Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Livet efter lumpen
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Tarkan
Har nån av er killar känt :"Fan va bra att jag gjorde lumpen annars skulle jag ha varit riktigt illa ute" ? Blir man ordningsam o discplinerad etc ?
P4-Span
ja, annas kanske man skulle dött?
Nifelhel
QUOTE (Tarkan @ Feb 19 2003, 23:14 )
Har nån av er killar känt :"Fan va bra att jag gjorde lumpen annars skulle jag ha varit riktigt illa ute"  ? Blir man ordningsam o discplinerad etc ?

Ööhh!?!?!? Jo det blir man oftast, de flesta mognar en viss grad iaf blink.gif
Bravo One
Den största nyttan av lumpen jag haft har nog varit Första Hjälpen utbildningen man fick. Man fick lära sig att styra upp verksamheten som en gammal LT brukadde säga.
Amfibieslusken
Förutom att jag har mognat till en ganska hög grad så kan jag inte komma på något som jag har haft någon praktisk nytta av. Jag ska iofs ut och segla med mina kusiner i sommar, så all navigation jag har tränat i lumpen kommer nog till nytta då.

\:)
Särimner
Ledarskapsutbildningen har ju underlättat en del i lärarjobbet...
Colinz
Saker som jag upptäckt senare har varit bra att lära sig:

Grunder till effektiv kommunikation. (Näe, jag är ingen otrevlig skit för det biggrin.gif )
Hålla reda på grejer som man har med sig.
Första hjälpen.
Säga vad man tänker på rätt plats vid rätt tid.
Prioritera.

Visserligen har man andra "modeller" som man jobbar efter i dag men grunderna är detsamma som i lumpen.

/Colinz
Bad Karma
jag lärde mig att kötta. o man hårdnade smile.gif
Kustkavallerist
Lumpen är det stadiet då pojkar blir män!!!!!!!!! B)

Man lär sig den hårda vägen: rätt tid, rätt plats, rätt utrustning!!!!!!!!
daedalus
ööö.. låt mig tänka...
Nej, jag vet inte.
Hur man hade varit annars vet jag inte.
Tror det är rätt naturligt att mogna under ett år, det kan man göra på sin arbetsplats också.
Vad man kan ha för nytta av att ha gjort det då?
Ja man får ju möjlighet att göra utlandstjänst, skjuta stora TUFFA vapen mm och med det ett minne för livet.
darkstar
Till en början var man ordningsam. Tog typ tre timmar extra att städa lägenheten eftersom man skulle rätta in allt. Sen försvann det.
Till en början var man också ett stort j-vla pansar-möp. Det sitter i.

Ett par saker som är otroligt viktiga:

Mitt pannben är ju minst en halvmeter stort idag. Det har man att tacka pskott m/86 i backar och baskerprov för.
Sjvutb sitter väl inte till 100 % men jag tror att det viktigaste finns kvar. Har haft en "skarp" skada efter lumpen. En kille svimmade i en trappa (av marmorliknande sten) och lekte fsj utan fallskärm.
Ledarskap. (Civilister är som en flock 6-åringar dock.)
Prioritering.
Ta skit. (Alltså stå för det man gjort, inte skylla på andra, ta ansvaret om ens grupp motsv har gjort fel.)

Pratade med min plutCh ett tag efter jag slutade jobba. Han låg då på golvet och undrade hur faan har skulle få fast alla kartfickor, hölster m.m. på sitt stridsbälte. Han sa att det aldrig släpper. Har man en gång jobbat inom Armén så är man skadad för livet.
flying_c
Någon måste väl i alla fall ha fått med sig ett körkort eller liknande. Vad finns det för civilit meriterande saker. Väktarutbildning, körkort, ledarskapsutbildning. Kommer inte på nåt mer för stunden.

PS. Det borde stå på vanliga körkortet att man får köra stridsvagn. DS.
psi0n
Jag är väldigt nöjd med min lumpen tid, en tid jag ej velat ha ogjord. Jag utvecklades på många fronter och har fått erfarenhet och ytterligare intressen. En tid jag gärna fortsatt med, hoppas hv kan fortsätta tillfredställa mina militära behov =)

Meriterande civil utbildning förutom all erfarenhet och personlig utveckling så fick vi väktarutbildningen vu1 och ordningsvaktsutbildningen. Jag fick jobb direkt efter lumpen, jättenice!
Tack Kungen!! biggrin.gif
J-Star
Det ökar den sociala kompetensen mot killar... men minskar den mot tjejer. biggrin.gif

/J
facit
JAg har ökat min praktiska förmåga avsevärt. Precis som andra säger man lär sig styra upp saker.
oz
Jag tycker att lumpen givit mig jättemycket.

T.ex så kan jag sitta i ett militärtforum och skriva skit dagarna i ända utan att få dåligt samvete.
Det hade nog aldrig funkat om jag inte gjort lumpen biggrin.gif
NBC
Hehe, sen så något som många glömt... man lär sig var man har sina gränser, eller snarare var man inte har dom. Man klarar så oändligt mycket mer än vad man tror. Sen så fick jag civilt lastbilskort © i lumpen och fick äran att köra Scania 124 8x8 MS (min & splitterskyddad) som tillhör IA/03. En riktigt trevlig lastbil, lite synd att man inte kan veva ner rutorna bara B)
Raptor
Jag tyckte lumpen lärde mig mycket om människortyper. Samma människotyper går igen på din framtida arbetsplats. Man lär sig också att arbeta i grupp.

Ingen ser efter dina intressen, missar du maten så är det ingen som bryr sig. Om du är kall och fryser är det ingen som frågar om du behöver hjälp. Man får helt enkelt lära sig att sköta om sig själv.

Under baskerprovet lärde jag mig mycket hur jag fungerar under stress, när jag är trött o.s.v. Jag lärde mig också att man kan åstakomma mer än vad man tror.

När jag gjorde lumpen var jag kanske inte så tänd på det men så här i efterhand skulle jag inte vilja ha det ogjort.
mgann
Man har nytta av att när man är trött och det börjar ta emot så vet man att man har mycket kvar att ge innan man måste kasta in handduken.
Man kommer långt med höga knäuppdragningar och ett stort tjockt pannben.

mad.gif rlwhore.gif
Fbj972
Effekter av gu... Inget gnäll, man biter ihop, man styr upp saker utan att stå och debattera i trekvart, man uppskattar det lilla - man vet hur jävligt det kan vara... Man har glimten i ögat och gillar läget! Framför allt så anser jag att den personliga mognaden är den viktigaste effekten. Man får ett kvitto på vad man är för en person, vilket resulterar i att man inte behöver hävda sig och spela apa...

Det brukar märkas en tydlig skillnad mellan vilka som gjort lumpen och de som inte har gjort det. Jag hävdar att den största skillnaden ligger i initiativkraft och ordningssinne. Förstår mig inte på de drönare som inte tar tag i sina liv och gör något vettigt istället för att ligga i sin sviniga lägenhet och käka chips... De ligger hellre och väntar på att arbetsförmedlingen ska komma och knacka på och fråga om de har lust att tacka ja till ett högavlönat arbete... Det finns fler av dessa än man tror... Total avsaknad av initiativförmåga... Helvete vad jag gled ifrån ämnet...

Nä, det borde vara en skyldighet att låta den militära personalen "ta hand" om varje enskild person i ett antal månader... 3.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.