QUOTE (Krook @ May 24 2008, 10:23 )

QUOTE (PEO)
Sen kan folk i Sverige inbilla sig vad de vill. Vi är generellt sett usla förhandlare och affärsmän. Detta gäller i ännu högre grad offentlig verksamhet som är ett under av ineffektivitet.
Att Finnarnas värnpliktiga har sämre villkor, ja jag vet det. Personligen tror jag vi skulle få bättre soldater om värnpliktsrådet avskaffades och man hade lite hårdare handskar.
Jag håller helt med på det sistnämnda eftersom själva soldattjänsten tycks nedprioriteras allt mer för varje år.
Däremot så gör jag en annan skattning av vad Finland faktiskt får för pengarna. Det bygger jag på att ha varit där och sett det samt jobbat med dem utomlands. Siffrorna är siffror.
/K
Mycket möjligt att de har "sämre" soldater man för man. Men tror knappast att det väger upp skillnaden i numerär eller kostnad per effekt som jag försökte visa.
Jag vet att det är svårt att jämföra soldat för soldat, det är praktiskt taget omöjligt eftersom i skarpa lägen är soldater i princip alltid identiska. Skillnaden mellan soldat nisse eller ivan är minimal. Skillnaderna är på högre nivå.
Alltså, Finnarna kan mobilisera 11 manöverbrigader, vi kanske tre. Hur mycket finnarna övar i brigadenheter vet jag inte, men jag vet härifrån att det inte sker brigadövningar längre i Sverige. Skulle tro att det är tveksamt om vi kan sätta upp en riktig brigad i ett skarpt läge på rimlig tid.
Hur man än räknar får finnarna mer pang för pengen så att säga, exakt varför vet jag inte men en av anledningarna kan vara den politiska styrningen av hur försvaret här skall organiseras det nekar jag inte till. Men faktum är att även om den relativa summan minskat i förhållande till bnp så har den absoluta summan inte minskat nämnvärt. Så något är ruttet i lingonskogen här.
Personligen har jag lagt huvudelen av problemet på högkvarteret som prioriterat sig själv snarare än effektiv produktion av militära enheter.
Sverige har sannolikt den största andelen generalspersoner per soldat av alla västländer bland annat, men även saker som att man inte slåss för de förband som är "bäst" ur utbildnings och kostnadsynvinkel utan har heliga kor som inte får röras.
Läste för många år sen nu en artikel i "Artilleri och Luftvärn", artikeln var gammal redan då förövrigt, men som pekade på att försvaret hade en ineffektiv produktion av brigader då. Man borde satsat på att koncentrera produktionen av stödfunktionerna som Art, Lv, Ing osv till Boden och Linköping (ja jag vet gammal haha) för att kunna ge bästa möjliga övningsmöjligheter för dessa tillsammans med brigader. Samtidigt skulle man ha som skribenten skrev "signal förband" spritt i landet. MekB18 på Gotland, IB1 i sthlm osv.
Istället spred man förbanden mer och mer och mer så att det blev allt för dyrt att producera brigader och annat. Det gör dessutom att det blir oerhört svårt att motivera att ha rejäla övningsområden vilket försvårar utbildning osv osv.
Jag har inga svar, det har ingen av oss, men det enda sättet att se om vi får det vi betalar för via skattesedeln är att jämföra med det mest jämförbara landet i världen. Finland. De betalar mindre och får mer totalt sett hur man än vrider och vänder på det hela så är 11 mer än 3 och 300000 mer än 60000.