Ännu en underbar vecka i Kungens Armé!

Började veckan med att åka upp till Stockholm på måndagmorgonen - skönt att åka på morgonen istället för dagen innan.

Tjänsten började kl 13 på måndagen & det var bara halvdag, det var skönt. Dagen omfattade utbildning i sammanstöt fordon framifrån & i sida. Vi var en grupp på 7 st soldater & 2 st instruktörer så utbildningen var bra & effektiv. Övningen gick ut på att vi skulle åka i 2 st bilar & när den första bilen blev beskjuten/utslagen tränade vi på de åtgärder man ska göra i en sådan situation. Vi hann inte göra så mycket mer den dagen eftersom det var en halvdag. Passade på att gyma efter tjänsten slut.

Nästa morgon åkte våran tät till skjutbanan för att färdighetsskjuta pistol & Ak-5. Under nästan hela dagen sköt vi olika övningar, laddade upp magasinen, sköt, laddade osv. Till en början sköt jag bra men hade alltid ett så kallat slängskott (slarvskott). Men efter ett par timmar fixade det sig & det kändes riktigt bra.
Några timmar innan tjänsten slut avbröt vi skjutningen & övade sammanstöt fordon med lös ammunition, det var en mycket bra övning. Alla kände sig nöjda efter vi hade slutat & alla visste vad de skulle göra om detta skulle hända.

Så mycket som jag sköt under denna onsdagen har jag nog aldrig skjutit under en utbildning. Vi stod på skjutbanan hela dagen. Hade olika övningar & scenarion. Provade på automateld, ak5 & pistol på långa avstånd för att se hur svårt det är att träffa. Men det tråkigaste av allt - Plocka bort alla tomhyllsor efter sig. Hursomhelst det var bra övningar som är nyttiga att ha med sig i bagaget.

Torsdag, denna dag var det dags för PF-banan (Personlig Färdighet). Det är 3st olika banor som man ska springa igenom & skjuta på mål på olika platser. Man kan säg att det är en hinderbana & att man skjuter sammtidigt som man springer igenom banan. Det var mycket skjuta från fel axel. Men det var inga problem för det, gick hura bra som helst. Det var nog den bästa & roligaste övning jag har gjort.
Jag passade på att gå till sjukan för att ta ytterligare lite sprutor, det blev 2 st: Rabies II & Typhim. Jag fick också reda på att min bloggrupp är 0 (noll) negativ. Blev uppmanad att ge blod av sjuksköterskan.
På kvällen passade vi på att gå till Mässen & drack några öl & hade det allmänt trevligt.

Under fredagen skulle vi få testskjuta i en “simulator”. Kan beskrivas som en stor filmduk där man spelade upp flera olika scenarion. Den är mest till för att träna gruppchefs order, men det var roligt att ha testat den.

Jag slutar veckans inlägg med att säga:

“Våran övergripande uppgift är att stödja Afghanistans regering med att skapa stabilitet och fysisk säkerhet inom vårat område så att förutsättnignar för återuppbyggnad, utveckling och andra verksamheter kan möjliggöras på ett säkert sätt.”

Läs mer >>