanligt istället för att stoppa, sätta läcksegel och svetsa på en plåt. Besparingsförslag som bara gör saken värre.
Det som måste göras är en total brytning med FortV, SFV och Vasakronan så försvaret sköter förvaltningen av sina egna fastigheter. Dessutom måste avtalen styras upp så vi inte får gökungar som Gripen och Visby projekten. Andra länder klarar ju det, vi måste släppa sargen och inse att stormaktstiden tog slut 1721, eller i modern tid i början 1960-talet. Felet är inte för många regementen och flottiljer, felet är för stor byråkrati och ett sår av systemfel där det flödar pengar. Problemet är man inte helt enkelt kan administrera FM genom de ekonomiska modeller man gör som är modellerade efter en vinstdrivanade verksamhet.
Det verkar som FM missat de enklaste av taktiska grundprinciper: Enkelhet, kraftsamling och sätta upp ett mål.
Agentorange67
Apr 23 2008, 12:46
Oj oj, jag har skrivet det förr, men jag skriver det igen. Varför ska man skänka pengar när man inte får något tillbaka? Googlade och fick snabbt reda på att hur stor summa som var Sv bistånd. Sjukt nog så var det 29.3 miljarder kr!!! Om man skänker knappt 30 miljarder då vill man väl ha lite tillbaka. Jag tror att många med mej skiter fattigadomen i Afrika. Varför dra ner på Fm när man kan dra ner på biståndet? Mitt budskap är om man satsar 1 sek vill jag att vinsten ska minst vara 1.01kr. Inte satsa 30 kr och få noll tillbaka. Stoppa biståndet och ha något kul för pengarna.
http://www.sida.se/sida/jsp/sida.jsp?d=109&a=1844
Vargas
Apr 23 2008, 13:15
Stopp och belägg. Vi håller oss till att diskutera de nedläggningar som befaras och konsekvenserna som rådande ekonomi har för FM verksamhet. Börjar vi göra skeva budgetmässiga jämförelser så är det åt andra hållet ganska lätt att hamna en "Jas kontra Dagis"-diskussion, vilket är helt irrelevent i sammanhanget. Vill AO67 utrycka sitt missnöje över biståndspolitiken finns det säkerligen andra sätt än via SoldF.
Så kort sagt. Skärpning. Håll er till ämnet. Betänk forumets regler. BLÅGUL:s yxa är nyslipad.
/Vargas, BLÅGUL
Hur fan är det tänkt att man ska kunna locka folk till tjänstgöring inom FM när "företagets" VD pissar på företaget och gör ineffektiva besparingar?
Hur ska man kunna locka "de bästa" till officers-tjänsten när det hela tiden dras ner på det som behövs mest och de som är anställda sist? (inom förbandsverksamheten såklart, HKV är viktigast.)
Nyllet
Apr 23 2008, 13:56
Det här är så inni helvete sjukt! Politiker och Högkvaretert lämnar fan Sverige helt jävla öppet! Kan inte Riksdagen klubba igenom en BNP procent som Försvarssmakten kan få varje år, t.ex. 2 %. Då kan Försvaret planera måånga år fram i tiden eftersom att man har ganska bra koll på hur BNP kommer utvecklas.
Och okej, det finns inga stora hot mot Sverige i dagsläget, men va fan, försvarsmakten kan genomföra så mycket. Det är inte bara Rysland som kan vara ett hot. Med dagens klimat snack så borde nån halv-smart jävel i riksdagen iallafall förstå att det komemr krävas enorma hjälpsändningar och enorma resurser för att upprätthålla ordning och reda i samhället om det skulle hända någe skit.
Skulle jag vara ÖB så skulle jag sätta mig på tvären och vägra, herr Syrén har fan ett ansvar. USCH! Skämmas ska dom faan göra allihoppa!
Fortsätter denna utveckling så vill jag fan inte göra lumpen, det är inte värt det.
Nu tar folk och går en runda runt huset och tar några djupa andetag innan det skrivs fler inlägg här.
Börjar bli en ton och ett språk som jag inte tycker har här att göra vad man än tycker. Det är dessutom "rykten" som diskuteras.
Sansen eder!
/BlåGul
Rainman
Apr 23 2008, 14:18
QUOTE (Ing @ Apr 23 2008, 14:06 )

Nu tar folk och går en runda runt huset och tar några djupa andetag innan det skrivs fler inlägg här.
Börjar bli en ton och ett språk som jag inte tycker har här att göra vad man än tycker. Det är dessutom "rykten" som diskuteras.
Sansen eder!
/BlåGul
Har tagit ett varv runt huset två knalla duschar. Så nu har den värsta ilskan lagt sig.
Håller med Ing om att det är rykten vi diskuterar.
ÖB:s förslag kanske skal ses som ett debatt inlägg där han ställer saker och ting på sin spets.
Frågor man ställer sig:
Men var går gränsen för alla nedskärningar ?
Hur liten FM. kan vi ha?
Vad händer i framtiden om läget i vårat närområde blir sämre? Kan vi då ”växla om” tillräckligt snabbt och rusta upp vår FM??
QUOTE (paananen @ Apr 23 2008, 12:03 )

Frågan är om vi måste bli tagna på sängen? Ragulin hade bra nyckelord: "budgetregulator" och "oansvarig svensk säkerhetspolitik"...
Är det inte märkligt hur mycket
1,3% av BNP kan ställa till med?
Helt uppenbarligen är det FM's enorma penningätande budget och Gripen-gökungar som har trasslat till det i svensk finanspolitik - ja inte är det finanspolitikernas fel i alla fall..
Aja, det händer inget förrän tidigast i september ändå, och då får vi se hur många av de
duktiga anställda som är kvar eller har gått själva till slut (som kanske är arbetsgivarens önskan)?
Fk Satan
Apr 23 2008, 14:50
Följande förband är nu offentliggjorda vid en pressträff, dock är detta bara ett arbetsförslag tillsvidare, ÖB kommer att lämna in en "dödslista" till försvarsministern i höst
Följande Garnisoner läggs ned:
* Luleå
* Arvidsjaur
* Karlsborg
* Eksjö
* Uppsala
Följande Sjöstridskompanier försvinner:
* Malmö
* Karlskrona
* Härnösand försvinner
* Marinens musikkår i Karlskrona.
SemperMetamContingimus
Apr 23 2008, 14:57
QUOTE (Fk Satan @ Apr 23 2008, 15:50 )

Följande förband är nu offentliggjorda vid en pressträff, dock är detta bara ett arbetsförslag tillsvidare, ÖB kommer att lämna in en "dödslista" till försvarsministern i höst
Följande Garnisoner läggs ned:
* Luleå
* Arvidsjaur
* Karlsborg
* Eksjö
* Uppsala
Följande Sjöstridskompanier försvinner:
* Malmö
* Karlskrona
* Härnösand försvinner
* Marinens musikkår i Karlskrona.
Någon som vet om den här pressträffen finns att se/höra på nätet. Verkar det alltså som om Halmstad lyckas överleva åtminstonde ett tag till?
Mvh//SMC
Vildmannen
Apr 23 2008, 15:01
Glöm inte att lyssna på Studio Ett i P1 kl 17.00
"Ännu en stor nedskärning i Försvaret
Försvaret står inför ännu en stor nedskärning, det har vi rapporterat under dagen. En lång rad av klassiska regementsorter står nu inför hotet om nedläggning. Arvidsjaur, Luleå och Karlsborg är några av dom. Och idag har ÖB hållt krismöte med sina förbandschefer för att diskutera det allvarliga läget.
Marie Hafström, generaldirektör vid Försvarsmakten, Jan Joel Andersson, försvarsexpert på utrikespolitiska institutet, Jerry Johansson, kommunalråd i Arvidsjaur och Eva Tjernström, socialdemokratiskt kommunalråd i Söderhamn medverkar."
valmet
Apr 23 2008, 15:05
http://www2.mil.se/sv/Forsvarsmakten/Dokum...ektivplanering/ - Ganska intressant läsning.
(
Sammnfattning perspektivstudie är bara 8 sidor om man är lat

)
---
Att lägga ner förmågor tycker jag verkar lite dumt. Som dom själv skriver:
Det är ekonomiskt ansträngande och tar lång tid (decennium) att återta förmåga som helt
utgått.
Drastiska reduceringar i Försvarsmaktensförmåga innebär att möjligheterna att verka på alla operativa arenor inte kan
vidmakthållas. En reducering av det slaget skapar en avsevärd långsiktig operativ risktagning.
SemperMetamContingimus
Apr 23 2008, 15:07
Såg det nu på nyheterna på Svt1. Väldigt fina ord från generaldirektören (vad det så hon kallades?) "Jag vill inte kalla detta för en bantning.." Politiker är verkligen skickliga på att låtsas som de inte kan se den stora bajshögen mitt på biljardbordet!
Thess Vita
Apr 23 2008, 15:17
Usch, det svider lika hårt varenda gång de slaktar gamla anrika förband. Jag grät nästan 1999 och aldrig någonsin kunde jag tänka mig att Karlsborg skulle överges. Det är så starkt förknippat som militärt fäste att namnet aldrig blir detsamma.
Kn Glock
Apr 23 2008, 15:52
QUOTE (valmet @ Apr 23 2008, 15:05 )

http://www2.mil.se/sv/Forsvarsmakten/Dokum...ektivplanering/ - Ganska intressant läsning.
(
Sammnfattning perspektivstudie är bara 8 sidor om man är lat

)
---
Att lägga ner förmågor tycker jag verkar lite dumt. Som dom själv skriver:
Det är ekonomiskt ansträngande och tar lång tid (decennium) att återta förmåga som helt
utgått.
Drastiska reduceringar i Försvarsmaktensförmåga innebär att möjligheterna att verka på alla operativa arenor inte kan
vidmakthållas. En reducering av det slaget skapar en avsevärd långsiktig operativ risktagning.
PERPen bygger på bättre ekonomi än vad som kommer bli fallet i framtiden
Eksjö också?
Skuggan
Apr 23 2008, 16:29
lite roligt ändå att F7 Såtenäs verkar få tillbaks all den vpl utbildning de förlorade i förra karusellen + en hel del till....
undrar jag hur de gör med råda basen nu, den är ju fortfarande inte helt avvecklad :P
Kn Glock
Apr 23 2008, 16:35
"lite roligt"
Gemene man på forumet och andra försvarsvänner lägger nig fokus på "lite" snarare än "roligt"
Jag är inte redo för ironi ännu även om det finns gott om undrlag för det om man granskar FM, nedläggningar flyttar mm.
Mina tankar går till kollegor och deras anhöriga på de utpekade förbanden.
Mina tankar går också till Sveriges förmåga till en trovärdig säkerhetspolitik när man minskar ner den militära verktygslådan till ett snickarbälte med en snickare i R90.
Mina tankar går till de som lever i dagens och kommande konfliktområden. En liten internationell pusselbit i det internationella samfundet blev precis mindre.
Jelzin
Apr 23 2008, 16:40
Kan konstatera att F17 blir den enda flottiljen med StriC efter denna vändan.
Enköpings garnison torde växa en del efter detta. Likaså Revinge och Boden.
Har dock just nu två funderingar. Vart tar K3 LBB vägen? Und till Kvarn, men den andra bataljonen?
Noterar att Ing2 läggs ner och Ingbat återuppstår under I19:s fana efter något år som kompani. Dock lever Lv6 vidare som eget förband för luftvärnet. Är det rätt med tanke på vad som efterfrågas i framtiden? Jag är inte säker. Har nån annan åsikt i frågan?
QUOTE (Jelzin @ Apr 23 2008, 17:40 )

Kan konstatera att F17 blir den enda flottiljen med StriC efter denna vändan.
Enköpings garnison torde växa en del efter detta. Likaså Revinge och Boden.
Har dock just nu två funderingar. Vart tar K3 LBB vägen? Und till Kvarn, men den andra bataljonen?
Noterar att Ing2 läggs ner och Ingbat återuppstår under I19:s fana efter något år som kompani. Dock lever Lv6 vidare som eget förband för luftvärnet. Är det rätt med tanke på vad som efterfrågas i framtiden? Jag är inte säker. Har nån annan åsikt i frågan?
Som jag förstod det hela så skulle "alla" jägar- Undförband sammlokaliseras på Kvarn, jag läste in LBB i detta men kan ha fel.
Undrar starkt om UndBat kommer vara kvar dock som förband när de hamnar på samma platts som AJB. En sammanslagning av UndBat och AJB ser jag nog som något ofrånkomligt.
Raptor
Apr 23 2008, 16:52
Personligen tror jag att P7 blir det sista som ryker p.g.a. övningsområdena de har till sitt förfogande. Sedan kan man egentligen fråga sig vad man ska med ett sådant stort område till. Öva stridsvagnsslag? Varför? Det kommer ju inte bli någon invasion. Och det är väl den enda anledningen jag ser att behålla stridsvagnarna. De få stridsfordon som behövs för fredsbevarande uppdrag behöver inte så stora ytor att öva på.
Mitt förslag är att man lägger ner alla regementen, rubbet. Kvar är
ett regemente, förslagsvis i Stockholmsregionen, där allt utbildning av personal för fredsbevarande uppdrag utbildas. De +1000 soldaterna som utbildas per år får också "värna Sveriges territoriella integritet", varför nu detta skulle behövas. Det blir ju ingen invasion. Istället för en patrullerande flotta, för över resurserna till kustbevakningen eller motsvarande myndighet. De tre patrullerande JAS vi har kan också utgå ifrån Stockholm. Eller hyra in sig på en civil flygplats om vi nu vill patrullera större delar av Sverige.
Mindre men vassare funkar inte som paroll längre. Nu handlar det bara om att skära ner så att budgeten hålls. Jag har inte lust att engagera mig i detta längre. För mig är FM redan avvecklad. Det som är kvar duger inte till nationellt försvar längre. Fast det behövs ju inte. Det kommer aldrig bli någon invasion...
kerran
Apr 23 2008, 17:02
Med denna stora nedläggning kommer säkert NATO frågan komma på agendan efter valet 2010 om borgarna vinner.
Snart har vi inget försvar kvar.
Fk Satan
Apr 23 2008, 17:04
Bara för att P7 inte står med på listan betyder det inte att P7 blir kvar. Det som talas om här är alltså hela garnisioner som försvinner, dvs FM lämnar orterna helt och hållet. Det pratas om 3st Armégarnisioner; Skövde, Kungsängen och Boden.
så något blir kvar nere på revingehed. Något blir kvar i halmstad, kan det var tekniska skolan och försvarshögskolan? men Lv6 åker troligen helt. Finns så mycket rykten och spekulationer just nu. Så det är ingen ide att ropa hej ännu.
QUOTE (kerran @ Apr 23 2008, 17:02 )

Med denna stora nedläggning kommer säkert NATO frågan komma på agendan efter valet 2010 om borgarna vinner.
Snart har vi inget försvar kvar.
Detta är antagligen planen i stort - att dra ner den egna kapaciteten och att tvinga in oss i Nato - i stort sett samma budget men ingen egen försvarskapacitet och en massa officerare och konsulter som försöker få till något som inte fungerar (NBF). Och hålla försvarsindustrin under armarna till vilket pris som helst...
Vargas
Apr 23 2008, 17:09
Operativt ord i den .pdf som vars länk som postats nånstans här ovan är nog "Arbetsläge". Det finns en rimligt risk/chans att det blir till stor del som den .pdf-en beskriver, men det ska rinna lite vatten under bron först. Det ska framförallt bli intressant om det verkligen blir som det är tänkt att grundorganisationen är en FM-angelägenhet mol alena och inte en regional- och arbetsmarknadspolitisk fråga.
Jag håller nog en smått optimistiskt skepticism i frågan ...
Tillägg: När det kommer till den materielanslagsmässiga frågan så undrar jag stilla ... Är det bara jag som anser det smått ironiskt att detta råkar sammanfalla med roll-out av "nya" Gripen som det står att läsa om
i denna tråd?
Jelzin
Apr 23 2008, 17:10
QUOTE (Fk Satan @ Apr 23 2008, 17:04 )

Det pratas om 3st Armégarnisioner; Skövde, Kungsängen och Boden.
Javisst, det pratas om det. Dock tror jag inte att man kommer ta det steget fullt ut den här gången.

skaplig ångest man har haft hela dagen för det här. Hur fan kan man bara göra såhär? Debatt med försvarsministern är ett måste för att få svar på det här.
Krigsmakten
Apr 23 2008, 17:38
Oerhört märklig information som läggs ut på försvarsmaktens hemsida, å ena sidan tycks man ha beslutat exakt vad man tänker spara på ned till marinens orkester, å andra sidan är det bara ett arbetsläge inför höstens beslut.
Varför skriver FM så här? Vad spelas nu upp? Transparens i all ära, men jag gillar raka besked bättre.
QUOTE (Krigsmakten @ Apr 23 2008, 18:38 )

Oerhört märklig information som läggs ut på försvarsmaktens hemsida, å ena sidan tycks man ha beslutat exakt vad man tänker spara på ned till marinens orkester, å andra sidan är det bara ett arbetsläge inför höstens beslut.
Varför skriver FM så här? Vad spelas nu upp? Transparens i all ära, men jag gillar raka besked bättre.
Det här är väl bättre än ingenting. Jag gillar hellre detta än att inte veta alls.
Vargas
Apr 23 2008, 17:52
QUOTE (Krigsmakten @ Apr 23 2008, 17:38 )

"Wiseman" har onekligen en poäng ... Kan det helt enkelt vara ett sätt att sätta press uppåt och därmed samtidigt en praktisk tillämpning av ÖRA?
QUOTE ("Värdegrunden")
* Ansvar - ge, ta, utkräva
Det är nästan så att man skulle dra igång någon slags "spräckliga bandet"-kampanj (grönt är väl redan upptaget?)....
här har wieseman en bra ide. är de något som hade hjälpt för att det svenska folket ska få upp ögonen? något måste göras för att folk ska öppna ögonen.
Dream Exp.
Apr 23 2008, 18:17
Något som förbryllar mig något alldeles ofantligt är att det uppenbarligen är tänkt att allt detta ska ske under 2009-2010. Effektivitet som bara den ....
Vinceres
Apr 23 2008, 18:24
Att organsiera nått som funkar eller i alla fall uppmärksammas vore inte dumt.
Felet ligger i grunden,FM är inte = populäritet.
Så här ser det ut i norge med deras hela armestruktur, det verkar bli någe liknande i sverige.
Få orter med många förband på samma ort. Bardufoss, Setermoen och Skjold ligger med bara några mils mellanrum och har gemensamma övningsområden.
Arbetsläget är bättre än vad morgonens mediarapportering angav. Jag tycker att dagens arbetsläge medger operativ effekt med reducerade overheadkostnader, dvs mindre administration och mer verksamhet.
Huvudsaken för mig är att det finns rimliga förutsättningar att utbilda de förband som ska användas. Om man lär sig bygga bro i Eksjö eller Boden är mindre viktigt för mig.
/K
Chassi
Apr 23 2008, 21:20
Jag har en fundering, hur mycket miljarder har man sparat in sedan FB00? 5 ? och var har dom pengarna gått till, har pengarna gått till något speciellt som man lagt märke till eller har man bara bestämt att statens utgifter ska vara dessa miljarder mindre per år ??
Magnus
Apr 23 2008, 21:43
Nu är det dags för våra politiker att bestämma sig för hur försvaret egentligen ska se ut. Som någon sa tidigare måste man se över ägandet av försvarets fastigheter, och se till att de ställs under FM's ägo och inte Fortifikationsverket eller Vasakronan.
Därefter bör de bestämma sig över vad försvaret ska syssla med. Ska vi ha ett försvar som kan skydda landets integritet ska vi även satsa ordentligt på det. Ska vi åka utomlands på missioner i form av ett insatsförsvar ska vi satsa på det. Nu är allt bara en j***a halvmesyr som knappt duger till nånting, varken på hemmaplan eller bortaplan. Skjut till mer pengar om det behövs, eller skrota förband för att få balans i ekonomin. Bara de bestämmer sig!
Jag är så glad att jag övergav mina tankar på att bli officer.
Glidarn
Apr 23 2008, 21:56
Jag bara undrar, var fan är våra pengar? Kom nu inte och säg att jag travar utanför ämnet, ska man diskutera försvarsbudgeten måste man ju också kunna diskutera dess förutsättningar.
Naturligtvis är den militära verksamheten kostsam och naturligtvis kan den inte kosta HUR mycket som helst, men ett stabilt grundförsvar som utgör en god grund för snabb tillbyggnad torde vara ett minimum! Jag anser fullt ut att det är förräderi att göra försvaret tandlöst för att man "tror" att det inte kommer att behövas. Det finns inget försvar för att ta en så vårdslös risk.
Så om vi nu är ett så jävla välmående och rikt land, hur kommer det sig att vi inte ens har råd att försvara det? I första hand borde sjukvård, skola, äldreomsorg och försvar vara säkrade områden, SEN kan vi börja leka världens räddare... OOPS! Vad sa jag nu?
Och då återgår vi till att diskutera Försvarsmaktens grundorganisation och utbildningsplattformar och inte starta någon anti-internationella insatserkampanj här
För det är en annan debatt. Inriktningen och uppgiften är klarlagd och detta är vad pengarna räcker till.
/Krook
Blågul
Glidarn
Apr 23 2008, 22:10
QUOTE (Krook @ Apr 23 2008, 22:00 )

Och då återgår vi till att diskutera Försvarsmaktens grundorganisation och utbildningsplattformar och inte starta någon anti-internationella insatserkampanj här
För det är en annan debatt. Inriktningen och uppgiften är klarlagd och detta är vad pengarna räcker till.
/Krook
Blågul
Jag syftade inte på internationella insatser, jag syftade på hur landets finanser fördelas utanför den militära sektorn. Detta har ju allt att göra med vad som blir kvar till FM i slutändan.
Det nämns i denna tråd att det är meningen att NATO medlemskap är målet och att vi därför nu återigen minskar försvaret. Nu vet jag inte exakt hur mkt vi måste bidra med, men för att vara medlem i Nato ställs vissa krav på standarden och numerärer på styrkorna vill jag minnas. Vi skall trots allt inte bara kunna ta emot hjälp, vi måste också kunna hjälpa andra länder i organisationen.
Klarar vi verkligen detta med den storlek på FM som det nu verkar skissas på? Någon som har koll?
Vargas
Apr 23 2008, 23:05
- Städat lite
- Berörd personal meddelas enligt särskild rutin
- Övriga: Fortsätt
/Vargas, BLÅGUL
Tillägg: Det här handlar fortfarande inte om FM anslag kontra whatever andra pengar in eller ut ur statskassan. Det handlar om hur dessa pengar väljs att omsättas i grundorganisation och dess utbildningsplattformar.
liedholm
Apr 23 2008, 23:38
På sätt och vis kanske den här vändan för med sig åtminstone en positiv sak för "FM" när det gäller pengamässigt. För i och med den här omstruktureringen så kan man göra sig av med en massa totalt onödiga fastigheter, som bara kostar pengar. För er som inte vet det så ligger nämligen Vasakronan på listan med statliga företag som ska säljas senast innan nästa val. Och den som köper upp Vasakronans bestånd kommer definitivt att ta ut ännu mer hyra av FM då det inte precis bara är att flytta en militär verksamhet till företagshotellet nästgårds.
Som någon har nämnt så är det viktiga inte hur många utb.platser som finns utan hur många krigsdugliga förband som vi kan sätta upp. Blir det en omorganisation modell det som sagts nu senast så finns det enligt mina halvtaskigt uppbygda beräkningar möjlighet rent teoretiskt att utbilda minst 1.5-2 mek.bat i både Skövde och Boden. Till detta så kan läggas minst en lätt bataljon fördelad på LG och övriga förband plus att LedC utan problem kan utbilda ledningsfunktionerna till dessa. Nu har jag dock ingen som helst möjlighet att påverka något utan vi får helt enkelt lita på att ett gäng officerare utan ekonomisk kompetens och bottenskrapet bland ekonomer kan se möjligheterna att fixa till det sjunkande skeppet och inte bara möjligheterna att in i det längsta sko sig själva på våra surt förvärvade skattepengar.
Min personliga önskan är dock att LG ryker först av alla då det regementet inte fyller någon som helst funktion och marken det ligger på borde bli bostäder och annat som det finns större behov av i Stockholm ;)
Lfskbat
Apr 24 2008, 00:52
QUOTE (liedholm @ Apr 23 2008, 23:38 )

Som någon har nämnt så är det viktiga inte hur många utb.platser som finns utan hur många krigsdugliga förband som vi kan sätta upp. Blir det en omorganisation modell det som sagts nu senast så finns det enligt mina halvtaskigt uppbygda beräkningar möjlighet rent teoretiskt att utbilda minst 1.5-2 mek.bat i både Skövde och Boden. Till detta så kan läggas minst en lätt bataljon fördelad på LG och övriga förband plus att LedC utan problem kan utbilda ledningsfunktionerna till dessa.
Herregud! Är FM nere och rotar på bataljonsnivå? Vart tog begreppet brigad vägen? Aaaaaha offrades för att det inte passade in i "Insatsförsvaret" kan tänka... Insatsförsvar?!?! Njääää jag är skeptisk, kostar skjortan och har inte råd att användas och har den råd att användas så är den så kompliserad att ingen kan använda den.
För övrigt är detta med nedläggning fullständigt sanslöst vansinnigt
liedholm
Apr 24 2008, 04:51
@Lfskbat
Om det är min raljering du kommenterar så räknar jag upp utbildning av 4-5 stridande bataljoner plus stödfunktioner
per år, inom armén. Sätt in valfri siffra ist för X i ekvaktionen för hur länge de ska vara krigsplacerad. I detta fall kan vi säga 10, isf får vi i runda slängar 9-10 brigader inte bataljoner
QUOTE (Proto @ Apr 23 2008, 23:11 )

Det nämns i denna tråd att det är meningen att NATO medlemskap är målet och att vi därför nu återigen minskar försvaret. Nu vet jag inte exakt hur mkt vi måste bidra med, men för att vara medlem i Nato ställs vissa krav på standarden och numerärer på styrkorna vill jag minnas. Vi skall trots allt inte bara kunna ta emot hjälp, vi måste också kunna hjälpa andra länder i organisationen.
Klarar vi verkligen detta med den storlek på FM som det nu verkar skissas på? Någon som har koll?
Förutom att NATO har ett krav på om jag inte minns fel 2,5% av BNP som miniminivå i spendering till försvaren.
Sverige ligger snart under en halv procent.
Alltså är det snarare så att det betyder att vi skrotar försvaret för att absolut INTE kunna gå med i nato.
Hursomhelst spelar det ingen roll. Om 2 år kommer man halvera försvaret ytterligare en gång. Då ryker sannolikt hela flottan, f-17, samt art, Lv (om det överlever den här gången) och amf. Troligen stridsvagnarna och stridsfordonen med. För dyra i drift alltså ersätts de med folkabussar.
Vargas
Apr 24 2008, 07:31
Ser man till den exponering som det här "utspelet" har fått på tidningars ledarsidor, TV:s morgonsoffor, blogosfären och på nättidningarnas kommentarssidor så får man väl se det som att FM i alla fall skapa debatt. Det är det som oftast är problemet med FM och försvarspolitik idag, det är inte en fråga som engagerar gemene man, utan är mer en fråga för redan initierade. Dock är det oroande med tendensen att det börjar likna "Arga leken" mellan FM och försvarsdepartementet.
Den kommande tiden fram till september kommer nog inte bli utan turbulens, men i slutändan tror jag inte att det kommer bli något vidare värst värre än som den listan ser ut idag. Däremot kan man fråga sig om det finns kraft och vilja att angripa de strukturella problem inom försvarssfären som i slutändan påverkar FM:s insatsverksamhet. För dom pengar som FM får per år (flera tiotusentals miljoner) torde det att gå att vettig och kostnadseffektiv output. Jag säger inte att hela problemet sitter i FMV/FMLOG/FortV-trojkan, men det är ett bra ställe att börja när det gäller att se var pengarna tar vägen. Sen är jag skeptisk till att de eventuella förändringar som blir till i overheadfunktionerna på staber och dyl. med HKV i spetsen kommer att råda bot på de personella vakansproblem som finns.
"Nej farbror kompanichef ... den här bössan laddas inte där fram som vapnen laddades senast farbror kompanichef var ute på trupp ..."
Så kan försvaret spara pengarSjälv tror jag att så länge försvarsledningen och politikerna framhärdar i att det inte finns några militära hot mot Sverige inom överskådlig tid, som borde vara lång inom försvarspolitiken, så kommer allmänhetens intresse att begränsas till oro för förlorade arbetstillfällen.
Charlie Spartan
Apr 24 2008, 09:36
QUOTE (01/B3 @ Apr 23 2008, 07:08 )

Notera att förslaget kommer från Försvarsmakten och inte från regeringen. Regeringen ställer det, i mina ögon, rimliga kravet att myndigheten ska hålla sin budget och då kommer man fram med ytterligare ett förslag om halvering av grundorganisationen.
Sedan får man inte, särskilt när det gäller arméförband, förväxla utbildningsförband med fredsförband. Är man engagerad i rikets försvar är väl problemet snarast att vi under flera år inte har haft några riktiga krigsförband i armén.
Grundproblemet är att vi har en försvarsledning som inte tycker att det nationella försvaret är betydelsefullt - det ska vara internationella insatser (och guldfasaner på Lidingövägen) - och som inte kan hålla sin budget. Vi måste fråga oss: vart tar egentligen alla pengar vägen?

Att bedriva insatser utomlands kostar mer och är svårare att planera för än gamla tiders territorella/invasions försvar.
Finns en orsak varför vår förre försvarsminister insåg det hopplösa i försvarets budget och regeringens beställningar/uppdrag, tog diskutionen och när han inte fick gehör helt sonika avgick, uppdraget är omöjligt att genomföra.
Inte ens ett år sedan.
Vi har nu det minsta försvaret i Norra Europa men samtidigt det största landområdet att hävda.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.