Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Verkliga exempel vid skyddsobjekt
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Fk Satan
QUOTE (wedin @ Feb 19 2008, 13:26 ) *
QUOTE (23:e komp. @ Feb 19 2008, 10:59 ) *
Sära gärna på begreppen SKYDDA ANLÄGGNING(defensivt) och SLÅ NER UPPLOPP(offensivt).
OT Det här tänket måste vi i Hv släppa lite. Släpp staketet!... Om vi på ett framgångsrikt sätt ska skydda ett objekt så kanske det kan vara bättre att ha ett riktigt stort nät runt om och börja ta upp en (rörlig) försvarsstrid långt utanför objektet, lämpligtvis genom upprepade eld(min)överfall.

Lagstöd för eld(min)överfall?

Vilken hotbild finns det mot sverige idag som möjliggör att det övas på eld- minöverfall? Är det inte mer realistiskt att öva mot den hotbild som finns idag. Att genomföra min- eldöverfall mot ett MC gäng 4km från objektet har jag svårt att finna lagstöd för. Däremot att använda enstaka skott i nödvärn när de tar upp ett P-skott 23 meter från objektet. Ja. det fungerar.

Förändrad hotbild ger förändrade övnngar. Jag tycker det är djupt tragiskt att hv fortfarande på många håll är insnöade i någon form av grilla-romantisk ormgrop. Där Fienden kommer från öster. Det är en gammal hotbild, idag har vi en annan hotbild som vi måste öva oss mot och som Hv måste anpassa sitt uppträdande mot.

I den hotbild jag ser finns inte IMF med, inte heller eld- och minöverfall. Utan det är skyddsvaktskunskaper soldatnivå samt CBRN händelser som jag tycker är prioriterade. Sedan på högre nivå är det bassäk tänkande framför infanteristtänkandet som är att prioritera. Att skydda skyddsobjekt görs inte nedgrävda med maskeringsfärg i ansiktet utan det kanske finns andra lösningar på detta...
major disaster
QUOTE (wedin @ Feb 19 2008, 13:21 ) *
@ Mj Disaster Om man är bitter och konspiratorisk när man läser Lag (2006:343) om Försvarsmaktens stöd till polisen vid terrorismbekämpning

6 § Den som fullgör grundutbildning eller repetitionsutbildning med totalförsvarsplikt ... får inte användas för uppgifter som kan medföra en inte obetydlig risk för att han eller hon kommer att skadas.

så kan man tänka sig att FM stoppar in Hv under 5 § = Försvarmaktens personal. Då gäller inte begränsningen som för vpl o repgubbar i 6 §. Dvs Hv får användas där det finns risk att man kommer att skadas. Tack o lov står det ju även 4 § att personal som nyttjas ska ha lämplig utbildning och erfarenhet för uppgiften. MEN, jag tror ju knappast att det är gris-Karlsson eller ens hans kompch som har tolkningsföreträde när HKV bestämmer att Hv överlag har lämplig utbildning och erfarenhet (genom tillämpad övning).

Jag hoppas (och utgår från) att du inte menar att jag skulle vara bitter och konspiratorisk:-)
Men annars har du rätt - vpl och personal som genomför repetitionsutbildning (repövning) får inte användas enligt 6 §. Dock räknas hemvärn inte dit. Hv är försvarsmaktens personal (genom avtal).

Sedan ser jag med tillfredsställelse att Fk Satan redan påtalat det felaktiga i wedins inlägg. Vi skall i fredstid ingripa med "polisiära" åtgärder (kopplat till lagstöd/proportionalitet/behov). Detta gör att "försvarsstrid" och "eld(min)överfall" faller bort.
Tänk mer i riktning laga befogenhet/proportionellt våld/nödvärn, osv.

Mj Disaster
Kvasifilosofen
QUOTE (major disaster @ Feb 19 2008, 10:50 ) *
QUOTE (Kvasifilosofen @ Feb 19 2008, 10:13 ) *
Problemet för SBP är att de handikappas av gällande förordning. Justitiedepartementet arbetar med frågan nu och det har kommit uttalanden om att det ska vara klart under innevarande år. Om ändringen är i linje med RPS önskemål och utan onödiga begränsningar blir det ett helt nytt läge, både vad gäller övning och praktisk användning. Naturligtvis handlar det fortfarande inte om någon antiterroristenhet, däremot kan bevakning av objekt och områden mot yttre hot komma ifråga. Sådant hade varit aktuellt vid några tillfällen redan under förra året om möjligheten funnits. Vissa avdelningar är långt framme i planeringen, med stöd från ledningen i sitt län.

Man måste vara helt på det klara med att en beredskapspolis har en kort utbildning (och rep.utb).
Utbildningstiden motsvarar ungefär en ordningsvaktsutbildning. Sedan står SBP under ledning av "riktig" polis och kan alltså inte agera på egen hand. Beväpningen är (som bäst) CGA5, en variant av AK5. Är detta en lämplig organisation för svårare uppgifter vid påfrestningar inom samhället?
FM har erfarenhet av bevakning av objekt sedan länge, samt en beväpning som i princip börjar där polisens slutar. Vad tillför SBP på detta område? Om den teoretiska utbildning är så bra torde den även kunna tillämpas på FM.

http://www.police.se/inter/nodeid=31234&am...geversion=1.jsp
"Grundutbildningen består av femton utbildningsdagar och under denna tid studeras ledarskap, lagstiftning, taktik och vapentjänst. Utbildningen sker bland annat i samverkan med Försvarsmakten och andra myndigheter som ett led i ett ökat erfarenhetsutbyte.

Repetitionsutbildning sker vartannat år och omfattar fem utbildningsdagar."

Jag har inget emot SBP (känner flera) men är tveksam när/hur organisationen skall användas. De har mig veterligen inte använts till annat än eftersök (och tillhörande arbete). De agerade utan beväpning. Vad av detta kan inte FM? Krävdes det verkligen polisära befogenheter eller ville polismyndigheterna testa möjligheterna?

Mj Disaster

Det har varit alltför besvärligt att kalla in SBP för att det ska vara praktiskt möjligt. Som det ser ut just nu har dock regeringen delegerat beslutet till RPS i vissa län med hänvisning tilll risk för översvämningar. De få fall av praktisk användning som exempelvis eftersöken har handlat om beredskapspoliser under utbildning som tagits i anspråk. Den enda riktiga insatsen har varit under Gudrun och det funkade riktigt bra. Med en ny förordning kan förhoppningsvis RPS själva fatta beslut.

Beväpningen (baton, pepparspray, pistol och AK) räcker gott till. Får RPS som de vill blir det pistolnivå som standard. AK är ett extra verktyg som ska finnas med när det finns behov. Beväpning utöver detta är onödigt. Det handlar inte om att utkämpa eldstrider mot väpnad trupp.

Utbildning som idag är för kort och för sällan blir förhoppningsvis bättre skött med en ny förordning. Exempelvis är den nya grundutbildningen som börjar i höst förlängd till fem veckor. Dock måste det till regelbunden träning och dessutom måste man våga använda styrkan även när det inte är direkt kris (exempelvis vid stora personalkrävande arrangemang) så att personalen får erfarenhet.

Texten på polisens sida är inte helt uppdaterad...

Jag hoppas att vi i framtiden får se katastrofövningar där räddningstjänst, polis, HV, FRG och andra samhällsresurser tränar samarbete. Den förmågan kommer samhället att behöva.
23:e komp.
QUOTE (Kvasifilosofen @ Feb 19 2008, 13:59 ) *
Jag hoppas att vi i framtiden får se katastrofövningar där räddningstjänst, polis, HV, FRG och andra samhällsresurser tränar samarbete.

Tänka sig....Du sammanfattar allt i en mening. Det är viktigt att alla myndigheter samövar mot tänkbara(även okända) hotbilder, för att snabbt kunna utveckla förmåga när det händer något.
När det händer, så kommer det som blixt från klar himmel. Alltså kan det inte vara fel att göra vissa förberedelser för att bl a kunna uppträda på t ex en flygplats. Det handlar givetvis om skyddsvaktsbiten i första hand, men även förståelsen och kemin mellan myndigheter och verksamhetsutövare. Hur gör vi något tillsammans? Vilka roller skall vi ha etc. Övning och förberedelser bör vara receptet för framgång.
wedin
QUOTE (major disaster @ Feb 19 2008, 13:57 ) *
Jag hoppas (och utgår från) att du inte menar att jag skulle vara bitter och konspiratorisk:-)

Men annars har du rätt - vpl och personal som genomför repetitionsutbildning (repövning) får inte användas enligt 6 §. Dock räknas hemvärn inte dit. Hv är försvarsmaktens personal (genom avtal).

Sedan ser jag med tillfredsställelse att Fk Satan redan påtalat det felaktiga i wedins inlägg. Vi skall i fredstid ingripa med "polisiära" åtgärder (kopplat till lagstöd/proportionalitet/behov). Detta gör att "försvarsstrid" och "eld(min)överfall" faller bort.
Tänk mer i riktning laga befogenhet/proportionellt våld/nödvärn, osv.

Mj Disaster
Du bitter och konspiratorisk? Nej, för fan! Det var jag som tog mig den kepsen. Du, Fk Satan och alla andra glöm mitt OT inspel om försvarsstrid. Den hör inte hemma här där det råder djupaste fred. Jag snurrade iväg och fastnade på en käpphäst. Vad man kan/bör ta med i fred är väl ändå att släppa staketet och ha schysst ytövervakning längre från objektet.
Born
QUOTE (23:e komp. @ Feb 19 2008, 14:24 ) *
Jag hoppas att vi i framtiden får se katastrofövningar där räddningstjänst, polis, HV, FRG och andra samhällsresurser tränar samarbete.

Tänka sig....Du sammanfattar allt i en mening. Det är viktigt att alla myndigheter samövar mot tänkbara(även okända) hotbilder, för att snabbt kunna utveckla förmåga när det händer något.
När det händer, så kommer det som blixt från klar himmel. Alltså kan det inte vara fel att göra vissa förberedelser för att bl a kunna uppträda på t ex en flygplats. Det handlar givetvis om skyddsvaktsbiten i första hand, men även förståelsen och kemin mellan myndigheter och verksamhetsutövare. Hur gör vi något tillsammans? Vilka roller skall vi ha etc. Övning och förberedelser bör vara receptet för framgång.

Helt rätt. Att öva var för sig blir bara fel i slutändan.
Våra professionella skyddsvakter i G4S och Securitas mfl ska givetvis vara med.
Längre från staketet......Ytövervakning......G4S........samövning........andra metoder.......mmmmm, börjar lossna nu tycker jag!
Born
QUOTE (23:e komp. @ Feb 19 2008, 14:58 ) *
Längre från staketet......Ytövervakning......G4S........samövning........andra metoder.......mmmmm, börjar lossna nu tycker jag!

Har pratats runt i cirklar hela tiden. Vad som behövs är altså INTE att HV övar och bygger upp en resurs på eget bevåg. Utan att resurser byggs upp på "rätt" sätt med rätt insatsledningsstruktur. Rätt person gör rätt saker under rätt ledning och mandat helt enkelt där HV har sin uppgift SBP sin, G4S sin osv osv.
swazze
Jag hoppas att vi i framtiden får se katastrofövningar där räddningstjänst, polis, HV, FRG och andra samhällsresurser tränar samarbete. Den förmågan kommer samhället att behöva.

Krisberedskapsmyndighetens SAMÖ är ett trevligt fenomen som borde kunna utökas. SAMÖ07 var landsomfattande i den mån att det inte enbart var fokuserad till ett övningsområde. Förutom Stockholm så vet jag bestämt att Lund var inblandat och ett par ställen till. Jag vet inte hur de orterna blev inblandade, men var det på eget initiativ så borde det ju öppna för fler kommuner att vara med. Synd var bara att deras övningswebb med tv, radio och tidningar kraschade. Ska bli intressant hur SAMÖ08 artar sig.
QUOTE (swazze @ Feb 19 2008, 18:48 ) *
Ska bli intressant hur SAMÖ08 artar sig.

OT, men det minimerar risken för vidare spekulationer. FM deltar inte(förutom FRA)! http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/up...t_samo-2008.pdf
MVH
Anders
QUOTE (23:e komp. @ Feb 19 2008, 19:32 ) *
QUOTE (swazze @ Feb 19 2008, 18:48 ) *
Ska bli intressant hur SAMÖ08 artar sig.

OT, men det minimerar risken för vidare spekulationer. FM deltar inte(förutom FRA)! http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/up...t_samo-2008.pdf
MVH

Ja, som du skrev, FM deltar inte. FRA är inte en del av FM, men lyder under samma departement, Fö.
swazze
QUOTE (23:e komp. @ Feb 19 2008, 19:32 ) *
MVH

Okej. Har kollat upp lite mer nu. SAMÖ 2008 verkar inrikta sig på IT/Tele och finans så det verkar ganska rimligt att inte FM deltar.

SAMÖ 2009 däremot verkar intressantare. Den ser i nuläget ut att ha en inriktning mot smittospridning. Övningen planeras till Malmö och Skåne samt till något eller några angränsande län. Här kanske det blir lite utrymme till FM. Hade ju varit riktigt kul om HV, om de nu inte får vara med, använder den övningen som ramverk och skapar egna övningar samtidigt. All info, övningsrelaterat och sådant är ju tillgängligt för allmänheten.

http://www.krisberedskapsmyndigheten.se/up...ngsdok_2006.pdf
dxl
Rent spontant så tycker jag nog att FM har mer att göra med IT/Tele än vad de har att göra med ett "smittospridnings" scenario.
Jag ser ännu mindre HV pyssla med sånt.
swazze
QUOTE (dxl @ Feb 19 2008, 21:24 ) *
Rent spontant så tycker jag nog att FM har mer att göra med IT/Tele än vad de har att göra med ett "smittospridnings" scenario.
Jag ser ännu mindre HV pyssla med sånt.

HV tog hand om döda sjöfåglar i samband med fågelinfluensalarmet på östkusten förra året, och det gick ju bra. Nu kanske inte det är det mest avancerade men det behövs tydligen. Det finns ju en hel del liknande uppgifter där HV med sin skyddsutrustning kan stödja det civila samhället vid en kris som smittospridning. Nu vet jag inte exakt vilka kompetenser som behövs och vad HV är kapabelt till men det finns säkert folk här som vet. Skyddsvaktträning borde nog också gå att tillämpa till ett sådant här scenario.
Fk Satan
Då hoppar slutar vi prata om SamÖ i denna tråd. Ett antal inlägg om Samö, och viss annan information har försvunnit med hänvisning till bl.a. §14 samt att det var helt OT för denna tråd.

Fk Satan
Blågul
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.