Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rb 08 och Rb 04
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Psilander
Jag har aldrig sett några riktiga räckviddsiffror på dessa gamla raketer. De diffar väldigt mycket de jag sett, främst på Rb 08. Det jag är mest intresserad av är räckvidden på Rb 08A, dvs de på Halland jagarna.
Slöbevakarn
Google är din vän Robot 08A.
Berg
Är det samma "ladd system" med rb04 som med 08an?
MadLuna
QUOTE (Slöbevakarn @ Feb 23 2008, 16:52 ) *
Google är din vän Robot 08A.

och vad är det som säger att hemsidans uppgift på 100km+ stämmer? Finns andra källor, ex. i boken Örlogsfartyg av Gustaf von Hofsten & Jan Waernberg från 2002 där räckvidden anges till 70km
dieseltrollet
QUOTE (Berg @ Feb 23 2008, 17:10 ) *
Är det samma "ladd system" med rb04 som med 08an?

Inte riktigt... Rb08 var en fartygs- och landbaserad robot. Rb04 bars av Lansen och Viggen. Vidare hade Rb08 jetmotor och Rb04 krutraketmotor, så de är tämligen olika varandra.

Räckviddsmässigt så brukar runt 100 km anges för Rb08 och 30 - 40 km för Rb04. Hur pass exakta dessa siffror är har jag ingen aning om, räckvidden kan mycket väl fortfarande vara sekretessbelagd.
Berg
Jo det var det jag tänkte på. wink.gif
Darkwand
Vilken Rb04 version vi talar om är nog också av vikt.
Psilander
Eftersom jag skrivit datan om 08an den sidan har jag full frihet att tvivla, Jag gjorde en sammanvägning av de olika siffror jag sett. Men eftersom systemet sedan länge är pensionerat hade jag hoppats på mera exakta siffror kunde vara tillgängliga. Är det någon sitter på en Jane´s från 1968-1982 som kan kika på HMS Halland och se vad de skriver?
MadLuna
Som jag skrev tidigare så finns det en referens i boken Örlogsfartyg av Gustaf von Hofsten & Jan Waernberg från 2002 där räckvidden anges till 70km.

Detta skrivs dels i texten om jagarna Halland och Småland men även i den text i början som behandlar flottans utveckling under 1900-talet och att de två jagarna med införandet av sina robot 08 på mitten av 60-talet blev bärare av västvärldens första operativa sjömålsrobot. På båda ställena anges räckvidden till 70 km.

Har i och för sig sett allt från räckvidden anges från 100km upp till 180 km i annan äldre litteratur men då boken Örlogsfartyg skrevs 2002 så fanns ju inte robot 08 kvar i tjänst så då borde uppgiften inte varit hemlig längre och därmed kunnats släppas.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.