QUOTE (darkjak @ Mar 2 2008, 15:17 )

Nja, externa pansarplåtar är väl inte värst scifi... Det kunde man ju ha utvecklat samtidigt som själva vagnen tror jag han menar.
Kanske inte sci-fi som kraftsköldar och osynlighetsfält, mer sci-fi som "unobtainium" och "adamantium".
Forskning kring framtagande av, för pansar, lämpliga stållegeringar och andra material pågår ju alltjämt, så det är inte alls säkert att man kunde gjort tilläggspansar lika starkt när en vagn utvecklades som 20-30 år efteråt.
Men i fallet med Strf 90 beror den ökade skyddsnivån, som redan påpekats, att man är mindre benägen att ta förluster i fredsbevarande/framtvingande operationer utomlands, än vid ett "slåss till siste man" krig på hemmafronten. Eller om man vill se på saken omvänt, för att klara ett invasionsförsvar behöver vi fler fordon till ett lägre styckepris. För utlandsmissioner behöver i bara en handfull fordon, men de måste vara top of the line.
Med tanke på att alla våra aktuella stridsfordonstyper tjänstgjort på krigsskådeplatser så hoppas jag att de är byggda för strid.
Exempel
Strv 122, Afghanistan (Leopard 2A5DK, Leopard 2A6 CAN)
Strf 90, Liberia, Afghanistan (Strf 9040C, Strf 9030N)
Pbv 302, Kosovo, Bosnien
Patria/SISU, Libanon, Liberia, Kosovo, Afghanistan m.fl
Pbv 401, Irak, Afghanistan, Tjetjenien (Som MTLB i div armeer)
Men i samband med robotbeskjutningen av ett par Pbv 302 i Bosnien uppdagades några "fredskonstruktioner" som sedemera fixats till, om jag förstått saken rätt. Ibland är SäkI-tänkandet lite kontraproduktivt när skiten träffar fläkten på riktigt. Men mer om robotbeskjutningen och dess följder kan man läsa i någon annan tråd på forumet.
Men extrapansar eller ej, nog är en Strf 9040, med sin 40mm automatkanon, sin pansarplåt och sin låga profil något bättre lämpad för krigets realiteter än den Tgb 20 med kapell och Ksp 58 som var det vanligaste sättet att transportera den svenska soldaten förr. Utom i FN-tjänst, då soldaten åkte KP-bil eller sedemera SISU.
/E