QUOTE (Morvalion @ Aug 6 2008, 11:07 )

[...]
Och sen så är den anpassad för just CAS och inte för användning på "truppnivå", vilket tydligt märks på skalorna och deras placering
Utveckla gärna detta. Hur menar du? M21 (A) användes redan under det glada invasionsförsvaret då CAS inte var svårare än att ropa på SK60 eller AJ37 via sin eldledare. Har skalorna ändrats sedan dess?
F.ö. håller jag inte riktigt med om att M21 i alla dess varianter skulle vara så mycket bättre än en vanlig kompass eller linjal. (T.ex. måste man fortfarande hålla tungan i rätt mun för att använda rätt skala och inte förväxla 1:50K med 1:10K alt. 1:20K [M21B]) Dock har den större imponatorfaktor än en standard 360-graders orienterings-Silva, främst p.g.a. att den M21:an inte är var mans egendom och går att köpa överallt.
Personligen anser jag att M21:an är lite för stor för att kunna bäras med överallt, Lantmäteriet/Metria har en reklampryl med liknande funktionalitet (gud vad jag avskyr detta ord!): En kvadratdecimeterstor plastbit (med Metria-loggan på såklart) där det längs varje kant finns en skala (t.ex. 1:10K, 1:4K, 1:200K m.m.). Mitt på plastbiten finns omvandlingsfaktorer för icke-metriska längd- och ytmått (yard, miles, feets, nautiska mil m.m.) samt för gemmelsvenska. ("Men varför måste man kunna konvertera mellan miles och yards? Alla [i NATO] skall väl använda metriska mått!?" Förvisso, men "alla", t.ex. tongivande medlemmar som t.ex. USA, har inte förstått det...)
Ett sunt förnuft och lite kunskap under/bakom pannbenet kan dock aldrig ersättas av häftig mtrl.
QUOTE (johaner @ Jul 30 2008, 10:28 )

Mig veterligen ska även räddningstjänsten använda sig av UTM eftersom det är det koordinatsystem som Lantmäteriverket har sagt gäller i Sverige i dag. Sen klarar de nog av att i sina system kunna köra alla möjliga koordinatsystem inkl RT90.
Att du ännu inte sett någon karta i UTM beror nog mer på att Hemvärnet saknat pengar att köpa kartor för och därför använder vi oss av gamla kartor, vilket också är fel. Verkligheten ändrar sig hela tiden och då sitta med en karta som i vissa fall är 10-20 år gammal är verkligen ingen ursäkt för att vi ska fortsätta använda oss av RT90. Jag skulle önska att det gick ut ett direktiv från myndigheten om att allt kartmatrial skall snarast bytas ut samt att pengar tillförs detta ändamål. Kartor är färskvara och har ett bäst-före datum. Så det räcker inte bara med att göra detta en gång utan det måste alltså till en regelbundenhet så att kartorna byts ut då och då så att vi inte använder oss för gamla kartor.
Det referenssystem som "gäller" i Sverige sedan några år är SWEREF99, som projektionssystem används SWEREF 99TM (läs gärna mer på
Lantmäteriet - Geodesi och GPS). Eftersom det (tyvärr) inte finns några geodesi och koordinatpoliser i landet kan var och en hitta på sitt eget system och använda det (dock torde användbarheten bli tämligen begränsad...). Byte av kartor och geografisk information i system är behäftat med stora kostnader och inte alltid ansett som högt prioriterat, vilket får till följd att man gärna fortsätter köra på gamla kartor och i det gamla systemet (som kanske enbart klarar av RT90) tills man obönhörligt måste byta. (Dessutom är den nationella samordningen mellan t.ex. räddningstjänsten och polisen obefintlig.)
Enligt beslut HKV 2005-05-27 33 100:65771 ("Beslut om övergång till internationell standard inom området indirekt bekämpning"), skall FM gå över till UTM (notera: medan övriga samhället använder SWEREF99 TM). Huruvida detta var klokt eller ej kan man alltid diskutera, men överraskande nog har "branschen" annammat detta beslut fortare än något annat och det började ropas efter "UTM-kartor" innan bläcket ens hade torkat från genlt (Mats) Nilssons underskrift.
Vid samverkan mellan civila myndigheter och militären finns sålunda ett problem eftersom två olika koordinatsystem används. För övrigt anser jag (personligen) att det är viktigare med utbildning och att bli "vän med kartan" än att man har en karta med exakt rätt "siffror i marginalen".