QUOTE (Erik_G @ Feb 8 2008, 19:28 )

Ja ja, messerschmitt..

Besserwisser heter det

Sabre hade väl i alla fall senare i karriären radarstött sikte, men någon radar kom ju aldrig att hamna på Tunnan. Hur var det med Mig-15?
Mig veterligen hade redan F-86A radarstött gyrosikte.
Jag förutsätter att J29 hade konventionellt gyrosikte och detsamma borde vara fallet med MiG-15,
men det får vi fråga Danne om.
QUOTE (Danne @ Feb 9 2008, 19:43 )

Beväpningsmässigt var J29 antagligen den främsta av de tre under tidiga 50 talet, för att sedan bli lika med F-86 när de gick över till 20mm. MiG-15 hade en formidabel uppsättning med tänder i nosen, men på grund av den udda uppsättningen var det oftast främst "en bössa i taget" som gällde då ballistiken varierade kraftigt bland kanonerna, dess sikte var inte i närheten av det i Tunnan och Sabren. F-86ans (tidiga) beväpning med 6*12,7 var inte dålig och hade en elak effekt på målet då det befann sig relativt nära. Då MiG-15 saknade avancerad avionik och endast hade begränsad hydralik var den inte så lätt att döda, så J29ans 20mm hade haft lättare för detta. Som vapenplattformar var F-86 bevisligen överlägsen MiGen och Tunnan hade ett gott rykte samt ett nästan lika vasst sikte.
Jag förutsätter att J29 hade ett konventionellt gyrosikte a la Mustang och Vampire
där avstånds information gavs av piloten genom att han avpassade storleken på "siktesringen"
så att den sammanföll med spännvidden på målet m.h.a. en vridring på gashandtaget?
Men hur var det med MiG-15.
Hade de gyrosikte och i.s.f. av vilken kvalitet?
Rimligen hade de tillgång till erövrade tyska gyrosikten
och gissningsvis även till anglosaxiska via lend-lease.

Sikten borde väl ha varit rätt bra i de andra kärrorna med, med sina bubbelhuvar. I alla fall om man jämför med en del senare flygplan som Draken, Phantom etc.. Flygplanen från tidsåldern då man trodde att dogfight var omodernt.. Men man kanske satt högre i Sabren, som ju dessutom var smalare, just på grund av avsaknaden av radialkompressor.
Just den bättre sikten bakåt p.g.a. den högre placerade cockpiten ska ha varit en stor fördel.
Detta enliggt anekdotiska bevis.
QUOTE (Danne @ Feb 9 2008, 19:43 )

MiGens högre topphastighet är av ringa värda då den precis som sina yngre bröder (MiG 17 och till mindre grad MiG 19) blev smått farlig över M 0.8 då den påtagligt började orma sig fram och bortom M 0.87 började den entusiastiskt rolla vänster vilket nog kan stämplas som mindre bra i strid, även om omomvärldsuppfattningen kanske inte blev sämre.
Jag har fått uppfattningen att MiG-19 fr.o.m. MiG-19P "Farmer B"
p.g.a. stabilator hade fullgoda flygegenskaper
hela vägen upp till (och förbi?) ljudvallen.
I vilket fall som helst så framstår MiG-19 som det kanske mest habila "vackersväderjaktflygplanet"
i renodlad strid jaktflyg vs. jaktflyg tills dess att dugliga jaktrobotar började dyka upp runt 1970.