QUOTE (tinhead @ Apr 29 2008, 01:43 )

Tjaa vi har en del obebodd yta här uppe. Och förutom stora övningsfält så är klimatet väldigt varierande och krävande..
Simulatorer finns visst enligt deras hemsida/infosida
http://www.i19.mil.se/article.php?id=2595Befälsläget vet jag inget om mer än att dom klarar dock av att utbilda ett och annat stvkomp, var senast i förra sommaren med dom och övade.
Du har nått emot Boden va? ;)
Yta täckt av skog, ja.
Enligt de stridsvagnsbesättningar från Boden som jag träffade under min GU när de var nere hos oss och körde i BTA:n så kunde man i princip mest öva anfall längs väg i betäckt terräng och enligt uppgift från deras vagnchefer och skyttar så översteg skjutavstånden aldrig 500 meter.
Dessutom har man av de tre 122-regementena längst avstånd till sitt 120-skjutfält.
Även om det kanske är saltat åt det negativa så märktes det under övningsserien nere på Revingehed att I19:s bataljon var vana vid betäckt terräng.
2 TBTA är inget att hurra extra för. Det är "grundläggande" och återfinns både på I19, P4 och P7. Utöver det så ligger MSS:s BTA vägg i vägg med kompaniets TBTA på P4 i Skövde.
Enligt uppgifter från officerare tillhörande MSS så hade I19 inte utbildat fullt strvkomp i år även om ekonomin hade varit "normal". Personalläget medgav tydligen inte det. Detta tydliggjordes ytterliggare under övningsserien i Skåne då det visade sig att man på I19:s stridsvagnskompani var "tvungen" att använda sig av 11-månaders vpl som Stf. PlutC (Annars Yoff Fk/Lt-befattning) pga personalbrist.
Jag har inget emot Boden, jag tror säkert att förbanden som utbildas där uppe är fullt dugliga. Däremot kan jag ifrågasätta C I19:s uttalande om att regementet är den bästa platsen i Sverige för utbildning av Strv122-förband.
Jag förstår givetvis att uttalandet är kopplat till chefens vilja att få sitt förband igenom nätet så oskatt som möjligt. Det handlar om att formulera sig på bästa sätt och att marknadsföra sitt förband. Frågan är bara om C I19 har lyckats i det här fallet.
Men vad vet jag, jag är bara en sketen väre. Är det någon som har en annan uppfattning så ser jag mer än gärna att denne rättar mig. Så korrekt information som möjligt är ju bara positivt för diskussionen.