QUOTE (Stella-Polaris @ Feb 25 2008, 21:33 )

Med stabil menar jag att den inte börjar tumla lätt. Att den har mer anslagsenergi än 39B skall gudarna veta men frågan är hur mycket den lämnar ifrån sig. 222 gillar jag absolut inte till rådjur. Allt för många går undan efter bra träff.
Det känns ju som att det är mycket materal som skall svampa ut på en 9,3. Använder ofta laupa till min 6,5 och är inte helt nöjd med svampningen vid ren lung träff. Inte alltid mycket till utgångshål. Men som sagt jag har alldrig använt 9,3 till rådjur.
OT kan nämnas att den kaliber med ruggigast verkan, jag jagat rådjur med, är 22LR (Utomlands). Kan garantera dig att en Stinger hålspets klubbar ett rådjur, bättre än en Alaska, om bra träff. Provat Stinger här hemma på kaninjakt men slutade för det blev inte så mycket kvar.
Ok då förstår jag vad du menar. Men ingen jakt kula skall ju tumla. Gör den det så är den ju helt värdelös. Då kan du ju aldrig lita på att den kommer att expandera, penetrera som den ska eller att penetrerings riktningen är rakt fram!
222 för rådjur är ju lite som vad sexochenhalvan är för älgjakt. Många använder den medan andra defenitivt inte gillar den.
Hur mycket energi lämnar din 6,5:a ifrån sig du får ju genomslag där med? Skillnaden är ju att 9,3 startar med mer och därigenom avlämnar mer energi i rådjurskroppen. Båda kalibrarna börjar expandera i stort sett samtidigt i kroppen med skillnaden att 9,3 har större start diameter.
Antar att det är Mega du använder? I just 9,3 så är Megan betydligt hårdare än vad alaskan är och därigenom mer trögexpanderad. Huruvida det är skillnad på dem i 6,5 vet jag inte.
Dock så hade ju killen bara två val att välja på eftersom jag tvivlar på att han laddar själv. Måste han köpa sin amunition i butik så är det i mitt tycke bara ett val han har dvs den tyngre alaska kulan. Då är han garderad för allt. Att fippla med olika sorters amunition då han sitter framför åteln eller på pass kommer bara att leda till bekymmer.
/Streaker