Honken
Feb 25 2008, 17:36
Då jag var på en föreläsning av en högre befattningshavare inom NBG, om NBG, så halkade vi in på att det svenska samhället var i högre grad anpassad för den sovjetiska invasionen än vad gemene man kunde tro.
Som exempel så nämdes köksvaskarna i skolorna, att just skolorna skulle komma att utnyttjas som en plats att ta hand om sårade, därav tillgång till vatten. Eller att ishallarna skulle klara av att hantera lik.
Så då böjade jag fundera, i hur stor utrsträckning var det svenska samhället anpassat för ett krigsscenario. Vad är det i den civila vardagen som man inte brukar skänka alltför många tankar, men som skulle ha ett syfte i krig?
Hubertus
Feb 25 2008, 17:57
Det är bara fantasin som sätter gränser.
Det finns mycket få saker som jag inte skänker tankar på hur man kan nyttja i krig.
Som Stockholmare gillar jag truppförflyttning meddelst tunnelbana. En klassiker är våra kära Waxholmsbåtar som målas grå. Våra många fotbollsplaner i förorterna är utmärkta exercisfält.
Jag har ännu inte kommit på en bra funktion för Mariahissen.
/H
23:e komp.
Feb 25 2008, 18:00
Har en svagt minne av att det var som så.......att krigsmakten var involverad när man konstruerade och byggde våra vägbroar.
Bärighet, bredd, lokalisering och anpassade för att snabbt kunna förstöras.
Slöbevakarn
Feb 25 2008, 18:02
Vägar skulle kunna användas som start och landningsbana för militära flygplan.
Vet en sträcka mellan Luleå och Piteå som är byggd med just det i tanke, den skulle även kunnat användas för civilt flyg vid nödsituation.
Kaliber600
Feb 25 2008, 18:37
I princip alla lite äldre hyreshus har ju skyddsrum - i vissa fall är det nästan tal om regelrätta bunkerkomplex - av ganska solida material och dubbla stål/blydörrar och kammare med vatten och vad jag bara kan förmoda är saneringsutrymmen.
grisbasse
Feb 25 2008, 18:59
finns väl nergrävt diverse mat/drivmedel runt omkring i landet..
sen var väl mängder med traktorar och liknande maskiner krigsplacerade?
QUOTE (Slöbevakarn @ Feb 25 2008, 18:02 )

Vet en sträcka mellan Luleå och Piteå som är byggd med just det i tanke, den skulle även kunnat användas för civilt flyg vid nödsituation.
Du menar reservbanan till Kallax som var placerad mellan byarna Antnäs och Ersnäs, när den var klar så provade man att boga ett par 37 från F 21 ut till reservbanan för att prova den. Det fungerade bra, den ordinarie biltrafiken fick givetvis stoppas. Man provade även att ta ner en herca där med lyckat resultat. Numera är vägsträckan försedd med mitträcke och planfri korsning.
Feb 25 2008, 19:28
Militära stabsplatser maskerade som civila skyddsrum.
http://www.bergrum.se/bakgrund/folkratten.html samt lite annat som hör till tråden.
pajohansson
Feb 25 2008, 20:26
QUOTE (grisbasse @ Feb 25 2008, 18:59 )

Vad jag har hört så gällde det inte bara maskiner, utan även vanliga personbilar. Ingen källa på det dock.
Mattsson
Feb 25 2008, 20:30
Elgigantens och IKEAs lager ska i krig ha verkat som fängelser.
Rokare
Feb 25 2008, 20:32
QUOTE (Mattsson @ Feb 25 2008, 20:30 )

Fanns elgiganten på "den tiden"?
GMY
109 Eken
Feb 25 2008, 20:33
stämmer bra att vissa personbilar var krigsplacerade. Vid en ev. mobilisering skulle man lämna dem till en A-plats (avlämningsplats).
Hela det svenska samhället var ganska militariserat under kalla kriget, men nu faller det mesta i glömska
QUOTE (Rokare @ Feb 25 2008, 20:32 )

GMY
Om 1994 räknades som kallakrigsdagar så...
Mattsson
Feb 25 2008, 20:40
QUOTE (Rokare @ Feb 25 2008, 20:32 )

GMY
På den tiden då Sverige skulle försvaras med långt hår och polisonger?
Enligt Elgiganten så byggdes deras centralager -97 och då var man fortfarande invasionsförsvar i det här landet.
Munken_swe
Feb 25 2008, 21:02
Vår gymnasieskola är byggt för att fungera som ett krigssjukhus. Utanför staden så finns en flygsträcka på vägen och ett tillfälligt militärt flygfält vid en annan..
Skyddsrummen är väldigt frekventa.
Flopsy
Feb 25 2008, 21:06
QUOTE (pajohansson @ Feb 25 2008, 20:26 )

Vad jag har hört så gällde det inte bara maskiner, utan även vanliga personbilar. Ingen källa på det dock.
Stämmer. Min familjs dåvarande Volvo 245 var krigsplacerad och skulle parkeras vid en lokal kyrka i händelse av krig.
Blir man lite bundis med vaktmästaren på ett av Göteborgs sjukhus så kan han visa ett par av de stålplåtar som fortfarande finns kvar, som skulle sättas upp i fönster och dörrar.. Finns även ganska mycket litteratur om hur man skulle förvandla sjukhusen i händelse av krig.
Finns ett ganska stort utrymme under mark under gamla tvhuset i Göteborg, där man bl.a förvarade räls.
Finns ganska gott om gamla bunkrar på vissa platser i delsjöområdet, särskillt runt radiomasten.
Tunneln under älvsborgsbron konstruerades för krigsändamål. (även andra tunnlar är bygda av och för försvarsmakten men jag vet inte hur pass öppen den informationen är)
Det är vad jag kom på nu, ska rota runt lite i min Göteborgsmilitaria och återkomma.
109 Eken
Feb 25 2008, 21:57
Ett tips är även att rota runt på skalmans forum, de har en del intressanta trådar i ämnet
stefanf
Feb 25 2008, 22:14

...
Min 125cc MC (4-takt off-road) var krigsplacerad.

Detta var 83-84 ungefär.
109 Eken
Feb 25 2008, 23:59
Ett annat exempel är att den kommun jag växte upp i på ca 6000 pers. i krig skulle vara beredd att ta emot 10 000 evakuerade stockholmare...man hade verkligen tänkt på det mesta

Tänkte även citera Unicorn från en annan tråd, för att få dagens ungdom att förstå hur det var för inte allt för länge sen i Sverige
QUOTE (Unicorn @ Mar 14 2004, 22:19 )

Själv är jag uppvuxen under kalla kriget då värnplikten och "folkförsvaret" var en självklarhet för alla. En mycket stor del av Sveriges befolkning - alla män mellan 18 och 47 år - och många kvinnor, var krigsplacerade för en full mobilisering på fyra dagar (850 000 man i det militära försvaret + en hel del i civilförsvar, Blå Stjärnan m m). Alla dessa hundratusentals krigsplacerade män - i princip hela Sveriges arbetsföra manliga population - genomförde repövning minst en månad vart fjärde år. Många vartannat år. Sett ur dagens synvinkel låter väl detta som vore Sverige en nazistisk militärdiktatur.
Jag deltog under tonåren som ungdom i en hel del olika frivilliga försvarsorganisationer. Ingen tyckte det var särskilt anmärkningsvärt att man övade stridsmoment med ungdomar då man t o m kunde krigsplaceras i uniform och med vapen i hand från sexton års ålder (som t ex luftbevakare eller ordonnans).
Edit: hittade även en artikel från FOI som kan vara intressant:
Hälften bort
g3space
Feb 26 2008, 11:39
Det stod fram till ganska nyligen gamla ånglok undangömda här och var som skulle användas vid mobilisering, eftersom man antog att det skulle vara lite si och så med elektriciteten.
Snuffel
Feb 26 2008, 11:42
Finns ju mindre flygfält gömda lite överallt i Sverige. Jag personligen känner till ett nere på gränsen mellan Västra Götaland, Halland och Småland.
Visst, i dagsläget behövs det röjas upp lite vid sidorna, men det finns likväl där, gömt långt ute i skogen med endast en liten ringlande grusväg ut dit.
QUOTE (g3space @ Feb 26 2008, 11:39 )

Det stod fram till ganska nyligen gamla ånglok undangömda här och var som skulle användas vid mobilisering, eftersom man antog att det skulle vara lite si och så med elektriciteten.
Det är minst 20 år sedan man avvecklade beredskaploken, huvudanledningen var att det började bli brist på kvalificerade lokförare som kunde framföra dessa underbara maskiner.
g3space
Feb 26 2008, 12:06
QUOTE (imint @ Feb 26 2008, 12:00 )

Det är minst 20 år sedan man avvecklade beredskaploken, huvudanledningen var att det började bli brist på kvalificerade lokförare som kunde framföra dessa underbara maskiner.
20 år sedan, är du säker? Jag vill minnas att jag såg ett reportage (Landet Runt, eller något liknande...) där reportern stod ute i skogen vid ett ensligt lokstall med ett gammalt fint ånglok och förklarade att alla dessa lok nu skulle säljas, troligtvis som skrot eller till diverse museiföreningar. Kan det vara så att de togs ur organisationen för tjugo år sedan men fanns kvar rent fysiskt? Eller kanske jag drömmer?
DaRaven
Feb 26 2008, 12:07

QUOTE (g3space @ Feb 26 2008, 11:39 )

Från 2003 (http://www.jarnvag.net/nyheter/nyhetsarkiv2003.shtml)
Försäljningen av beredskapslok klar
I höstas bjöd Banverket ut alla äldre beredskaplok till försäljning - 55 diesellok av typerna T21, T23 och V3. Krigshotet mot Sverige är så litet att loken inte längre behövs. Nu är försäljningen klar och många av loken kan se fram emot fortsatt liv, skriver Banverkets tidning Rallaren. 33 lok hamnar hos museiföreningar runt om i landet medan en skrothandlare i Västergötland tar hand om 18 lok. Ett lok går till Sveriges Järnvägsmuseum. Köparna betalar mellan 500 och 10 000 kronor per lok och får själva hämta dem från uppställningsplatserna runt om i Sverige. I fortsättningen kommer Banverket bara ha tio T43-lok kvar i beredskap. (2/4)
g3space
Feb 26 2008, 12:10
Fast det där gäller diesellok - jag hävdar fortfarande bestämt att det var stora, svarta ånglok det handlade om.
Edit: Aha! "SJ beställde sina sista ånglok så sent som på 1950-talet. I början av 1970-talet togs de kvarvarande ångloken ur trafik. Ett hundratal lok sparades som beredskapslok fram till 1990-talet då de såldes, blev museilok eller skrotades."
http://www.jarnvag.net/lokguide/historia.aspEdit 2: Och
såhär förvarades loken.
Jag känner mig lite nördig nu...
DaRaven
Feb 26 2008, 12:13
QUOTE (g3space @ Feb 26 2008, 12:10 )

Fast det där gäller diesellok - jag hävdar fortfarande bestämt att det var stora, svarta ånglok det handlade om.
SJ beställde sina sista ånglok så sent som på 1950-talet. I början av 1970-talet togs de kvarvarande ångloken ur trafik. Ett hundratal lok sparades som beredskapslok fram till 1990-talet då de såldes, blev museilok eller skrotades.
http://www.jarnvag.net/lokguide/historia.asp
FurirJönsson
Feb 26 2008, 12:54
QUOTE (Honken @ Feb 25 2008, 17:36 )

Då jag var på en föreläsning av en högre befattningshavare inom NBG, om NBG, så halkade vi in på att det svenska samhället var i högre grad anpassad för den sovjetiska invasionen än vad gemene man kunde tro.
Som exempel så nämdes köksvaskarna i skolorna, att just skolorna skulle komma att utnyttjas som en plats att ta hand om sårade, därav tillgång till vatten. Eller att ishallarna skulle klara av att hantera lik.
Så då böjade jag fundera, i hur stor utrsträckning var det svenska samhället anpassat för ett krigsscenario. Vad är det i den civila vardagen som man inte brukar skänka alltför många tankar, men som skulle ha ett syfte i krig?
En stor del av jordbruket var indelat i "block" och ledes av en "blockledare" (politisk korrekt eller?) Denne svarade för att en viss bestämd mängd råvaror levererades till Det ekomomiska försvaret.
På västkusten hade fiskarna en "krigsfiskeplan"! att följa. När dessa exelenta planer och block försvann vet jag ej.
QUOTE (g3space @ Feb 26 2008, 12:06 )

20 år sedan, är du säker? Jag vill minnas att jag såg ett reportage (Landet Runt, eller något liknande...) där reportern stod ute i skogen vid ett ensligt lokstall med ett gammalt fint ånglok och förklarade att alla dessa lok nu skulle säljas, troligtvis som skrot eller till diverse museiföreningar. Kan det vara så att de togs ur organisationen för tjugo år sedan men fanns kvar rent fysiskt? Eller kanske jag drömmer?
Ja det är väl ung. en 20 år? Att många av loken sedan stod i väntan på försäljning etc är väl inte konstigare än att ett antal propeller axlar till Hallandsjagarna låg kvar i förråd efter att Jagarna tagits ur drift. Tur bara att så pass många av loken fortfarande finns kvar och inte har skrotats ut. Mer ånga till folket
Imint
Som försöker övertala hustrun att en 5" livesteam anläggning vore en prydnad i villaträdgården.
g3space
Feb 26 2008, 13:43
QUOTE (imint @ Feb 26 2008, 13:21 )

Ja det är väl ung. en 20 år? Att många av loken sedan stod i väntan på försäljning etc är väl inte konstigare än att ett antal propeller axlar till Hallandsjagarna låg kvar i förråd efter att Jagarna tagits ur drift.
Du har förstås rätt. Det är jag som lever i en värld där tiden står stilla och 20 år sedan fortfarande är på 70-talet... Och har du hunnit till villa-stadiet, Imint, så är jag övertygad om att du vet vad jag talar om!
Feb 26 2008, 13:48
Skulle vara intressant om någon kunde berätta om det finns/fanns något som är en direkt konsekvens av krigsförberedelser. Alltså, byggnadsnorm, design, funktion, antal, placering etc. Alltså, något är på ett speciellt vis(kunde varit annorlunda) just därför att det skulle ha en funktion om kriget kom. Förmodar att nämnda ishallar var konstuerade på ett speciellt vis, där man medvetet anpassat inkromet(utrustning, lokaler, dimensioner etc) för att passa för ett visst syfte. Jag vet inte, men kan tänka mig att det finns konstruktioner(design) eller anläggningar i stort och smått, som har en viss längd eller bredd eller annan egenskap(standard) som medvetet valts. Kan handla om att man dimensionerat för att det skall vara kompatibelt med militära prylar eller metoder. Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.
Fritt ur fantasin....Slangens längd på en bränslepump på macken skulle ha en viss minimilängd för att fungera med krigsmaktens fordonspark....dörrbredden på sj:s personvagnar var anpassad till krigsmaktens bårar etc........minst en perrong på varje station har en viss minimibredd......Fantasi, men denna typ av detaljer efterfrågas.
darkjak
Feb 26 2008, 13:51

Jag har även hört att tunnlarna/viadukterna utmed dessa vägar var tänkta att kunna skydda plan som servas från att synas från luften, samt från indirekt eld.
LeadHead
Feb 26 2008, 13:55
Då blev det nog inte så många klargöringsplatser... Eller?
Hudiksvalls sjukhus har kilometerlånga underjordiska gångar som förbinder alla husen och agerar skyddsrum.
En viss skola i Hudiksvall har stålplåtar som man kan sätta i de (mycket djupa) fönsterkarmarna och agera som överjordiskt skyddsrum.
Div. bergrum finns även insprängda över hela staden.
Och även lite hysch-hysch
QUOTE (darkjak @ Feb 26 2008, 13:51 )

Jag har även hört att tunnlarna/viadukterna utmed dessa vägar var tänkta att kunna skydda plan som servas från att synas från luften, samt från indirekt eld.
Det är helt fel och en skröna, när denna vägsträckning var aktuell så fanns det inga tunnlar eller viadukter. De tillkom efter att man slutat att begagna sträckan som reservbana. I samma veva som man satte upp mitträcke. Mitträcke är obra när man försöker landa.
LeadHead
Feb 26 2008, 14:07
Precis. De "tunnlar" som fanns var i princip vanliga kulvertar. Dessa har ju å andra sidan ett krigsnyttigt användningsområde vid sidan av sin okrigiska funktion att släppa igenom vatten...
Någon som vet hur frekvent förekommande sprängkammarrör var längs de delarna av E4? Hur var dessa utmärkta? Bygger man fortfarande in sånt i vägar och broar? Kanske hemligt men å andra sidan så har jag för mig att man fram till dess att "terroristhotet" blev högsta mode, inte hemlighöll broritningar så informationen skulle ju kunna vara öppen...
Kryptörn
Feb 26 2008, 14:18
Typritningar över sprängkammare och andra förstöringsanordningar ligger ute på
Vägverkets hemsida, både för Bro 94 och Bro 2002. Så speciellt hemlig är ju inte själva konstruktionen.
g3space
Feb 26 2008, 14:54
QUOTE (23:e komp. @ Feb 26 2008, 13:48 )

....dörrbredden på sj:s personvagnar var anpassad till krigsmaktens bårar etc........
Hm, nu rör det sig i mitt dimmiga minne igen, men visst kan både SAS flygplan och SJs vagnar snabbt omkonfigureras för sjuktransport? Om farkosterna verkligen byggts med detta som krav, eller om det bara råkar vara lätt gjort, låter jag däremot vara osagt.
Dexter
Feb 26 2008, 15:05
QUOTE (g3space @ Feb 26 2008, 14:54 )

....dörrbredden på sj:s personvagnar var anpassad till krigsmaktens bårar etc........
Hm, nu rör det sig i mitt dimmiga minne igen, men visst kan både SAS flygplan och SJs vagnar snabbt omkonfigureras för sjuktransport? Om farkosterna verkligen byggts med detta som krav, eller om det bara råkar vara lätt gjort, låter jag däremot vara osagt.
Länk till utredning om bårar i Sverige.Det ryktas även att Volvos 245-serie (kombin alltså) konstruerades så att du skulle kunna få plats med Försvarsmaktens bårar i lastutrymmet. Jag vet att de går in, men inte om bakgrunden stämmer.
/D

Må så vara att den går in genom dörren. Men hur tusan ska man lyckas få runt den så att den kommer in i kupén?
QUOTE (g3space @ Feb 26 2008, 14:54 )

En MD-80 från SAS byggdes väl om till sjuktransport under tsunami-katastrofen? Jag har för mig att det tog mindre än 24h att ordna detta.
QUOTE (imint @ Feb 26 2008, 14:01 )

Det är helt fel och en skröna, när denna vägsträckning var aktuell så fanns det inga tunnlar eller viadukter. De tillkom efter att man slutat att begagna sträckan som reservbana. I samma veva som man satte upp mitträcke. Mitträcke är obra när man försöker landa.
En god vän till mig som låg inne som snöröjare på F-21 i mitten på nitiotalet berättade att det går att använda snöplogarna på sommaren också till sådana otyg som mitträcken, vägskyltar, lyktstolpar etc.
g3space
Feb 26 2008, 15:21
QUOTE (eskil @ Feb 26 2008, 15:15 )

En MD-80 från SAS byggdes väl om till sjuktransport under tsunami-katastrofen? Jag har för mig att det tog mindre än 24h att ordna detta.
Japp, en bild finns i dokumentet Dexter linkar till. Där står också att:
"Det finns färdiga planer på hur man kan transportera sjuka och skadade med tåg, dessa delas in i akuttransporter, omfördelningstrsp och omlastningstrsp. Resurserna är avsedda för såväl civila som militära patienter. [...] I förråden finns mtrl för ombyggnad av befintliga vagnar. Dessa vagnar används i daglig drift och kan efter ombyggnation ta 150 liggande och 162 uppegående patienter, inga bårar finns med i förråden, men i den ursprungliga
planen är upphängningsanordning avsedd för Sjukbår 2."
Chaplain
Feb 26 2008, 15:31
Hur mång har inte hittat "dumpade" cemetrör, typ avloppsbrunn, i skogien, i närheten av en väg. Ganska nära grönmålade elutag? Går bra att mecka med elverktyg nerkrypt i ett cementrör omgivet av sand. Sedan finns det många skogsvägar som, förutom bärplockare aldrig används, och plötsligt slutarmed en betongramp in i ett berg.
C
"SSA" Gunny
Feb 26 2008, 16:13
Här där jag bor så finns en liten å, för ca 14-15 år sedan så byggdes en ny bro över ån kort efter att bron var klar så kom det en drös med gröna lastbilar fulla med makadam som de tippade vid sidan om bron på båda sidor om ån, en klargöring för krigs bro kan jag tro.
Feb 26 2008, 16:39

Må så vara att den går in genom dörren. Men hur tusan ska man lyckas få runt den så att den kommer in i kupén?
Det går inte utan bök på moderna vagnar, vilket framgår av länken i inlägg 39, vilket för övrigt var väldigt intressant läsning. Mer sånt!
Saerdna
Feb 26 2008, 20:40

...
...
Det där är ett helt nytt koncept från detta millenium och har inget med kalla kriget att göra (fast det kanske räknas ändå?).
odenmedic
Feb 26 2008, 20:44
QUOTE (Saerdna @ Feb 26 2008, 14:40 )

...
...
Det där är ett helt nytt koncept från detta millenium och har inget med kalla kriget att göra (fast det kanske räknas ändå?).
Linjeflygs DC-9 var tänkt att användas for Sjuktransport.
QUOTE (Berg @ Feb 26 2008, 13:58 )

Hudiksvalls sjukhus har kilometerlånga underjordiska gångar som förbinder alla husen och agerar skyddsrum.
En viss skola i Hudiksvall har stålplåtar som man kan sätta i de (mycket djupa) fönsterkarmarna och agera som överjordiskt skyddsrum.
Skulle tro att nästan alla offentliga bygnader i riket hade stålplåtar att sätta för fönster. Sedan undrar jag om gångarna i sjukhuset i Hudsiksvall verkligen är bygda för "kriget" alla större sjukhus jag varit på har gångar/kulvertar mellan bygnaderna så personal inte behöver gå utomhus och så man lätt kan transportera patienter.
LeadHead
Feb 26 2008, 21:10
Enligt vad jag har hört så var dåvarande Luleå tekniska högskolas lokaler avsedda att användas som krigssjukhus. Kulvertsystemet är omfattande men relativt kompakt och strukturerat (källare till 6 st huvudbygnader som är ordnade i en klump som på en tärning). Skrivsalen F40 har t.ex. väldigt stark skyddsrumskänsla. Att ventilationssystemet imponerar fick vi erfara när brandlarmet gick under en skrivning...
Sen är det onekligen praktiskt med kulvertarna för att frakta mtrl. I mitt fall distribuering av kårtidningen medelst sparkcykel...
109 Eken
Feb 26 2008, 23:06
påtal om sas så skulle ju den svenska delen användas för att flyga upp folk till norrland vid mobilisering. Fiskebåtar och färjor var väl anpassade för minutläggning? Dessutom kunde man få bidrag från staten för att bygga skyddsrum. Det var helt enkelt lite bättre förr
Feb 26 2008, 23:24
QUOTE (109 Eken @ Feb 26 2008, 23:06 )

Dessutom kunde man få bidrag från staten för att bygga skyddsrum. Det var helt enkelt lite bättre förr

Ja............Sverige hade efter tredje världskrigets slut bestått av miljontals gräsklippare, gummibåtar, snickarbänkar, badmintonset, färgburkar, nedplockade motorcyklar, trädgårdsmöbler, fotbollar, båtmotorer, verktyg, julsaker, pantflaskor och lite annat skröfs som alltid stod/står i de där kombinerade bilgaragen/skyddsrummen. Typiskt svenskt att ha allt annat utom en snabbflyttad bil i garaget.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.