QUOTE (miss dragon @ Feb 8 2008, 11:32 )

Någon som vet hur det är med en "vanlig" hyreslägenhet då? Kan man bli uppsagd från den "hur som helst" när man är på väg ut??
Jag har ansökt om att hyra ut lägenheten i andra hand men detta godtar inte hyresvärden och han hävdar dessutom att jag inte har någon användning av lägenheten och har nu sagt upp mig. Vad säger lagen???
Jag har visserligen hjälp av HGF men jag vet inte om de känner till hur det är med utlandsstjänstgöring osv.
Vad har Ni för erfarenheter??? I need help!!

Jag har kontaktat C Pers men inte fått svar än.
Ursäktar trådkapningen, men jag tyckte det gick under samma ämne - istället för att påbörja en ny tråd.

1. Jag förutsätter att du har ett normalt bostadshyreskontrakt som gäller tills vidare och där du har normala rättigheter enligt hyreslagen. Har du ett tidsbegränsat hyresavtal eller "rivningskontrakt" motsv. gäller inte hyreslagens normala bestämmelser.
2. Då kan hyresvärden absolut inte säga upp avtalet för "upphörande och avflyttning" så länge du betalar hyra.
3. "En hyresgäst får hyra ut eller på annat sätt upplåta lägenheten i dess helhet i andra hand, om hyresnämnden lämnar tillstånd till det. Tillstånd skall lämnas om
1. hyresgästen på grund av... ....tillfälligt arbete på annan ort... ....eller därmed jämförbara förhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Tillstånd enligt första stycket skall begränsas till viss tid och kan förenas med villkor. (Jordabalken 12 kap. § 40).
"annan befogad anledning" kan exempelvis vara att personen du hyr ut till är bevisat olämplig som hyresgäst. Men det är i alla hänseenden upp till hyresvärden att bevisa.