Som sagt, på söndagen åkte jag tåg upp till Stockholm. Träffade en lumparpolare på resan, trevligt. När vi kom fram till Livgardet var det bara att hitta sin kasern samt logement jag skulle bo i. Som vanligt vad man först på plats i sitt logement, men efter ett tag började det komma lite folk som man kände igen.
På måndagen var det samling i filmsalen för information & indelning i olika rotationsgrupper. Därefter var det dags för att lämna in alla papper man hade fått för att fylla i. Stod i kö i ca 1,5 h, lagom tråkigt! Senare var det dags för att gå till förrådet & hämta ut en massa utrustning plus våra personliga vapen, det blev en del att bära på. Så mycket mer hanns det inte med på inrycknngsdagen förutom att jag satt & sydde på mina uniformsmärken halva natten.
På tisdagen var det sjukvårdsutbildning hela dagen. Förmiddagen var det teori/praktik, 09.30 förmiddagsfika (mycket viktigt). Eftermiddagen var det tillämpade sjukvårdsmoment & på kvällen hade vi grunder AK-5C.
Under onsdagen hade vi tid för att vara på sjukan, vi skulle nämligen ta sprutor & kontollera att framförallt att jag fick fortsätta min utbildning pga. den minimala nötallergi jag har. Jag kan meddela att dokorn gav mig grönt ljus! Jag fick ta 5st sprutor: Stelkramp, Hepatit A & B, Rabies I, TBE I & Mencevax. Totalt kommer det att bli 12st sprutor jag kommer att ta. Både Rabies & TBE ska till nivå III. Jag fick också ett par askar med Malaria tabletter - Lariam.
På kvällen hade vi utbindning i Pistol88 (Glock17).
Denna dagen stod det unskjutning på schemat med AK-5C, för- & eftermiddag. På förmiddagen hade vi inskjutning med de fasta riktmedlen & efter lunchen skjöt vi med rödpunktsiktet.
Eftersom vi inte hade någon kvällstjänst passade vi på att gå till mässen & ta några öl.
Fredagen & den sista dagen innan hemresa, var det återigen mycket information i filmsalen. Men det som var det stora idag var att vi skrev på våra kontrakt för tiden vi utbildas i sverige samt för den tiden vi är i Afghanistan.
Här är några bilder i alla fall (För att få full storlek, tryck på bilderna):
Over and out!
Your email:
Subscribe Unsubscribe
Läs mer >>