QUOTE (Blackadder @ Mar 5 2008, 09:34 )

Hej Macae
Snälla du hoppas du tar det här på rätt sätt och förstår att det är ett uppriktigt försök att hjälpa
Har du funderat på att träffa någon att prata med mera regelbundet? KBT, kognitiv beteendeterapi, är en psykoterapeutisk behandlingsmetod som innebär att man arbetar med att förändra tankar, känslor och handlingsmönster som inte är välfungerande och därför leder till psykiskt illabefinnande. KBT innefattar både kognitiv terapi och beteendeterapi.
Jag försöker inte vara amatörpsykolog nu och tar verkligen detta på allvar men jag får känslan att det kanske möjligen är ett mönster och även om kamratstödjarna säkert på alla sätt är bra människor med livserfarenhet så kanske det vore en ide för dig att få möjligheten att prata med någon som s.a.s är proffs på det.
Mitt förslag är om du inte har någon kontakt redan att du ringer till Telefon växel: 08-788 75 00. Begär PersE US Prehab, det är operativa stabens personalenhet. Där arbetar psykologer som har tystnadsplikt och som kanske kan slussa dig rätt
/b
Jag funderade också på det, bra att du vågade skriva det!
Macae, du skrev att du blir rädd och får panik.
Jag vet inte om du skulle beskriva det som /panik/ångestattacker, men jag skriver nedanstående ändå så kan du bara strunta i det om du inte tycker att det stämmer

KBT är dokumenterat effektivt mot ångestattacker- sådana attacker har kroppslig bakgrund och man får lära sig vissa tekniker för att hantera dem.
Jag har själv lidit av panikångest. Först provade jag psykodynamisk terapi. Det var skönt att få prata om det, men det hjälpte inte.
När jag sedan provade KBT, kunde jag avvärja en ångestattack själv efter bara två terapisessioner. Jag har inte haft en fullgången panikattack sedan dess.
Men jag har förstått att det är viktigt vilken bakgrund ens terapeut har. Så det kan vara värt att kolla upp.
Lycka till! Och om du vill fråga nåt mer personligt, vet du var min inbox bor