Jag har så många gånger hört hur viktigt hans (läs Sveriges) uppdrag varit och hur han vuxit som människa under varje uppdrag. Vilken möjlighet att få hjälpa andra människor!
Själv har man stöttat allt man kan på hemmaplan. tre barn har under åren vuxit upp. Många ensamma nätter med sjuka barn att vaka över. Ett evigt pussel för att få ihop mitt jobb med resten av familjens alla måsten. Jag räddar faktiskt människoliv i mitt vardagsjobb jag också fast lite mer handgripligt än vad han gör i nåt främmande land långbortistan.
Men nu har barnen blivit större och jag känner att nu är det min tur att få göra en insats för Sverige och uppleva allt det där stora som maken och hans kolleger alltid talat om. Ska jag åka behöver det ske snart. Snart 40-åriga kärringar växer kanske inte i popularitet allt eftersom tiden går. Fast nu till bekymret. Maken kan nämligen inte alls förstå min längtan ut. Jag trodde verkligen att han om någon skulle förstå, men reaktionen blev tvärtom. Jag förstår faktiskt ingenting. Visst kommer jag att sakna mina barn, men dom är inga småbarn längre och tycker att jag visst ska ta chansen. Äldste sonen rycker in i lumpen efter studenten ni i sommar och yngste sonen längtar efter veckorna med Flygvapenungdomarna. Dottern är visserligen hysat tonårstrotsig men jag tror att det vore bra för far och dotter att få knyta an ännu mer.
Jag har försökt få ett svar på varför han inte tycker att jag ska åka när det varje gång har varit självklart att han skulle få åka iväg. Svaren svävar mellan: "det finns andra som vill åka, varför måste just du?" till "Jag vet hur killarna är mot tjejerna där borta" typ...
Ni män som varit iväg? Hur ser ni på att era respektive vill åka och göra samma insats som ni själva så stolta gjort?
Skulle inte ni stötta? Ni som vet vad det vill säga?
Tips på argument emottages tacksamt!