QUOTE (Known Unsoldier @ Apr 6 2008, 09:56 )

I övrigt så är orsaken att finnarna håller sej kvar vid 7.62 och inte gått över till 5.45mm främst för att den kalibern passar bättre i finsk terräng än en mindre kaliber.
Hur vet du att det är orsaken? Ursäkta nu men det låter som internet/utbildarspekulation, har aldrig hört att finska försvarsmakten skulle ha uttalat sig om denna sak. Jag skulle gissa att orsaken är pengar, som vanligt.
Sant att pengar säkerligen spelar en ganska övervägande, säkert också större roll också som du säger.
Men jag har också fått den uppfattningen det är för att 7.62 lämpar sej bättre i finland än mindre kalibrar. Tycker bland annat att jag läste det i Guns n Ammo(?) när dom intervjuat nån som varit med och tagit fram Rk 95an, då dom också tog upp misslyckandet med M82 i 5.56mm, alltså den här bull-pup varianten som var tänkt att användas av fallskärmsgubbarna.
Vad jag har förstått använder ryska armén ännu AKM i betydande utsträckning i vissa enheter, AK-74(M) är såklart i majoritet och har varit det länge. 7.62x39 är ändå inte held dött. Inte för att det hjälper mycket.
Spetznaz och andra liknande förband ser man ofta med AKM i olika specialutföranden, men jag tycker inte att jag sett mer reguljära trupper med den.
Vi hade också en gång lyckan att få dona med ryska 75skotts trummor, = fun stuff
Var dom ryska? Jag kommer inte ihåg att jag skulle ha sett någon text på dem.
Okej, får erkänna att jag inte är säker där. Direkt jag fick se dom så tog jag bara för givet att dom var ryska.
Kan lika gärna vara inhemska. Men kiva va dom!