Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Övervakningskamera på egen tomt
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Dataenheten
Kustbo
Har planer på att montera upp en övervakningskamera http://www.kjell.com/content/templates/sho...00000,110100000 för att hålla koll på min båt då området periodvis drabbas av långfingrade personer med smak för båtmotorer har blivit av med 3 st hittils banghead.gif

Men den stora frågan är om man får sätta upp såna utan några tillstånd?
Den kommer att monteras så att den endast filmar min egen tomt och brygga med båten samt det närmaste vattenområdet utanför bryggan, ca 10m ut där förtöjningsbojarna ligger så pga båt och akterlinor så är passage mellan bojar och brygga ändå omöjlig och ingen har egentligen legal anledning att åka emellan där heller.

Det kommer inte att finnas någon inspelningsfunktion utan jag vill bara få realbild då bryggan är skymd från huset så jag slipper att gå ut flera gånger varje nat för att kolla båten utan kan göra det innifrån.

Så vet någon vad lagen säger, och om tillstånd krävs var söker man dem?

Som monitor kommer jag att använda antingen en laptop eller TV.n eller så en liten enkom skärm vet inte vad som är bäst kom gärna med tips.

Alla erfarenheter av såna här projekt mottages tacksamt då jag inte har så bra koll på denna marknad.
J-Star
Det är länsstyrelsen som ger tillstånd om sådant. Fråga där. Troligen behöver du itne tillstånd så länge som du håller dig till egen tomt. Länsstyrelsen kan ge helt klara och raka besked i frågan.

/J
SwePace
Såsom jag tolkar kameralagen, http://www.securitydesign.se/_cameraLaw/lawtext.php?img=6, (Jobbar delvis med försäljning av CCTV och larm/säk- produkter till installatörer.) måste du anmäla din övervakning till länsstyrelsen samt skylta området. Jag föreslår att du kontaktar länsstyrelsen i ditt län och frågar.

På anmälningsblanketten på ovan nämnda hemsida finns för övrigt ingen ruta att kryssa i för privat egendom. Däremot så har jag en klocka som ringer från en utb som säger att anmälan måste finnas även i fall som ditt.

OBS! Jag är ingen självutnämnd expert i ämnet. Jag läser mig till problemlösningar i de fall mina kunder inte vet mer än vad jag gör. Men ju mer man jobbar med desto mer snappas upp.

Som kuriosa kan nämnas att den kameran som identifierade Anna Lindhs mördare var olaglig och en anmälan om olaga kameraövervakning upprättades. Bilderna ni ser i media är kraftigt behandlade för otroligt mycket pengar. Originalmaterialet såg ut ungefär som "pixlade" bilder på TV/Press.

/SwePace

Edit: Tvåa, när man bläddrar i lagtext...
J-Star
QUOTE (SwePace @ Feb 1 2008, 07:21 ) *
Såsom jag tolkar kameralagen, http://www.securitydesign.se/_cameraLaw/lawtext.php?img=6, (Jobbar delvis med försäljning av CCTV och larm/säk- produkter till installatörer.) måste du anmäla din övervakning till länsstyrelsen samt skylta området.

Gäller inte skyltningen enbart allmän plats eller ställen där allmänheten kan förväntas uppehålla sig (typ affärer)? Jag tänker speciellt på de som inte åker dit trots att de "kameraövervakat" sina partners eller f.d. partners med smyginstallerade kameror och inte åkt dit för något.

/J
SwePace
@J-Star
Som sagt, som jag tolkar lagen. Jag har inte tillgång till fällande/friande domar och tror inte riktigt på press i alla lägen. Men du kan ha rätt.

Observera att lagen jag hänvisar till inte tillämpas på kameror med en operatör på plats. (Exvis Papparazzi.)

Länsstyrelsen borde som sagt kunna ge raka svar.

Mycket intressant ämne det här! Jag är generellt mot kameraövervakning. Men det utvecklar vi inte här och nu.

/SwePace, som måste jobba nu. Återkommer om nödvändigt senare.
J-Star
QUOTE (SwePace @ Feb 1 2008, 08:04 ) *
Som sagt, som jag tolkar lagen. Jag har inte tillgång till fällande/friande domar och tror inte riktigt på press i alla lägen. Men du kan ha rätt.

Det jag hänger upp mig på är begreppet: "Allmän kameraövervakning". Men nu när jag läser igen så ser jag att det kan nog bli frågan om just "allmän" övervakning eftersom Kustbo tänker montera kameran...

QUOTE ('Kustbo')
...så att den endast filmar min egen tomt och brygga med båten samt det närmaste vattenområdet utanför bryggan, ca 10m ut där förtöjningsbojarna ligger så pga båt och akterlinor så är passage mellan bojar och brygga ändå omöjlig och ingen har egentligen legal anledning att åka emellan där heller.

Har vi inte Allemansrätten som spelar in här? Eller ligger bryggan i direkt anslutning till tomt? Om det senare så gäller inte Allemansrätten.

Nå ja... för att säga det igen: hör efter med Länsstyrelsen. De vet besked.

/J
SwePace
Fan, jag kan inte hålla mig smile.gif

Det är skillnad på tillstånd och anmälan av/till länsstyrelsen. Samt om man ämnar övervaka allmän plats krävs det mer pappersvändande och sannolikt kommer inte tillstånd utfärdas i detta fall. Detta med hänsyn till den personliga integriteten. (T.ex. så får inte en butiks kamera filma genom fönster och ut på gatan utan särskilt tillstånd. Det frångås i en del fall där sikten ut är begränsad av någon anledning.)

Sedan ska man ha klart för sig att det krävs av en person (Längd av mig okänd.) att han/hon upptar 120% av bildhöjden för att det ska räknas som identifierbart av ej tidigare känd person. Så kraven på upplösning och zoom är i de flesta fall högre än vad som finns att tillgå i detaljhandeln. Men det var inte kravet i trådskaparens övervakning.

/SwePace, som nu verkligen måste in i jobbet... SwePace bash.gif chefen
Kustbo
Ok låter som ett samtal med Länstyrelsen är nästa steg, tack för tipsen.

Lite förtydligande ang detta, bryggan ligger i direkt anslutning till min tomt och inga andra båtar än min ligger vid bryggan så ingen som inte är gäst hos mig har anledning att finnas inom det område kameran är tänkt att filma men det var just allemansrätten jag funderade på då jag som fritidsboende inte har vattenrätt så jag äger inte vattenytan utanför tomten däremot sjöbotten under den pga landhöjningen och den "nya" tomtmark som den frilägger.

Jag har inga planer på att kunna identifiera någon med kameran utan bara se om det rör sig någon vid bryggan på tider då det inte bör göra det, skulle jag se något sånt så går jag ner och tittar närmare på vad som är på gång.
Kustbo
QUOTE (SwePace @ Feb 1 2008, 07:21 ) *
Såsom jag tolkar kameralagen, http://www.securitydesign.se/_cameraLaw/lawtext.php?img=6, (Jobbar delvis med försäljning av CCTV och larm/säk- produkter till installatörer.) måste du anmäla din övervakning till länsstyrelsen samt skylta området. Jag föreslår att du kontaktar länsstyrelsen i ditt län och frågar.

På anmälningsblanketten på ovan nämnda hemsida finns för övrigt ingen ruta att kryssa i för privat egendom. Däremot så har jag en klocka som ringer från en utb som säger att anmälan måste finnas även i fall som ditt.

OBS! Jag är ingen självutnämnd expert i ämnet. Jag läser mig till problemlösningar i de fall mina kunder inte vet mer än vad jag gör. Men ju mer man jobbar med desto mer snappas upp.

Som kuriosa kan nämnas att den kameran som identifierade Anna Lindhs mördare var olaglig och en anmälan om olaga kameraövervakning upprättades. Bilderna ni ser i media är kraftigt behandlade för otroligt mycket pengar. Originalmaterialet såg ut ungefär som "pixlade" bilder på TV/Press.

/SwePace

Edit: Tvåa, när man bläddrar i lagtext...

Kul med en fackmans åsikter om utrustningen, räcker den kameran till för att jag ska kunna se om någon smyger omkring nere vid bryggan nattetid det sitter en 150W halgenstrålkastare monterad nere vid bryggan med för att lysa upplite så lite ljus får kameran av den med även om kameran kommer att sitta en lite nbit från bryggan.

Vad är smartast att använd som monitor till ett sånt här system??
Kustbo
Pratade nyss med Länstyrelsen och precis som Ni och jag trodde så säger dem nej med hänvisning till Allemansrätten då ju allmänheten har vistelserätt på det vattenområde jag kommer att bevaka och då är det kört, så bara lägga ner projektet och fortsätta med nattpromenaderna banghead.gif
J-Star
QUOTE (Kustbo @ Feb 1 2008, 11:54 ) *
Pratade nyss med Länstyrelsen och precis som Ni och jag trodde så säger dem nej med hänvisning till Allemansrätten då ju allmänheten har vistelserätt på det vattenområde jag kommer att bevaka och då är det kört, så bara lägga ner projektet och fortsätta med nattpromenaderna banghead.gif

Trist i stora mängder. Lycka till... hoppas du får bukt med tjyvadjävlarna.

/J
SwePace

En lösning på övervakningsproblemet kanske skulle kunna vara en trådlös ringklocka inne med en rörelsevakt vid området som önskas övervakas. Eller en trådbunden rörelsevakt med klocka/blixtljus inne i boningshuset, 230V system då, så kan man köra annan belysning på samma vakt. Jag skulle föreslå det senare, trots att det kommer behövas en elektriker för installationen, tack vare driftsäkerheten och möjligheten att komplettera med annat ljus och kraftuttag.

Alternativt trådlöst villlarm med utomhusdeckare om räckvidden räcker.

Då bryter du inte mot någon lag. Vad jag vet.

/SwePace

Edit: Stvavar dålitt. wink.gif
Kustbo
QUOTE (SwePace @ Feb 1 2008, 14:52 ) *

En lösning på övervakningsproblemet kanske skulle kunna vara en trådlös ringklocka inne med en rörelsevakt vid området som önskas övervakas. Eller en trådbunden rörelsevakt med klocka/blixtljus inne i boningshuset, 230V system då, så kan man köra annan belysning på samma vakt. Jag skulle föreslå det senare, trots att det kommer behövas en elektriker för installationen, tack vare driftsäkerheten och möjligheten att komplettera med annat ljus och kraftuttag.

Alternativt trådlöst villlarm med utomhusdeckare om räckvidden räcker.

Då bryter du inte mot någon lag. Vad jag vet.

/SwePace

Edit: Stvavar dålitt. wink.gif

Låter som en smart ide som jag inte ens kände till har Du möjligen någon länk eller annat med info om systemen så jag kan läsa på lite eller kanske Du kan tipsa om en specefik lösning?!

Det viktiga är att jag får reda på om det rör sig nere vid bryggan nattetid uta natt behöva springa ut så en ringklocka skulle räcka, men vad händer om tex en svan simmar in vid bryggan går larmet då??

Med "annan belysning" menar Du då en extra lampa som tänds av deckan om något drar igång den förutom den strålkastare som redan lyser??
SwePace
Tjae, systemen är inte "paketlösningar" så att säga. Det var lösningar jag kom på med hjälp av erfarenhet. Kanske inte var tydlig med det...

Nåväl.

Nackdelen med vanlig rörelsevakt är att den tar svanar, men det får man leva med. Fördelen med nämnda system är att det är enkelt att installera för din lokala elektriker och komponenterna är förhållandevis billiga i jämförelse med ovanligare komponenter i ett avancerat/invecklat system.
Jag tänker mig rörelsevakten, därefter till ringledningstransformator, vidare till en vanlig dörrklocka/klockor. Paralellt med ringledningstrafon kan man lägga riktad belysning. Anläggningen kan kompletteras med tidrelä så det inte ringer hela inställda tiden.

Med "annan belysning" menar jag strålkastare utöver allmänbelysning av lykttyp.

Allt detta kräver att det finns kabel med oanvända ledare mellan brygga och hus. Mer ingående tänker jag inte förklara, det krävs ju att behörighet finns för fasta starkströmsinstallationer wink.gif Jag vill ju inte att någon ska "Timella" ihjäl sig eller bränna ner sitt hus. Dessutom vill jag inte att mina kunder (Elektriker bl.a) ska bli utan jobb smile.gif

Trådlösa installationer med batterier/12V rekommenderar jag att du kollar in på typ Clas Olsson eller Kjell & Co. Säljarna där kan med största säkerhet ge tips om klockor mm. Tyvärr så är jag inte så bevandrad på detaljhandelssidan då jag jobbar i grossistledet.

Hoppas det löser sig!

/SwePace
SwePace
@Kustbo

Hur gick det?
Kustbo
QUOTE (SwePace @ Jun 21 2008, 20:23 ) *
@Kustbo

Hur gick det?

Som förväntat, Länstyrelsen skrek rakt ut och talade om hur många lagar min ide bröt emot banghead.gif
Det värsta i deras ögon var att jag skulle göra intrång i nyttjanderätten i allemansrätten som ger rätt att färdas över privat/enskillt vatten om jag hade en kamera som täckte vattnet några meter utanför bryggan, att passage där ändå är omöjligt beroende på den aktertamp som går från båten till bojen ca 20m utanför bryggan hade ingen betydelse surprise.gif

Deras bästa och fullt seriösa förslag var att jag tecknade avtal med ett bevakningbolag om nattpatrull av väktare, när jag påtalade att det gällde en ö och att bolagen inte har båtpatruller så var nästa förslag stängsel men jag fick inte stängsla in vattnet utanför bryggan, sen hade dem inga andra förslag, så vill jag ha en kamera så får jag lov att bli kriminell mellow.gif

Kollade lite på trådlösa varianter av dörrklockor och alarm men dem jag hittade i rimliga prisnivåer var inte gjorda för utomhusmontering, så det är som vanligt att man får avbryta nattsömnen för att spana själv eller hoppas på det bästa.
SwePace
Då får du göra som jag gjorde en gång i tiden när firmabilen var inbrottsdrabbad. Dvs jaga tjuvpack/narkomaner, beväpnad med skunk/färgspray i ena handen och ett släggskaft i andra bong.gif Den historien slutade med att vi flyttade, det var bäst så... Mina nuvarande grannar har fått sina gäster skrämda när mitt billarm gick en onsdagkväll. Nu är jag radhusområdets knäppgök laugh.gif
Upplysningsvis fick jag inte tag i något bus. Men springa på nätterna fick jag! smile.gif
Lycka till!

/SwePace
eskil
Installera larm på båten eller bryggan i stället. Det behövs det inget tillstånd för.
SwePace
Nej, det stämmer. Absolut ingen dum idé. Citerar mig själv wink.gif "Alternativt trådlöst villlarm med utomhusdeckare om räckvidden räcker."
(Syftet var att kunna larma av/på i boningshuset, ha larmcentralen där och slippa kabeldragning.)
Sen finns det ju trådbundna larm och fordonslarm. Tänkte väl inte så långt...

Larmmina 2B kanske skulle vara något! fun_icon_nana.gif Nä förresten, kan misstolkas som nödraket och lirar väl inte riktigt enligt civila regler. rolleyes.gif Eller skada egen personal, buset sket jag i!
Magnus
En annan idé är att du monterar upp en (eller gärna flera) byggstrålkastare på 1500 watt styrda av en rörelsedetektor riktade mot båtens närområde. Eftersom båten kommer röra sig i vattnet är det kanske ingen bra idé att detektorn är riktad mot den. Det lär ha en avskräckande effekt. Borde även gå att koppla ihop det med något larm som tjuter.
Kustbo
Jo någon form av trådlöst larrm kan funka, men det är ju drygt 50m mellan huset och bryggan och inte helt fri sikt, får kolla närmare med ett larmföretag om dem har någon överkomlig lösning, att larma själva båten är lite svårt då det inte är inbrott i båten jag är orolig för utan att hela båten stjäls i syfte att plocka bort motorn som är det som oftast stjäls, båten lämnas/dumpas i mer eller mindre förstört skick efter den omilda avmonteringen av motorn med skärbrännare eller vinkelslip alternativ motorsåg banghead.gif

Vore ju inte helt fel med lite minfält runt båten men med tanke på grannarnas ungar och alla fina vilda djur som rör sig runt bryggan känns det lite osäkert, om buset stryker med har jag inget besvär med men som sagt lite för stor osäkerhetsfaktor.

Strålkastare mod kraftig sitter det redan där och den gör sin tjänst när jag ska spana om båten är kvar, kan inte ha rörelsevakt pga avståndet mellan lämplig monteringsplats och båtens placering som är ca25m största räckvidd för rörelsedeckan är ca 15m, alternativt får det bli en lös decka på bryggan med egna kablar till strålkastaren men lite puligt.

Har inte hittat någon trådlös decka för utomhusbruk som kan kopplas till strålkastare annars vore det smidigt.

Har även kollat på GPS/GSM baserade larm och spårsändare och förutom det höga priset och de höga årsavgifterna så verkar det inte funka så bra, polaren har ett sånt från Red Knows och det larmar stup i kvarten om att båten är stulen när den ligger på sin plats, han har ringt mig ett flertal gånger och bett mig kolla om båten är stulen den här gången eller om det är falsklarm igen, så det känns inget vidare pålitligt.
Status quo
Vad är straffpåföljden för att sätta upp en kamera över sin egen tomt utan tillstånd?
Inte för att jag uppmanar till "brott" men det känns ju som att det är lite väl nitiskt, och sannolikheten att någon kommer på det känns inte så hög.
Greven-
SURV är en GSM-enhet med detektorer för vibrationer, rörelse, temperatur och geografisk position (GSM cell tracking & GPS). SURV rapporterar via SMS till din mobiltelefon. SURV kan ringas upp för att med känslig mikrofon lyssna på ljud i omgivningen. SURV styrs med enkla textkommandon från din mobiltelefon. SURV är liten och lätt (150 g), har laddningsbart batteri och mycket låg strömförbrukning. SURV är CE-godkänd och följer alla gällande säkerhetsstandarder för GSM. Du kan ha din SURV på dig, lägga den en bit bort eller låta den följa med någon eller något hundratals mil eller till andra sidan jordklotet. SURV och din mobil kommunicerar över GSM-nätet. Ibland är SURV barnvakt, ibland bevakar den dörrar. Ibland förvarnar SURV om besökare på ingång, ibland vakar den över varor på lastkajen. Ibland är SURV ett lätt bärbart personlarm och ibland ligger den på pass i bilen. Ibland har SURV vitvarorna på byggplatsen under observation tills hantverkarna kommer och ibland kontrollerar den att pumpen går kontinuerligt. Ibland positioneras gods under transport och ibland ligger SURV i båten så att den inte blir stulen. SURV ändrar skepnad och funktion flexibelt efter dina behov att observera, kontrollera och bevaka. Med SMS styr du själv enkelt dess möjligheter. Läs mer på www.surv.se

Pris: 5.900:-

Kanske kan vara något att pröva?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.