Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Agressors
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
coolhand
USAF har borjat mala nagra F-16 i ett nytt arktiskt farg kamouflage:

Hela rapporten...

The white, black and gray aircrafts will be used as aggressor planes assigned to Eielson for training exercises to include Red Flag Alaska.

Currently the Air Force has three aggressor squadrons that have the mission of replicating potential adversary aircraft in order to provide training for U.S. and coalition combat air forces, said Col. Eddie Osteen, 354th Operations Group deputy commander. There are three different paint schemes applied to Eielson's aggressors to be used throughout the year.
Danne
Vackert, dock är det en Aggressor och kan därmed se ut hur som helst. Det har alltså inget med linjeförbandens målning att göra:

Länk om Aggressor

Modellbyggare och flygfotografer blir glada dock.
jed
Ser ganska cool ut. Men vad har den svarta färgen för funktion? Det finns inte så mycket svart i arktis... Eller ska den simulera skugga så att det ska se ut som en svacka eller något?
coolhand
Jo visst ar det en aggressor, men nog ser den fin ut biggrin.gif
UAV
Blästras planen någon gång? Alla lager med färg kommer ju att läggs till planets totala vikt och försämra perstanda.
Erik_G
QUOTE(jed @ Dec 11 2007, 08:01 ) *
Ser ganska cool ut. Men vad har den svarta färgen för funktion? Det finns inte så mycket svart i arktis... Eller ska den simulera skugga så att det ska se ut som en svacka eller något?

Svart medverkar ju till att bryta upp konturerna och göra det svårare att identifiera flygplanet som just en F-16, men med tanke på hur "Aggressors" målats innan så är nog ballhetsfaktorn också en starkt bidragande anledning till den svarta färgen.
Angående frågan om man blästrar maskinerna så kan jag inte uttala mig i detta fallet, men det finns blästringsmetoder framtagna för flygplan, så det går om man vill. När det gäller gamla F-16 så kanske några extra färglager bara bidrar till att öka flygplanents hållfasthet.

Som Danne mycket riktigt påstår så är Aggressorflygplanen populära modellbyggarprojekt.. Har länge velat bygga en av de F/A-18 som målades upp i MIG-29 camouflage komplett med viss konturmålning vid luftintag, fentoppar mm så att den skulle likna en MIG 29 även till formen.

/E
Saerdna

Såg en gång en bild på ett F-18 (tror jag) där man målat en cockpit på undersidan för att förvirra motståndaren i en dogfight, är detta något man använder sig av "skarpt" eller var det en Aggressor jag såg?
Erik_G
QUOTE(Saerdna @ Dec 11 2007, 10:26 ) *
Såg en gång en bild på ett F-18 (tror jag) där man målat en cockpit på undersidan för att förvirra motståndaren i en dogfight, är detta något man använder sig av "skarpt" eller var det en Aggressor jag såg?

Sådana knep används lite varstans. Även Gripen i Sydafrikansk tjänst har en fusk-huv målad på undersidan.

/E
Racoon Pioneer
Det kan se ut t.ex. så här:

Men resten av undersidan ser ju inte ut som ovansidan så hur förvillande det blir går ju att diskutera...

/RP camo.gif

Saerdna
QUOTE(Racoon Pioneer @ Dec 11 2007, 12:04 ) *
Det kan se ut t.ex. så här:
...
Men resten av undersidan ser ju inte ut som ovansidan så hur förvillande det blir går ju att diskutera...

/RP camo.gif

Man får väl måla robotar och motorer på ovansidan istället...
Berg
Undra hur effektivt det är att måla huv på undersidan. Beror nog mest på flygplanet såklart...
Och dessa aggressor flygplan är något jag måste läsa mig in lite mer på. biggrin.gif
Erik_G
QUOTE(Berg @ Dec 11 2007, 14:28 ) *
Undra hur effektivt det är att måla huv på undersidan. Beror nog mest på flygplanet såklart...
Och dessa aggressor flygplan är något jag måste läsa mig in lite mer på. biggrin.gif

Som "läsalätt" dokumentation kan du ju börja med att kolla på den gamla 80-talsklassikern Top Gun med Tom Cruise i huvudrollen. biggrin.gif

/E
Berg
QUOTE(Erik_G @ Dec 11 2007, 14:51 ) *
QUOTE(Berg @ Dec 11 2007, 14:28 ) *

Som "läsalätt" dokumentation kan du ju börja med att kolla på den gamla 80-talsklassikern Top Gun med Tom Cruise i huvudrollen. biggrin.gif

/E

Har en box med filmen alla dessa specialare så det är nog lung med det Malajn.gif
GrodanBoll
QUOTE(Saerdna @ Dec 11 2007, 10:26 ) *

Det var säkerligen en Kanadensisk Hornet du såg. Mig veterligen så är CAF det enda flygvapen som satt "fejk cockpit-målningen" i system på F-18. (Men Danne vet nog närmare besked). Jag har själv funderat över hur stor nytta denna målning verkligen fyller... (kommer man så nära sin motståndare att man börjar fundera över var dennes cokpit egentligen är placerad så har nog någonting gått rejjält galet).

Angående den där Ungerska MiG-29:an.... för att vara lite elak så gissar jag att viljan att vara "maximalt Nato" /jäkligt balla inför sina nya polare, åtminstonne varit en liiten bidragande orsak när man beslutade att plocka fram penslarna.

Och, som sagt, F-16 ser riktigt snygg ut i sina nya färger! Någon som vet om det är inplanerat några möten mellan Eurofightern och F-22 under kommande Red Flag övning förresten? (Nää.. troligtvis inte, men man kan ju alltid hoppas!).
w.a.p.e.
Har inte F/A-18 även försökt efterlikna Su-27 i agressor roll, med typisk vit nos osv
dxl
QUOTE(w.a.p.e. @ Dec 11 2007, 18:43 ) *
Har inte F/A-18 även försökt efterlikna Su-27 i agressor roll, med typisk vit nos osv

linkytopagethatislinkedattopofthread smile.gif
Sytare
QUOTE(GrodanBoll @ Dec 11 2007, 15:10 ) *
Det var säkerligen en Kanadensisk Hornet du såg. Mig veterligen så är CAF det enda flygvapen som satt "fejk cockpit-målningen" i system på F-18. (Men Danne vet nog närmare besked). Jag har själv funderat över hur stor nytta denna målning verkligen fyller... (kommer man så nära sin motståndare att man börjar fundera över var dennes cokpit egentligen är placerad så har nog någonting gått rejjält galet).

Jag sitter inte på någon expertis i ämnet, men när jag scrollade igenom den här tråden lite hastigt så förstod jag precis vad man vill uppnå med att måla en fejk-cockpit.
Jag såg bara "cockpiten" och inget annat. Var liksom tvungen att rulla tillbaka och titta.

Om man kan uppnå samma effekt i en luftstrid/dogfight, där man hela tiden jobbar för att utmanövrera sin motståndare så har man ju lurat motståndaren rätt så rejält om han bedömmer att man kan och skall svänga/banka åt ett håll.

Men visst är det så att det är fel när man är inom AKAN-avstånd från målet när man har så fina långdistansrobotar såsom AIM-120 AMRAAM eller MICA, men ROE (Rules of Engagement) kanske kräver att man måste in och visuellt identifiera ett misstänkt flygetyg. Visar det sig då att det som varit en Cessna 9 gånger av 10 nu är en MiG-29 så kan ju alla tänkbara fördelar vara önskvärda.
w.a.p.e.
Dxl, Det där är ju en typisk MiG-29 look med "luftintag" ovanpå LERX. det är inte just den målningen jag tänker på, utan nån som har svartmålat utblåsen och en bit in på bakdelen
Aigore
QUOTE(w.a.p.e. @ Dec 11 2007, 20:26 ) *
Dxl, Det där är ju en typisk MiG-29 look med "luftintag" ovanpå LERX. det är inte just den målningen jag tänker på, utan nån som har svartmålat utblåsen och en bit in på bakdelen

En idé kan vara att gå in på airliner.net å söka, finns nog tillräckligt med bilder där för att förlora sig några dagar dribble.gif

http://www.airliners.net/
griffon
En fin mestadels gul och blå F-16 från Texas ANGs 111th Fighter Squadron, med anledning av 90-årsjubileet:
http://www.af.mil/shared/media/photodb/pho...F-9876D-111.jpg
Ignorance
Vad fyller Aggressors för roll?
Doggydriver
QUOTE(Ignorance @ Dec 14 2007, 13:42 ) *

Om man följer Dannes länk i andra inlägget saint.gif så lyder första meningen: "An aggressor squadron is a squadron that is trained to act as an opposing force in military wargames."

"B-styrka" med andra ord.
Danne
QUOTE(Toll @ Dec 14 2007, 14:13 ) *
QUOTE(Ignorance @ Dec 14 2007, 13:42 ) *

Om man följer Dannes länk i andra inlägget saint.gif så lyder första meningen: "An aggressor squadron is a squadron that is trained to act as an opposing force in military wargames."

"B-styrka" med andra ord.

För att förtydliga och utveckla lite så är det ofta så att de inte går in i en strid med förhållningsättet att kurva så att g-mätaren står i bott och vingtipparna slår ihop utan de går in för att simulera ett specifikt hot. En dag kanske några vill möta en maskin med svängpretanda som en F-4 och en annan en SU-30, kunden kanske även vill ha en helt STRIL ledd fiende osv osv. Var och en av dessa leder till en helt olik manöverstrid eller för den delen BVR strid (där man självfallet även väger in olika robotar). En aggressor behöver inte ens simulera ett stridsflygplan utan kan tex vara en kryssnings/sjömålsrobot (RAF/USN nyttjar detta ofta. Om någon var på Fairford i somras fick ni se en suverän förevisning på detta då fyra Hawks "fälldes" mot simulerat fartyg)

De är kort sagt heltidsarbetande proffs på att uppträda som olika hot och kan i symbios med diverse simulerade SAM-hot ge en realistisk övningsmiljö. Samma miljö som kan skapas i en simulator men ute i friska luften.

USAF/USN använder idag F-16,F-5 oc F-15 som egna aggressors men har även civila företag knutna till sig med andra typer, samt att de kan vid behov ta in andra maskiner från linjeförband.

Vad gäller målade huvar så har Ungern och Syd Afrika valt att ha detta på sina Gripar. De som har det ser fördelar med det och att det i en kurvstrid kan förvilla råder det nog ingen tvekan om. Dock är användarna relativt begränsade av orsaker jag inte känner till.
Koskela
QUOTE(Danne @ Dec 14 2007, 20:12 ) *
Vad gäller målade huvar så har Ungern och Syd Afrika valt att ha detta på sina Gripar. De som har det ser fördelar med det och att det i en kurvstrid kan förvilla råder det nog ingen tvekan om. Dock är användarna relativt begränsade av orsaker jag inte känner till.

Funkar det så är väl 2kvm färg väl värt investeringen. Om inte, ökar det kanske de egna piloternas bedömandeförmåga.
Vad vet jag, en simpel infanterist (döööh, åker stridfordet till höger... eller mot mig?)

/K
Erik_G
Skapade en ny tråd med bara Agressors från tråden "Raptors på grönbete" för att inte fylla den tråden med mer off-topic, samt för att ämnet minsann förtjänar en egen tråd.

/E
odenmedic

MIG målad F-16

Mig målad F-15

Annu en bild från Airliners.net

Ändrat till länkar p.g.a. bildstorleken.

Rokare BG
Aigore
dom där skulle göra sig bra i mina vitrinskåp dribble.gif

Finns dessutom F-14 agressors med iranska målningar (eller fanns jag vet faktiskt inte om de finns längre)........de ser rätt fräscha ut de med
odenmedic
QUOTE (Aigore @ Feb 20 2008, 17:51 ) *
dom där skulle göra sig bra i mina vitrinskåp dribble.gif

Finns dessutom F-14 agressors med iranska målningar (eller fanns jag vet faktiskt inte om de finns längre)........de ser rätt fräscha ut de med

du menar F-15
Aigore
nope....F-14

Det här är skapelser som har flygit men inte flyger längre *snyft*

Ska se om jag kan skrämma upp någe foton.... men i alla fall så har de Iransk målning.

Edit/
Orkade inte leta bilder just nu men här e en länk till lite fakta om de färgglada katterna
Liten länk till Stora Elaka Katter
Aigore
K´rå

Jag hittade en bild....men nu måste jag sova innan jag blir konstig
Aigore
Det gjorde du alldeles rätt i Erik happy.gif

Bara för det så slänger jag upp ett par snygga F-14 till banan_rock.gif

och

Av någon anledning hör ju inte F-14 Agressors till vanligheterna *snyft* och de flyger ju inte längre heller,

så de enda som flyger nu är de Iranska....
Sytare
Går inte att ha en Aggressor-tråd utan Heinemann's Hot Rod: A-4 Skyhawk

Och varför inte undrar då någon...
Jag låter denna Phantom från VF-201, illustrera:

wub.gif
Hiiighwaaaay tooo the dangerzone....
odenmedic
Fran AMARC Experience

Composite Squadron Eight (VC-8) retired it's TA-4J's from active service during May 2003, this event also signified the formal retirement of the Douglas A-4 from US Navy active service. The last active duty flight was the delivery of the very last VC-8 TA-4J (154649) to Palm Springs Airport in California. Here it was demilitarized, rendered incapable of flight and handed over to the Palm Springs Air Museum for display.

The disestablishment VC-8 and the closure of Naval Station Roosevelt Roads has come about as a result of the closure of the Vieques Naval Training Range which lies off the east coast of Puerto Rico. The primary VC-8 mission was to support all aspects of fleet training undertaken on these ranges and as a result was directly impacted by this closure.

During Naval tracking exercises the VC-8 Skyhawk's played the part of incoming missiles for the fine tuning of ship's radar's, this was due to their radar 'signature' being very similar to that of anti-ship missiles. The Skyhawks were also used to launch AQM and BQM aerial target drones during more realistic live firing exercises.

Another aspect of the VC-8 mission was that of carrying out Air Combat Manoeuvring (ACM) training. Due to the A-4's flying characteristics, which closely match those of early Russian MiGs, the Skyhawks have been used extensively over the years as adversaries during ACM exercises. VC-8, like other US 'Aggressor' squadrons, had their aircraft painted in vivid Soviet style camouflage and given other Soviet style markings. The picture above clearly shows how the aircraft are painted to keep as realistic as possible, even as far as having red stars on the tails and large 'buzz' numbers on the noses.

The adversary role is now carried out by FA/18 Hornets and Northrop F-5 of the remaining US Navy Aggressor squadrons.

Much of the time VC-8 aircraft operated out of their home base but they were also detached to other Naval Air Stations on a regular basis throughout the year to contribute their skills to exercises undertaken in other training ranges.

odenmedic
Mer roligt... F-5 denna gången.

Northrop F-5E Tiger II, Red 06 served the Marine Corps as an aggressor of VMFT-401 Snipers, based at Marine Corps Air Station Yuma in Arizona.

Psilander

Den klassiska "MIG-28" från Top Gun
Fj Fjun
Och varför kunde inte vi haft aggressors?

Eller för att inte reta upp ryssen.

Släpp färgsprutorna fria på förbanden!
Danne
QUOTE(Psilander @ Feb 21 2008, 17:09 ) *

Den klassiska "MIG-28" från Top Gun

Fast det där är en T-38 från Holloman AFB i officiell och korrekt målning, som de ser ut idag. MiG 28orna var F-5or.

De svarta Agressor F-5orna målades om i början på nittiotalet, då nere vid Miramar, och delar idag på Top Gun Agressor rollen med F-16N,F-18 och F-21 uppe vid NAS Fallon:

Jag hoppas kunna visa bilder därifrån vid nästa jul....om det går som det ska.
Aigore
Ja jäklar, vi skulle ha sparat en halv division Jaktviggen som agressors!!! mums dribble.gif

hade kunnat hyra ut dom till hela EU!!

...I'm dreami´n I know
Erik_G
Jag slog ihop en äldre tråd med denna, så ni som gillar agressors har en ursäkt att titta från början igen.

/E
Darkwand
Vi kanske kan erbjuda dom några Gripen Israel gjorde ju det med F-21 Kfir
Danne
QUOTE(Darkwand @ Feb 22 2008, 18:35 ) *
Vi kanske kan erbjuda dom några Gripen Israel gjorde ju det med F-21 Kfir

Dock är F-21 fullmatad med amerikansk avionik då fransmännen blev sura och inte ville leverera kompletta Mirage. Den rörde sig inte en meter utanför Israels (kanske, sket ju sig med Lavi) mark utan tillstånd från USA så de blev nog kanske inte erbjudna utan mer som en motbetalning då Lavins korta karriär beseglades efter att Israel hamnade på F-15 listan.

Tycker däremot att det är rolig att den är åter som Agressor i USA, intressant maskin.
Aigore
Här hittade jag ett par färgglada japaner

Antar att det är endast ett fåtal flygvapen som har råd med rena Agressor flygplan som inte gör annat än tränar luftstrid...
Någon som har koll på vilka som har Agreessor skvadroner?

Jag hittade en bild på en rysk MIG-23 Agressor....tyvärr i svart-vitt så man fick inte se några glada färger, därför tänkte jag inte sätta upp dom i den här färgglada tråden camo.gif
odenmedic
Privata aggressor's Först ATAC USA

ATSI Advanced Training Systems International

Hawker Hunter Aviation
Danne
Två av mina favoriter vad gäller Aggressor-målningar på F-18:

Den ena ser lite ut som en latmans version av vårt splinter camo, medan dena andra bara är jävligt vacker cool.gif

Vill väldigt mycket till Fallon,eh, NAS Fallon that is.
daddlar

Kan detta varit en aggressor? worthy.gif
Hur som helst är den första gröna F-16 jag sett.
Highlander
QUOTE (daddlar @ Mar 7 2008, 15:48 ) *

Nej, det där var en experiment målning som det aldrig blev så mycket med. Den har även förekommit på samtida F-4:or.

Wrapround camo är till för lågflygande attack kärror som vill manövrera utan att visa någon ljus buk för högflygande jakt.

Mönstret liknar det som var vanligt i Vietnam men med enbart gröna toner istället för en sandbrun bakrund.
Danne
QUOTE(daddlar @ Mar 7 2008, 15:48 ) *

Nej det där är en testmålning som genfördes under F/A-16 proven där USAF under en period (eller snarare perioder, det har kommit och gått) ville ersätta A-10 med F/A-16. Målningen kallades "Lizard scheme" och fanns på en handfull maskiner, som ävne hade olika markattack relaterad avionik såsom Pave Penny och möjlighet till bukmonterad 30mm akan.

Det som vilseleder ännu mer är WA fenkoden, alltså Nellis=>Red Flag=>Aggressors (som ofta bär just denna fenkoden).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.