Help - Search - Members - Calendar
Full Version: M21 ta ut koordinater
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Länus
Som sagt. Kallas vad jag vet M21:a. Hjälpmedel för att ta ut koordinater. Mer precis än endast kompassen.
Vet någon vad jag menar? Var man kan köpa den (om den fortfarande tillverkas).

Tips tack!
/L
Mattsson
Kanske inte vart man kan få tag i en, men jag vet vart man kan ladda ner en:
http://soldf.e.kth.se/docs/m21b.pdf
Mikky
se till att du kalibrerat skrivaren rätt bara ;D
The Swede
QUOTE (Länus @ Mar 3 2008, 15:33 ) *
Som sagt. Kallas vad jag vet M21:a. Hjälpmedel för att ta ut koordinater. Mer precis än endast kompassen.

Tips tack!
/L

Mätskiva M21 A hämtas ut på närmaste förråd, om du har behov av den.
Göta Lejon
Rekommenderar istället m/21C då FM gått från streck till det mer NATO-anpassade "mils" (osäker på stavningen på "mils"), eller mer korrekt millivadier (6400 mils istället för 6300 streck), då får du en mer aktuell mätskiva även för andra mätningar!
/G.L.
Lt P
QUOTE (Göta Lejon @ Mar 3 2008, 19:10 ) *
Rekommenderar istället m/21C då FM gått från streck till det mer NATO-anpassade "mils" (osäker på stavningen på "mils"), eller mer korrekt millivadier (6400 mils istället för 6300 streck), då får du en mer aktuell mätskiva även för andra mätningar!
/G.L.

Så det är därför jag inte hittar hem på natten då jag gör en 3150 från krogen efter två! smile.gif
Länus
Mätskiva M21 A hämtas ut på närmaste förråd, om du har behov av den.

Stridskamraten har slarvat bort den.. Fick det sagt till oss att den inte görs längre och att vi inte kunde få en ny. Kanske finns på kartbutiken i sthlm smile.gif
Eller så skriver man ut den och laminerar den.

M/21 C .. Fungerar på samma sätt som M/21 B ?
Har precis lärt mig grunderna i allt så förklara gärna.
/L
Kustbo
Kanske en dum fråga men ställer den iaf.

Vad skiljer dessa från dem "kurslinjaler man använder på sjön dem är också¨för 1:50000 del och ger både gradtal och avstånd eller har FM egna kartor som kräver enkom utrustning??
Kollade på bilden i länken ovan och kan inte se några påtagliga avikelser.

Om inte så finns det ett flertal varianter i närmaste båttillbehörsbutik eller bokhandlare som säljer sjökort!!

Kom på att det kan vara så att på sjön använder man WGS84 som kartformat och på landbacken gäller kanske fortfarande RT90 eller tänker jag fel nu så rätta mig gärna?!
geoint
QUOTE (Kustbo @ Mar 4 2008, 23:11 ) *
Kom på att det kan vara så att på sjön använder man WGS84 som kartformat och på landbacken gäller kanske fortfarande RT90 eller tänker jag fel nu så rätta mig gärna?!

WGS 84 som jordmodell gäller numera även på landbacken, men kartprojektionerna är normalt rätvinkliga på land (UTM / SWEREF 99TM, dvs Transversell Mercator) medan sjökort oftast kör bara Mercator...
Kustbo
QUOTE (geoint @ Mar 4 2008, 23:05 ) *
QUOTE (Kustbo @ Mar 4 2008, 23:11 ) *

WGS 84 som jordmodell gäller numera även på landbacken, men kartprojektionerna är normalt rätvinkliga på land (UTM / SWEREF 99TM, dvs Transversell Mercator) medan sjökort oftast kör bara Mercator...

OK då är jag med, kanske bäst att välja en sån för landändamål iaf då rolleyes.gif
Nhaub
Dessutom så är man på land i behov av större noggrannhet och då räcker inte seglarnas 360 grader utan man har 6300 streck i cirkeln i stället (eller 6400 mils som det tydligen är numera) Annars är det rätt att skalan är densamma
cf112
QUOTE (Länus @ Mar 4 2008, 10:43 ) *
Eller så skriver man ut den och laminerar den.

Skriv ut den på overhead annars har du inte mycket nytta av den...
Trampmina
QUOTE (Göta Lejon @ Mar 3 2008, 19:10 ) *
/G.L.

Har förråden verkligen denna skiva? Jag kan nämligen varken få ut en hederlig M21B eller annat så just nu kör jag som jag tidigare sagt omkring med en sladdrig OH-kopia vilket är lite knöligt om den vikt sig i användningen.

/Henrik
sgt Odh
Det som skiljer är väl 100 streck på ett varv. eller 25 streck på 90 grader. Annars är de samma. 6300 eller 6400.
Varför förresten just 6300 och 6400 streck. Finns det någon praktsik förklaring till det relativt udda 6300. Något jämnt delbart med 360 eller 100 hade ju känts smartare. Detsamma gäller nya kompasser med 400 grader. Ännu mer plats för förvirring.

Ett tips för att göra en bättre hemmagjort skiva.
1: Kör ut på .pdf på laser. (Inte bläckstråle, den plasten tål inte värme).
2: Stoppa in alltihop i lamineringsmaskinen.
3: Klipp till önskad storlek, men lämna 2-3 millimeter runt om och runda till hörnen.

Nu har du en mätskiva som funkar, den har dock några millimeter större yttermått och inga skarpa hörn.
Fk Satan
QUOTE (sgt Odh @ Jul 29 2008, 11:12 ) *
Det som skiljer är väl 100 streck på ett varv. eller 25 streck på 90 grader. Annars är de samma. 6300 eller 6400.
Varför förresten just 6300 och 6400 streck. Finns det någon praktsik förklaring till det relativt udda 6300. Något jämnt delbart med 360 eller 100 hade ju känts smartare. Detsamma gäller nya kompasser med 400 grader. Ännu mer plats för förvirring.

Handlar om Pi-radianer. Det är då 6,283 radianer på en cirkel. Hur kommer det sig? om en cirkel har radien på 1 meter, då blir omkretsen 6,283meter. Men ett streck i FM är 1 meter på tusen meter. Alltså har cirkeln en radie på 1000meter, vilket gör att omkretsen då är 6283meter. (Alltså 6283 streck). Men detta är inte så praktiskt, så vi svenskar har valt att (matematiskt korrekt) avrunda det till 6300streck. Medans nato valde 6400 streck. Då blir varje 90graders sektor 1600 streck. Jmf med svenskarnas som då blir 1575 streck.
Trampmina
QUOTE (sgt Odh @ Jul 29 2008, 10:12 ) *

Ett tips för att göra en bättre hemmagjort skiva.
1: Kör ut på .pdf på laser. (Inte bläckstråle, den plasten tål inte värme).
2: Stoppa in alltihop i lamineringsmaskinen.
3: Klipp till önskad storlek, men lämna 2-3 millimeter runt om och runda till hörnen.

Nu har du en mätskiva som funkar, den har dock några millimeter större yttermått och inga skarpa hörn.

Visst kan man tillverka en egen, har ju en OH-kopia idag men frågan är ju ändå varför i glödheta försvaret tar bort en så pass viktig pryl utan att ha en vettig ersättning som jag kan få ut?
Kan ju vara av avgörande vikt att man få någorlunda korrekta XY-punkter så man slipper gasa runt halva kartan för att hitta rätt ;)
Oftast får man ju bara XY och utan angivelse till vad man ska hitta där och då är det svårt om man hamnar lite fel så att säga.

/Henke
Sir Vival
QUOTE (Trampmina @ Jul 29 2008, 10:42 ) *
/.../varför i glödheta försvaret tar bort en så pass viktig pryl utan att ha en vettig ersättning som jag kan få ut?

/.../

Oftast får man ju bara XY och utan angivelse till vad man ska hitta där och då är det svårt om man hamnar lite fel så att säga.

Förhoppningsvis får du inte "XY" öht i dag, utan UTM-koordinater...
Trampmina
QUOTE (Sir Vival @ Jul 29 2008, 13:47 ) *
QUOTE (Trampmina @ Jul 29 2008, 10:42 ) *
/.../varför i glödheta försvaret tar bort en så pass viktig pryl utan att ha en vettig ersättning som jag kan få ut?

/.../

Förhoppningsvis får du inte "XY" öht i dag, utan UTM-koordinater...

Hemvärnet använder fortfarande RT90 systemet vilket gör att jag får XY koordinater, jag är ordonnans och får alltså leva med dubbla system ett tag. Därför behöver jag en vettig mätskiva M21B och möjligen då en M21C om de har någon sådan på mitt förråd.

/Henke
johaner
Fast Hemvärnet har inget undantag utan ska lära sig snarast att ge koordinater, åtminstone från komp och uppåt, i UTM. Men eftersom de nya kartorna (Gröna kartan har till och med förtryckt M-nummer såg jag) idag kommer med UTM så är det enklast ifall alla från den minsta soldat upp till ÖB lär om och gör rätt. Det blir mindre jobb än om staberna ska sitta och konvertera fram och tillbaka med felräkningar som ett brev på posten.

Fippel, fippel och förhoppningsvis lättare att läsa än den ursprungliga texten.
Trampmina
QUOTE (johaner @ Jul 29 2008, 17:16 ) *
Fast Hemvärnet har inget undantag utan ska lära sig snarast att ge koordinater, åtminstone från komp och uppåt, i UTM. Men eftersom de nya kartorna (Gröna kartan har till och med förtryckt M-nummer såg jag) idag kommer med UTM så är det enklast ifall alla från den minsta soldat upp till ÖB lär om och gör rätt. Det blir mindre jobb än om staberna ska sitta och konvertera fram och tillbaka med felräkningar som ett brev på posten.

Fippel, fippel och förhoppningsvis lättare att läsa än den ursprungliga texten.

Jo men är det inte så att räddningstjänst fortfarande håller kvar vid RT90, ska man då springa omkring med 2st koordinatsystem?
Vilken mätskiva är det jag måste komplettera med då? M21C?
SWEREF99 är väl UTM eller har jag fattat fel där?

Sen är alla kartor jag haft i handen hittills i RT90 systemet vilket är smått förvirrande jue.

/Henke
johaner
Mig veterligen ska även räddningstjänsten använda sig av UTM eftersom det är det koordinatsystem som Lantmäteriverket har sagt gäller i Sverige i dag. Sen klarar de nog av att i sina system kunna köra alla möjliga koordinatsystem inkl RT90.

Att du ännu inte sett någon karta i UTM beror nog mer på att Hemvärnet saknat pengar att köpa kartor för och därför använder vi oss av gamla kartor, vilket också är fel. Verkligheten ändrar sig hela tiden och då sitta med en karta som i vissa fall är 10-20 år gammal är verkligen ingen ursäkt för att vi ska fortsätta använda oss av RT90. Jag skulle önska att det gick ut ett direktiv från myndigheten om att allt kartmatrial skall snarast bytas ut samt att pengar tillförs detta ändamål. Kartor är färskvara och har ett bäst-före datum. Så det räcker inte bara med att göra detta en gång utan det måste alltså till en regelbundenhet så att kartorna byts ut då och då så att vi inte använder oss för gamla kartor.
Gilthas
QUOTE (johaner @ Jul 30 2008, 10:28 ) *
Jag skulle önska att det gick ut ett direktiv från myndigheten om att allt kartmatrial skall snarast bytas ut samt att pengar tillförs detta ändamål. Kartor är färskvara och har ett bäst-före datum. Så det räcker inte bara med att göra detta en gång utan det måste alltså till en regelbundenhet så att kartorna byts ut då och då så att vi inte använder oss för gamla kartor.

OT:
Tror du inte att det går lika bra att ta det från Kartex eller likande program?
/OT

Tror att detta vore mycket bra om det kom direktiv samt en pengapåse för detta ändamål.
amfvrak

Tips tack!
/L

Det skall finnas på ditt förråd. Osäker dock om M21 B fortfarande finns och mig veterligen är M21 C fortfarande en bristvara. Skulle beställa ett antal, ca. 10 st. till föreningen och fick reda på att dom kostade ungf. 100kr (!!!) st. Enl. förrådspersonalen: "Inget man beställer mkt av".

// Amfvrak Rangern.gif
sgt Odh
Räddningstjänsten skall/har gått över till SWEREF 99 TM
Kommunenerna håller på att byta. Metria har skickat ut nya versioner på kartdatabasen till AutoKa Vy.
Garmin har uppdatering till GPSMAP60 CSX med Sweref99
Kartex har det. Garmin Muppsås verkar ha missat det.

Det finns konverteringssidor på nätet.
http://latlong.mellifica.se/

Sist jag gjorde en karta med koords på så skrev jag ut WGS84, RT90 och SWEREF 99.
Trampmina
QUOTE (amfvrak @ Jul 30 2008, 19:46 ) *

Tips tack!
/L

Det skall finnas på ditt förråd. Osäker dock om M21 B fortfarande finns och mig veterligen är M21 C fortfarande en bristvara. Skulle beställa ett antal, ca. 10 st. till föreningen och fick reda på att dom kostade ungf. 100kr (!!!) st. Enl. förrådspersonalen: "Inget man beställer mkt av".

// Amfvrak Rangern.gif

Fast eftersom jag är ensam betalar jag gärna 100:- bara jag får korrket material att navigera med ;)

/Henrik
Morvalion
Skit i M21 C. Värdelös både i kvalité och funktion. Iafll du nu verkligen måste ha mills istället för streck så använd en miniräknare eller huvudet.
SweSold
QUOTE (Morvalion @ Aug 5 2008, 13:26 ) *
Skit i M21 C. Värdelös både i kvalité och funktion.

Vad nu - har M21'an ersatts av något dåligt? Spricker plasten eller på vilket sätt är den värdelös?
sgt Odh
Vad är det som gör M21 så fantastisk?
Mäta avstånd mellan punkt A och B på kartan: valfri liten linjal -> sträcka i mm x skala (stryk 000) så får du kilometer.
Mäta vinkel: vanlig kompass. Lägg mitten på kompasshuset över vinkelcentrum. vrid kompasshuset till noll. Vrid hela kompassen så att den pekar mot vänstra vinkelpunkten. Håll fast huset och vrid till högra. Läsa av. antal grader x 6400/360 -> MIL
SweSold
QUOTE (sgt Odh @ Aug 5 2008, 18:17 ) *
Vad är det som gör M21 så fantastisk?

Jag håller med att man kan göra allt ovanstående med en vanlig kompass/linjal också.
Men fördelarna som jag ser det (i rangordning):

1) MYCKET enklare/snabbare/lättare/exaktare att ta ut koordinater genom att dubbla skalorna redan finns samt att skalorna finns på två hörn så x,y/east,north direkt kan anges utan att flytta linjalen. (Det senare spelar inte så stor roll när man själv ska bestämma koordinat för något, men ska du rita ut en massa givna koordinater på ett oleat märks varför M21'an har skapats!)

2) Längre än en kompass, så det kan ibland vara lättare att ta ut riktningen.
Morvalion
QUOTE (SweSold @ Aug 5 2008, 17:44 ) *
QUOTE (Morvalion @ Aug 5 2008, 13:26 ) *
Skit i M21 C. Värdelös både i kvalité och funktion.

Vad nu - har M21'an ersatts av något dåligt? Spricker plasten eller på vilket sätt är den värdelös?

Färgen på den skavs bort nästan omedelbart.

Och sen så är den anpassad för just CAS och inte för användning på "truppnivå", vilket tydligt märks på skalorna och deras placering
Rune Frunkh
QUOTE (Morvalion @ Aug 6 2008, 11:07 ) *
[...]

Och sen så är den anpassad för just CAS och inte för användning på "truppnivå", vilket tydligt märks på skalorna och deras placering

Utveckla gärna detta. Hur menar du? M21 (A) användes redan under det glada invasionsförsvaret då CAS inte var svårare än att ropa på SK60 eller AJ37 via sin eldledare. Har skalorna ändrats sedan dess?

F.ö. håller jag inte riktigt med om att M21 i alla dess varianter skulle vara så mycket bättre än en vanlig kompass eller linjal. (T.ex. måste man fortfarande hålla tungan i rätt mun för att använda rätt skala och inte förväxla 1:50K med 1:10K alt. 1:20K [M21B]) Dock har den större imponatorfaktor än en standard 360-graders orienterings-Silva, främst p.g.a. att den M21:an inte är var mans egendom och går att köpa överallt.

Personligen anser jag att M21:an är lite för stor för att kunna bäras med överallt, Lantmäteriet/Metria har en reklampryl med liknande funktionalitet (gud vad jag avskyr detta ord!): En kvadratdecimeterstor plastbit (med Metria-loggan på såklart) där det längs varje kant finns en skala (t.ex. 1:10K, 1:4K, 1:200K m.m.). Mitt på plastbiten finns omvandlingsfaktorer för icke-metriska längd- och ytmått (yard, miles, feets, nautiska mil m.m.) samt för gemmelsvenska. ("Men varför måste man kunna konvertera mellan miles och yards? Alla [i NATO] skall väl använda metriska mått!?" Förvisso, men "alla", t.ex. tongivande medlemmar som t.ex. USA, har inte förstått det...)

Ett sunt förnuft och lite kunskap under/bakom pannbenet kan dock aldrig ersättas av häftig mtrl.

QUOTE (johaner @ Jul 30 2008, 10:28 ) *
Mig veterligen ska även räddningstjänsten använda sig av UTM eftersom det är det koordinatsystem som Lantmäteriverket har sagt gäller i Sverige i dag. Sen klarar de nog av att i sina system kunna köra alla möjliga koordinatsystem inkl RT90.

Att du ännu inte sett någon karta i UTM beror nog mer på att Hemvärnet saknat pengar att köpa kartor för och därför använder vi oss av gamla kartor, vilket också är fel. Verkligheten ändrar sig hela tiden och då sitta med en karta som i vissa fall är 10-20 år gammal är verkligen ingen ursäkt för att vi ska fortsätta använda oss av RT90. Jag skulle önska att det gick ut ett direktiv från myndigheten om att allt kartmatrial skall snarast bytas ut samt att pengar tillförs detta ändamål. Kartor är färskvara och har ett bäst-före datum. Så det räcker inte bara med att göra detta en gång utan det måste alltså till en regelbundenhet så att kartorna byts ut då och då så att vi inte använder oss för gamla kartor.

Det referenssystem som "gäller" i Sverige sedan några år är SWEREF99, som projektionssystem används SWEREF 99TM (läs gärna mer på Lantmäteriet - Geodesi och GPS). Eftersom det (tyvärr) inte finns några geodesi och koordinatpoliser i landet kan var och en hitta på sitt eget system och använda det (dock torde användbarheten bli tämligen begränsad...). Byte av kartor och geografisk information i system är behäftat med stora kostnader och inte alltid ansett som högt prioriterat, vilket får till följd att man gärna fortsätter köra på gamla kartor och i det gamla systemet (som kanske enbart klarar av RT90) tills man obönhörligt måste byta. (Dessutom är den nationella samordningen mellan t.ex. räddningstjänsten och polisen obefintlig.)

Enligt beslut HKV 2005-05-27 33 100:65771 ("Beslut om övergång till internationell standard inom området indirekt bekämpning"), skall FM gå över till UTM (notera: medan övriga samhället använder SWEREF99 TM). Huruvida detta var klokt eller ej kan man alltid diskutera, men överraskande nog har "branschen" annammat detta beslut fortare än något annat och det började ropas efter "UTM-kartor" innan bläcket ens hade torkat från genlt (Mats) Nilssons underskrift.

Vid samverkan mellan civila myndigheter och militären finns sålunda ett problem eftersom två olika koordinatsystem används. För övrigt anser jag (personligen) att det är viktigare med utbildning och att bli "vän med kartan" än att man har en karta med exakt rätt "siffror i marginalen".
Trampmina
Så med tanke på allt detta, vad ska jag satsa på för utrustning?
Är MC-ordonans så jag har redan bökig utrustning så om skivan är stor eller liten spelar mindre roll för mig.

/Henke
Morvalion
QUOTE (Rune Frunkh @ Aug 7 2008, 11:00 ) *
QUOTE (Morvalion @ Aug 6 2008, 11:07 ) *
[...]

Utveckla gärna detta. Hur menar du? M21 (A) användes redan under det glada invasionsförsvaret då CAS inte var svårare än att ropa på SK60 eller AJ37 via sin eldledare. Har skalorna ändrats sedan dess?

Nu har jag inte ens varit i närheten utav en M21C under hela min semester så jag kan inte ge någon detaljerad beskrivning, men jag skall försöka så gott jag kan.

- Skalan 1/10 000 är borttagen. Visserligen kan man använda 1/100 000, men det är fortfarande jobbigt i stressade situationer.
- Skala 1/100 000 är tillagd, vilken är tämligen onödigt då man sällan/aldrig stridsleder/leder eld på 1/100 000 kartor.
- Jag har för mig att 1/250 000 finns med också (någon får gärna rätta mig här)
- 1/50 000 skalorna är helt felplacerade, vilket gör att man måste vända och vrida skivan tills den hamnar rätt. Kanske inget större problem för skyttegruppchefen, men för tex. en eldledare inom amf så blir det ett djävla meck hela tiden, vilket äter upp dyrbar tid.

Men främst är den dålig just för att texten lättare skavs bort och då blir den omedelbart inexakt.

Den enda fördelen som njag ser med den är att bäringsskalan är just 6400, vilket är käckt. Men det går lika bra att använda en M21B och huvudräkning för det vardagliga bruket, så tillvida du inte behöver mer än 25mills nogrannhet.

Angående CAS, hur CAS fungerade förr i Sverige, det vet jag inte. Men det systemet som jag är upplärd i kräver annan utrustning än bara en M21a. Men däremot så passar en M21C bättre då än en M21B, vilket gör att jag tolkar det som att det är det den är tänkt för. Den kan vara tänkt för mer stabsbruk också. Men det finns en M21CAS i röret nu, så den lär väl komma vilket decennium som helst smile.gif

// Per
Forsberg
M21C är INTE avsedd för Forward Air controllers (FAC/CAS-eldledare). Den är avsedd att ersätta M21B:s funktion, fast med mils i s f streck.
M21C FAC däremot är avpassad för CAS. Jag ska leta efter en kamera och lägga upp en bild på båda.
Forsberg
Här kommer bilderna. Ursäkta förseningen men jag har haft problem med imageshack.

M21C
Ganska lik M21B fast den har de här vinkelhakarna inne i cirkelsegmentet.
Inte så stora andra skillnader. Hade dock gärna sett att 1:50 000 skalan
möttes i övre högra hörnet, isf nedre högra hörnet. Detta tycker jag hade
förenklat koordinatuttag. Men det är jag det. Det funkar ju som det är.

M21C FAC
Som ni ser har M21C FAC även gradskala och skalor för nautiska/lat long mm.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.