Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kvällens JAG
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
HvU
Jag iriterade mig lite på kvällens avsnitt.
bland annat deras totala brist på kunskaper om minor: när Rabb upptäcker att han står i ett minfält, varför pikar han inte ut sig. Sen kan man ju fundera på om det fanns något annat att ställa på minan än en ammunitionslåda. blink.gif
Fu Dahlberg
Skulle han pika sig ut så skulle ju avsnittet vara HUR långt som helst.... biggrin.gif

Dock blir jag impad av hur JAG beskriver kriget i Afghanistan, inte så förbannat mycket flaggviftande....
Ondskan
Reagerade på exakt samma saker även jag...
fan ställa en am låda på en mina...*doh*
fast, han hade ju kunnat pika sig ut, som du säger...
Fu Dahlberg
Tack vet jag Fantomen-tidningen, där pikar sig Djungelpatrullen sig genom ett minfält biggrin.gif
Ing
Nu måste jag ha missat något.. vad har hänt?
Fu Dahlberg
Jag på tv3, tidigare ikväll... Harm ramlar ur bilen på ett minfält under en tur runt i Afghanistan... Han föröker trippa ut, men trampar på en rysk "fjärlismina", antar att det syftar på en sk "hopp"-mina, den utlöses ju efter du stigit av den... Men ijallefall, för att ta sig därifrån, så tar Mcinzie en am-låda och skjuter under Harms fot, så att den hamnar på minnan, så harm kan slänga sig över hummern, och på det sättet klara sig från när mainan detonerar....

Sedan hadde dom schyssta västar... biggrin.gif
Särimner
QUOTE (HvU @ Feb 20 2003, 21:32 )
Jag iriterade mig lite på kvällens avsnitt.
bland annat deras totala brist på kunskaper om minor: när Rabb upptäcker att han står i ett minfält, varför pikar han inte ut sig. Sen kan man ju fundera på om det fanns något annat att ställa på minan än en ammunitionslåda. blink.gif

Dumt och självklart svar kanske - men det stod nog i manus... salute.gif
Flygmek 003
QUOTE (Fu Dahlberg Postat den Feb 20 2003 @ 22:48 )
--------------------------------------------------------------------------------
Jag på tv3, tidigare ikväll... Harm ramlar ur bilen på ett minfält under en tur runt i Afghanistan... Han föröker trippa ut, men trampar på en rysk "fjärlismina", antar att det syftar på en sk "hopp"-mina, den utlöses ju efter du stigit av den... Men ijallefall, för att ta sig därifrån, så tar Mcinzie en am-låda och skjuter under Harms fot, så att den hamnar på minnan, så harm kan slänga sig över hummern, och på det sättet klara sig från när mainan detonerar....

Har tänkt på detta då liknande scener utspelas i andra serier och filmer. Den känsligaste delen framställs alltid till att vara momentet du kängan ska bort och am-lådan (sten, påse dumle klubbor, död struts eller vad som finns tillgängligt) ska över minan i kängans plats. Borde inte följande teknik fungera.

1. Ställ en tung sak ovanpå kängan, se till så den står stabilt.
2. Knyt upp kängan och ta ut foten.
3. Gå därifrån

Men jag kan ju också vara ovanligt korkad.
Larsson
Jag har sett en bild från Vietnam, där serganten (självfallet) skar loss kängan från foten på den drabbade soldaten.

Tolkning av bilden om man trampar på dito mina:

-Stå j-vligt still
-Vinka över sgt eller någon annan dåre
-Låt denne skära upp kängan (sulan måste hållas nere när foten tas upp, så kängan skärs upp som skalet på en banan).
-Se till att denna individ håller nere sulan när foten tas bort.
-Byt försiktigt ut handen mot lämpligt föremål
-Get the f*** out of there.
2Sharp
Jag har frågat mycket kompetent personal inom området, (US Navy och Army EOD, med ca: 20 års erfarenhet) och de hade aldrig hört om en hoppmina som tänder efter du kliver av den, ex: den Bosniska varianten PROM har en liten fördröjning i några av sina tändare, men kliver du på den så smäller den oavsett om du står kvar eller inte.
PROM:
(övningsmina)

En fjärilsmina, PFM-1 är ingen hoppmina.
PFM-1:

EOD, vad har du för info smile.gif
Ing
2Sharp, jag tyckte också det lät mycket märkligt. Det jag kan tänka mig är de sk. "hoppminorna"... men där tänder ju en liten raketmotor så fort den "aktiveras" och detonerar en bit upp med typ slagtändare fäst i backen. Men vad händer om man står PÅ den? Tänder inte motorn förrän man gått av den, eller smäller den under foten på en? Alt. 2 verkar troligare. Och hur TUSAN märkte han att han råkat ställa sig på en mina?

Edit: Att lita på det man ser i filmer blir nog.. fel.
Amfibieslusken
QUOTE (Ing @ Feb 21 2003, 11:37 )
2Sharp, jag tyckte också det lät mycket märkligt. Det jag kan tänka mig är de sk. "hoppminorna"... men där tänder ju en liten raketmotor så fort den "aktiveras" och detonerar en bit upp med typ slagtändare fäst i backen.  Men vad händer om man står PÅ den? Tänder inte motorn förrän man gått av den, eller smäller den under foten på en? Alt. 2 verkar troligare. Och hur TUSAN märkte han att han råkat ställa sig på en mina?

Du vet väl hur TV-hjältar fungerar. De förutser allt. De klarar allt. De är stålmän/kvinnor. Perfekta i alla avseenden. Klart som fan att han märkte att han stod på en halvt påhittad trampmina. Han kanske hörde ett metalliskt klick
Minimi
Finns en skröna från Bosnien om en bonder som klarade sig då han trampade på en hoppmina. Jag vet inte om han hade häng-arsle, men minan studsade mot hans bak innan det detonerade... (Som sagt, det är en skröna, men har det hänt lär det ha varit en glad karl smile.gif
Ondskan
QUOTE (Amfibieslusken @ Feb 21 2003, 11:39 )
QUOTE (Ing @ Feb 21 2003, 11:37 )
2Sharp, jag tyckte också det lät mycket märkligt. Det jag kan tänka mig är de sk. "hoppminorna"... men där tänder ju en liten raketmotor så fort den "aktiveras" och detonerar en bit upp med typ slagtändare fäst i backen.  Men vad händer om man står PÅ den? Tänder inte motorn förrän man gått av den, eller smäller den under foten på en? Alt. 2 verkar troligare. Och hur TUSAN märkte han att han råkat ställa sig på en mina?

Du vet väl hur TV-hjältar fungerar. De förutser allt. De klarar allt. De är stålmän/kvinnor. Perfekta i alla avseenden. Klart som fan att han märkte att han stod på en halvt påhittad trampmina. Han kanske hörde ett metalliskt klick

Klart han hörde det... de hade ju lagt på ett klick tydligt nog för vem fan som hellst att höra, jag hörde det iaf när jag såg programet, För övrigt så hörde McKensi det också.. från humveen som var ett par meter bort.
2Sharp
QUOTE (Minimi @ Feb 21 2003, 10:49 )
Finns en skröna från Bosnien om en bonder som klarade sig då han trampade på en hoppmina. Jag vet inte om han hade häng-arsle, men minan studsade mot hans bak innan det detonerade... (Som sagt, det är en skröna, men har det hänt lär det ha varit en glad karl smile.gif

Jag var på stället där detta skulle ha hänt och pikade glatt, om jag inte kommer ihåg fel var det så att minan aldrig detonerade, en PROM innehåller mycket sprängämnen och mycket splitter, inom 5-7 meter rensar den det som finns. (försiktigt räknat)

Tanken med PROM'en var tydligen att den skulle satt sig i knä't på gubben, vilket skulle ha lett till att tråden inte sträcktes nog för detonation. Hade den gått i rumpen hade den gått, då tråden är ung. 30-35 cm lång.

Vi följde ett flertal PROM linjer, där det gått av en syntes det tydligt att den hade skövlat friskt i terrängen, elaka djävlar...

Ing; jag har ju bara pillat med PROM, den tändaren hade gått vare sig du stod kvar eller gick av, ryktet säger att krutladdningen var stark nog att skicka den 20 meter upp....
Berna
Känner mig lite lost och skäms ganska skapligt nu när jag frågar vilken serie det är herrarna har bevittnat. Måste ju få veta vilken serie som förekommer på TV där min drömbil cirkulerar med jämna mellanrum... (Hummern)

//Berna
Axial
Då slår jag upp sidan 175 i "beskrivning landminmateriel" från FMV, M7786-009241 och läser om truppmina 11:

"Truppmina 11 är en metallisk hoppmina. Den består av ytterhölje, minkropp, mintändare och sprängkapsel. Ytterhöljet och minkroppen har cylindrisk form. Minkroppen, minans hoppande del, innehåller en sprängladdning omgiven av skrot, en drivladdning och en inbyggd kulspärrtändare.

När mintändarens utlösare dras ut med en kraft av 100 N (ca 10 kg) eller dess överdel pressas ner med en kraft av 50 N (ca 5 kg) frigörs slagstiftet, varvid en fördröjningssats i fyrkapseln tänds. Efter ca 2 s tänds drivladdningen, varvid minkroppen slungas ut ur ytterhöljet. När vajern är helt sträckt utlöses kulspärrtändaren och minkroppen detonerar"

Denna beskrivning, i kombination med de skisser som finns i sagda bok, ger mig följande bild av funktionen: när man kliver på minan, eller drar ut snubbeltråden med benet, tänder en liten krutladdning som slungar upp minan i luften. Undertill sitter en tråd som drar ut en sprint och på så sätt utlöser minan.

Kan det inte vara en mina med denna funktion som man försöker ge sken av i avsnittet ?
Att den nämnda minan inte har en sådan funktion är ointressant, det som är intressant är vad manusförfattaren visste/trodde sig veta om hoppminor och deras funktion.
För truppmina 11 borde det alltså fungera utmärkt att belasta kängan och därefter ta ur foten ur den och springa satan därifrån.
mutley
Vad var det förresten för camouflage de hade på sig? Såg ut som ökencamo men med en extra ljusgrön färg i mönstret.
2Sharp
QUOTE (Axial @ Feb 22 2003, 08:25 )
För truppmina 11 borde det alltså fungera utmärkt att belasta kängan och därefter ta ur foten ur den och springa satan därifrån.

Den tänder ju när du trampar ner den, oavsett om du står kvar kommer minan att hoppa, citat: "Efter ca 2 s tänds drivladdningen, varvid minkroppen slungas ut ur ytterhöljet. När vajern är helt sträckt utlöses kulspärrtändaren och minkroppen detonerar" visst, hinner du snöra av dig kängan på 2 sek så...

Bättre är ju då att förflytta dig maximal sträcka.

Det är ju rätt bra drag i de flesta hoppminor, en del skall frigöra sig från marken den sitter i etc. jag tror att möjligheten att hindra den från att hoppa är minimal.

Citat: "För truppmina 11 borde det alltså fungera utmärkt att belasta kängan och därefter ta ur foten ur den och springa satan därifrån."
Nej...
Fu Kjellberg
QUOTE (mutley @ Feb 22 2003, 13:20 )
Vad var det förresten för camouflage de hade på sig? Såg ut som ökencamo men med en extra ljusgrön färg i mönstret.

Såg inte detta avsnitt men kan ju tänka mig att dom hade det vanliga 3-color på sig som inehåller ljusgrönt. På vissa bilder syns den gröna färgen knappt men jag har en sprillans ny och där syns det tydligare.
3-color BDU jacka.
mutley
Sjukt, jag har alltid trott det ljusgröna var ljusbeigt... svårt att se på bilderna...
daedalus
Vad är JAG?
Det ni talar om är det en tv-serie?
Fransson-AmfPB
QUOTE (daedalus @ Feb 24 2003, 16:09 )
Vad är JAG?

Stämmer! JAG är en TV-serie!
Torsdagar TV3 20.00....
Doggydriver
Fanns det inte "hoppminor" under ww2 som inte small förrän efter men klev av dom? VIll minnas att jag någonstans läste ungefär följande: "Om en soldat märkte att han satte foten på en mina (vilket oftast inte märktes) skulle han stå kvar. Gruppchefen samlar ihop all sprit som finns i gruppen och häller i soldaten. Nu ska gruppen ha tagit skydd. Gruppchef packar sen en massa bråte runt soldatens fot som ska hindra minan att hoppa. Sen tar gruppchef skydd och beordrar soldaten att kasta sej omkull. Om den stackars överförfriskade jäveln hade tur rök bara foten."

Någonstans måste ju idén om dessa minor komma, hmmmm... Nån ww2-intresserad som kan kommentera?
2Sharp
Jag är också nyfiken, har någon info som kan verifieras så vore det mycket intressant.

smile.gif
APC-mannen
QUOTE (Fransson-AmfPB @ Feb 24 2003, 15:12 )
QUOTE (daedalus @ Feb 24 2003, 16:09 )
Vad är JAG?

Stämmer! JAG är en TV-serie!
Torsdagar TV3 20.00....

På svenska: "På heder och samvete". smile.gif
Foxtrotcharliegrg
QUOTE (Minimi @ Feb 21 2003, 11:49 )

På tal om ovanstående:
Skröna eller ej, den berättades även på 'Mine Awareness' med EOD KS06...

/FC-grg
2Sharp
Kom på en grej..

Vi hittade flera PROM där kroppen var rostad (motsv.) såpass mycket att fästet för tråden var trasigt, den sträcktes alzå inte när minan hoppade, den gick av/lossnade.
Haja att man hade tömt tarmen spontant om en sådan hoppade i närheten av en och inte small.... då har man nog förbrukat sin tur den veckan, året... livet.. blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.