Agentorange67
Feb 7 2008, 01:55
Vad är fördelana med statiskt ip kontra dynamikst?
Om du har en webserver hemma som du förväntar dig mycket trafik på är det bra. Om du hobby-programmerar server-applikationer och använder dem mycket kan det också vara praktiskt. Betänk dock att en dator som ständigt är igång 24/365 drar ca 100-150W. Det blir ca 1000 kWh på ett år. Ett webhotell är oftast billigare, och driftsäkrare.
/J
Statiskt IP
Enklare är väl ofta det sammanfattade ordet.
Enklare hantering av trafik iaf.
Enklare när man behöver sprida sin dators innehåll eller tjänster; FTP/WEB/VIDEO/STREAM/MAIL/DNS/VPN etc. dock tjänster man som "vanlig" privatperson normalt inte använder sig av.
Nackdelarna är normalt att det är dyrare och att det kan bli krångligt med säkerheten. Det går även snabbare för vissa byråer att hitta en om man tycker fildelning är kul.
Har man statiskt så lämnar man ju i princip fingeravtryck bakom sig vart man än går.
Dyrare brukar det vara och så länge vi kör IPv4 så kommer det om inte nu så snart iaf bli svårt att få ett eget, då adresserna snart är slut.
Dynamiskt IP
Dynamisk är normalt billigare, och att man byter IP här och där minska risken för att man ska få riktade attacker mot sig.
Annars är det krångligare med de ovan nämnda plus-sakerna. Dock finns det tjänster på nätet som tillsammans med en smart router gör en kompromisslösning av vissa saker. t.ex om man behöver EN adress utåt.
Kanske detta ger lite kött på benen.
Jag använder statiskt IP för min dator hemma. Jag har valt det på grund av följande fördelar:
* Jag kan alltid komma åt min hemmadator utifrån utan att behöva förlita mig på dynamiska DNS-tjänster
* Det är mycket lättare att sätta upp IP-filterregler, statiska routes, tunnlar m.m.
* Jag behöver inte verifiera min SSH-nyckel varje gång datorn får en ny adress.
* När jag hittar ett IP-nummer i en två veckor gammal loggfil så ser jag med en gång ifall det var min dator eller inte.
pajohansson
Feb 7 2008, 11:56
Enkel sammanfattning:
Om du inte vet vilka fördelar du kommer ha med statiskt ip, så kommer du inte heller ha några fördelar med statiskt ip.
Agentorange67
Feb 7 2008, 18:36
Tack för alla svar. Undrade nämligen för jag hittade någon lapp från BBB att om man bytte till fast ip så kunde man gå in på rautern och ändra nivån på trådlösa krypteringen.
SnowFlax
Feb 25 2008, 15:11
QUOTE (Agentorange67 @ Feb 7 2008, 18:36 )

Tack för alla svar. Undrade nämligen för jag hittade någon lapp från BBB att om man bytte till fast ip så kunde man gå in på rautern och ändra nivån på trådlösa krypteringen.
Om du ringer Bredbandsbolagets kundtjänst kan de byta från wep-kryptering till wpa utan att du behöver betala för en statisk ip-adress. Däremot kan man fundera på hur BBB tänker när de sätter ett lösenord som endast består av siffror som lösenord, det tar inte speciellt lång tid att knäcka det med brute force-metoden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.