QUOTE (23:e komp. @ Feb 17 2008, 18:05 )

@granQ
Jag har ägnat stor del av min tid de senaste åren med att försöka få Hemvärnets personal att vakna upp ur sin dvala. Väpnad strid är FM prioförmåga, men alla förband måste anpassa sig över tiden. Dvs, ha en förmåga som är efterfrågad Här och nu. Frågan är då om strid JUST NU är det som bör prioriteras de få övningstimmar som står till buds. Denna händelse och liknande scenarion är ju sånt man varnat för några år nu. Hemvärnet är den resurs, förutom polisen, som skall klara av att skydda samhället mot sånt här. När det väl händer så uppstår..???????? VA!....skulle kanske vara bra att förbereda sig på sånt här? Hur gör vi? Ska vi bjuda på glass, eller?.
Nästa gång är det kanske en aktion i större skala som innebär risker av en annan dignitet. Frågan är då........skall Hemvärnet mobilisera all sin eldkraft, eller bjuda på glass? Tror inget av detta är den metod som samhället efterfrågar. KAN det vara så att disciplinerna ytövervakning, Und/Säk, skyddsvakt, MP, CBRN, närkamp(aktuellt annan tråd), Led, UH etc. är det som bör vara efterfrågat mht aktuell hotbild? Proportionalitetsprincipen gäller i krig som fred, och det kan inte anses proportionerligt att oskadliggöra isbjörnar med granatgevär.

I det här fallet anser jag faktiskt att man bör bestämma sig för vad Hv skall vara bra på. Är det strid mot mekaniserad fiende, eller är det bevaka/skydda? Utb. tiden räcker inte för att vara proffs på både och. @tinhead, ja jag tror att man bör bygga övningarna på "isbjörnar", och lära sig hur man på bästa sätt hanterar situationen. Små flockar är en sak, men hela horder en annan.
Å ena sidan har du (väl) rätt. Å andra sidan... Om man fortsätter din argumentering så blir det lite som Hasse&Tages Harrisburg-sketch. Det är så osannolikt så, händer det, så har det aldrig hänt. Jag menar, en stor del med visten att ett land har ett försvar är att vara avskräckande. Redan romarna fattade ...varje land har en armé, antingen sin egen eller någon annans. Så, det är ju klart att vi kan ställa in ak4:orna för gott, för de har ju aldrig behövts användas skarpt. Istället utrustar vi oss med varsin kudde.
Eller så kan vi kanske köpa att dugliga förband som inte används ändå har ett stort symbol-, och förhoppningsvis, avskräckande värde. Jag har mycket svårt att se att Hv någonsin av samhället kommer att efterfrågas för upprätthålla någon slags ordning.
Om det är skyddsvaktstjänst, behöver vi något annat är fair, firm & friendly!? Isbjörnsgrejen vid Bromma var ju körd redan från början, de är ju inne redan. Då är frågan, vad spelar det för roll. Jag vet inte om jag ens tycker att jag skulle behöva avvisa ett gäng isbjörnar för att fullgöra min bevakningsuppgift. Jag tycker mer det faktiskt liknar en demonstration, även om LFV kan få det till skyddsvaktslagen och omhändertagande. Hade jag varit på platsen hade jag förklart för isbjörnarna att jag tänker skyddsvisitera dem och be dem legitimera sig pga av skyddsobjekt i övrigt får de gärna stanna och skandera "åk mer tåg". Gör de inte på mitt sätt blir de omhändertagna på stubinen. Inge utrymme för glass. Det är LFV som får bjuss på den.