I höstas skaffade jag mig ett mobilt bredbandsabonnemang från Tele2 och fick med ett Huawei E220 modem. Jag installerade det, men fick problem direkt. Jag fick det mycket intetsägande felmeddelandet:
"Det gick inte att upprätta en anslutning till fjärrdatorn, så den port som användes för den här anslutningen stängdes. Om du behöver ytterligare hjälp kan du klicka på Mer information eller sök i Hjälp- och supportcenter efter det här felnumret."
Tråkigt nog fanns det varken en Mer informationsknapp eller något felnummer.
Jag ringde i vilket fall som helst till supporten och de kom till slut fram till att den porten som modemet ville använda var upptaget av IR eller Bluetooth. Jag lyckades till slut stänga av IR och BT och allt fungerade.
Sen fick jag tips om att man kunde uppdatera sina drivrutiner till modem och därigenom få en snabbare anslutning. Jag gick in på Tele2s hemsida och följde alla instruktionerna och allt gick fint - ända tills hela uppdateringsprocessen var klar. Då fick jag samma problem som tidigare. Värt att nämna var också att jag fortfarande hade IR och BT avstängt. Supporten hade inga idéer den här gången, men till slut fick jag skicka in mitt modem och de fann det var trasigt och jag fick ett nytt modem.
Tråkigt nog har även det nya modemet samma problem.
Jag har en Fujitsu-Siemens Lifebook E8010-dator.
Alla idéer emottages tacksamt.