QUOTE (Krook @ May 25 2008, 00:41 )

QUOTE (Peo @ May 24 2008, 13:54 )

*snip*
Jag har inga svar, det har ingen av oss, men det enda sättet att se om vi får det vi betalar för via skattesedeln är att jämföra med det mest jämförbara landet i världen. Finland. De betalar mindre och får mer totalt sett hur man än vrider och vänder på det hela så är 11 mer än 3 och 300000 mer än 60000.
Om Finland är jämförbart eller ej är inte ens subjektivt. Det är nästan som att jämföra ett spegelvänt DDR under 80-talet med Sverige under 80-talet. Den nationella säkerhets- och försvarspolitiken är en annan än Sveriges. Deras ekonomiska styrning av militären är en annan. Deras ekonomiska och utrikes- och säkerhetspolitiska utveckling är en annan. Finland samövar med Sverige för att ta del av den senaste militära utvecklingen.
Vid tidpunkten för FB04 så antog Finland den väg som övriga länder i Norden redan tidigare hade anträtt, den nedrustande vägen. Norge och Danmark är tätduo på den vägen med Sverige på god tredjeplats och med Finland som drivankare. Finland började sin stora reduktion med ett nytt White Paper 2005, vilket innebar en större reduktion avseende territoriellt försvar. Mer förväntas komma, i enlighet med övriga nordiska länder. Det finns alltså anledning att betrakta Finland i skenet av Sverige för tio år sedan snarare än Sverige i dag. Detta oaktat ekonomin faktiskt, eftersom pliktlagarna medger hög numerär per ekonomisk andel.
Alltså finns det anledning att betvivla riktigheten i jämförelsen då denna dels bygger på olikheter gällande ekonomisk styrning, politisk ståndpunkt och utvecklingsfas.
Jag tycker att det finns stora brister i ekonomistyrningen av Sveriges försvarsmakt och önskar att dessa kunde hanteras på ett mer professionellt sätt. Däremot så är Finland inte i fas med övriga Norden när det gäller den militära utvecklingen och är därför knappast "det mest jämförbara landet i världen". De gör mycket bra i Finland men det håller inte att jämföra med dem, rakt över. Det har jag framfört i X antal trådar och därför så förde jag upp Lebansese Armed Forces på tal. Jag är medveten om att LAF är sämre än Finska FM men de är likväl billigare. Kostnad måste vägas mot effekt, oavsett vilka länder som jämförs.
/K
Libanon har någonstans runt 8 olika militärer. Varav den starkaste är Hizbollah. Landet är inte ett land. Därför går det inte att jämföra med dem. Som jag sagt är att du måste jämföra äpplen med äpplen. Jag har visat varför finland är det närmaste vi kan komma.
Du påstår att de rustar ner, möjligt att de avskaffar delar av lokalförsvarsförband men så vitt jag vet var deras senaste beslut inte ett dugg år nedrustning. Snarare tvärtom.
Norge och Danmark har inte rustat ner nämnvärt, de har ungefär samma styrka som under kalla kriget. De två länderna måste ses i ljuset av
1. NATO medlemskap samt
2. specifika uppgifter i nato.
Danmarks försvar har ett enda syfte i NATO, stänga inloppen till Östersjön. Norge har försvara nordnorge för att se till att sonarlinjerna ut i atlanten bevaras och USA kan återförsörja europa från CONUS.
Båda har väldigt begränsade territorier att försvara och begränsade uppgifter.
Vi har det tredje största territoriet i EU (och om vi skulle gå med i NATO det fjärde största av de europeiska medlemmarna). Vi sitter på möjligheterna till kontroll av östersjön och allt flygrum på den via gotland. Sveriges uppgifter i ett NATO skulle inte vara så begränsade.
Att det sedan skiljer i ekonomistyrning, ja det gör det, vilket är varför vi bör ta hit finnarna så de får ordning på vår. De får mer pang för pengen. Hur du än försöker vända och vrida på det kommer man fram till samma slutsats. Vilket mer effekt för pengarna vilket du verkar ha lite svårt att se. De har ungefär lika många i utlandstjänst, de har ett mycket större försvar hemmavid om något händer och jag tror inte för en sekund på att deras utrustning eller utbildning inte skulle vara i minst paritet med vår av den enkla anledning att de vet hur det är att vara i krig, vi gör det inte.
Att som alla här sticka huvudet i sanden och säga "vi är bäst vi är bäst vi är bäst" och inte fatta att vi inte får ett skvatt för våra pengar jämfört med andra länder. Detta beror i huvudsak på att försvarsledningen är och har under en lång tid varit nickedockor och inkompetenta, de flesta antagligen tillsatta pga partibok snarare än att leda försvaret.