darkjak
Jan 30 2008, 11:52
Hej.
Jag hörde att flygvapnet kör med olika lacker på sina kärror i krigstid respektive fredstid. Stämmer detta, och i så fall, hur skulle Gripen med största sannolikhet se ut i krigstid?
w.a.p.e.
Jan 30 2008, 12:51
Vad jag vet så skulle väl eventuell fluorcerande märkning tas bort. Brukade bestå av siffror eller fält.
Sitter normalt på planen för att bl.a. se varann bättre vid övning.
Jämför på JA37,
Viggen J 35,
DrakenGripen målas om med gamla viggenkammot...
J-Star
Jan 30 2008, 14:17
QUOTE (darkjak @ Jan 30 2008, 11:52 )

Hej.
Jag hörde att flygvapnet kör med olika lacker på sina kärror i krigstid respektive fredstid. Stämmer detta, och i så fall, hur skulle Gripen med största sannolikhet se ut i krigstid?
Att behöva göra en hel omlackering av varje kärra i krigstid ter sig för mig som ett enormt skott i huvudet då man fördröjer planens insättande i strid. Dayglo(w) markeringarna (de flourrecenserande siffrorna och fälten) användes såvitt jag vet just för att man skall kunna ha kärrorna målade med krigstidsscheman (d.v.s svåra(re) att upptäcka) utan att sänka säkerheten vid fredstida övning. Dayglo skall sedan snabbt kunna tvättas bort när det blir konflikt.
/J
darkjak
Jan 30 2008, 14:42
Jag vet inte hur det är, det är därför jag frågar.
Gripen har alltså ingen skogsmullelack, som Viggen hade (de sista Viggenplanen hade den fortfarande)?
Det handlar bara om att siffrorna på vingarna eller liknande blir gråa istället för orangea?
Sytare
Jan 30 2008, 14:49
QUOTE (darkjak @ Jan 30 2008, 14:42 )

Jag vet inte hur det är, det är därför jag frågar.
Gripen har alltså ingen skogsmullelack, som Viggen hade (de sista Viggenplanen hade den fortfarande)?
Skogsmullelacken var något som var användbart för maskiner som skulle stå mycket på backen och flyga fram över de svenska landsskapen i trädtoppshöjd. En jaktkärra har inte riktigt det behovet. Gripen, p.g.a. sin tredelade natur där J:et står före A och S var nog inte tänkt någon gång att komma i skogskammo, även om det dök upp en del schysst målade Gripen-modeller och planscher med just den målningen.
QUOTE (darkjak @ Jan 30 2008, 14:42 )

Det handlar bara om att siffrorna på vingarna eller liknande blir gråa istället för orangea?
Nu så har J-star bättre koll på lackens beskaffenhet än vad jag har, men under siffrorna på fenorna så borde samma individnummer återfinnas i grått i motsvarande storlek.
@J-star
Var nationalbeteckningarna i gult och blått också lätta att tvätta/riva väck?
Erik_G
Jan 30 2008, 15:08
Jag har över huvud taget inte sett någon dayglo på moderna Gripar, inte på samma sätt som de meterstora siffror som satt på vingarna på JA-37 eller J-35. Tidiga 39or försågs med röda individnummer och färgglada kronmärken däremot.
Någon får rätta mig om jag har fel, men de gamla märkningarna, de på Viggen (inkl dayglo), och de på tidiga Gripen, var i form av dekaler som klistrades och lackades fast. Den grå märkningen på dagens Gripen är målad, om jag inte är helt ute och cyklar.
/E
w.a.p.e.
Jan 30 2008, 16:30
Kronmärken (dekal) sitter klistrad o lackad ja, ser sådär snyggt ut... o var nog inte så lätta o riva bort?
"Senare" Viggar verkar inte förekomma gröna i nån större utsträckning, även om det fanns flertalet JA37 i grön version. Roligast med detta är när de byter delar från en grön till en grå eller vice versa
Honken
Jan 30 2008, 16:43
Varför lackera om kärror som redan knappt syns?
Den nuvarande low visibility-färgen kommer att användas i krigstid med.
Chaplain
Jan 30 2008, 17:32
Hur det är med 39:e målningen kan jag inte. Men när jag var medi i FVRF på F13 i Norrköping under 1980-talet var först alla kärror "skogsmullemarkerade". Sedan genomfördes olika tester med 37:orna i alla möjliga grå varianter, för att hitta den som syndes minst. De grbrsv färgade syndes väldigt långt bort och de grå hann nästa bara lätt innan de "försvann". Det sades då att det fanna bra nät/ presseningar att lägga över kärrorna när de stod parkerade i skogen. Dvs. inga problem. Med grå färg kunde de däremöt vinna dyrbara sekunder i dogfight.
Min femöring.
Chaplain
J-Star
Jan 30 2008, 17:34
En snabb kommentar som ett allmänt svar på frågorna: betänk att när ett helt plan skall lackas måste man ta hänsyn till alla känsliga bitar som måste skyddas, som pitot-rör, alfagivare, antenner med mera. Det tar tid att maska allt sådant.
Dayglow markeringar, kronemblem med mera utgör en tämligen liten bit av flygplanets hela yta. Oavsett om man tvättar med lösningsmedel, blästrar eller river bort sådant som sitter ovanpå den huvudsakliga lackeringen så är det avsevärt lättare att fixa några få markeringar än att lacka ett helt plan. I värsta fall - om det är riktigt bråttom och spetsnäsor jagar dig med kniv i målarverkstaden - fixar man det med en vanlig sprayflaska.

/J
GB Mek
Jan 30 2008, 19:01
Som någon skrev så fanns det några JA 37:or som var målade i skogsmulle färg å anledningen till det var att man skulle kunna lägga in en JA37 maskin i en samling AJ37 så att dom kunde ha jakt eskort men finenden skulle tro att det bara var attack som var ute å flög.
tinhead
Jan 30 2008, 20:29
Att måla om en kärra innebär även viktförändringar ifall vi pratar helkroppsmålning...
"Dayglo" märkningen fanns på rulle som om jag inte minns fel var runt 60-80cm brett..
Sedan var det klipp och klistra..samt kantlacka så det sitter kvar i mach2.. =)
---spekulerar lite vidare---
Senare har dom väl kommit på att ha dom grå är bättre och det är lika enkelt att maskera dom med nät som att dom ska vara målade i gröna kulörer..
Plus att på vissa ställen så kan dom stå på betongplatta som är grå..och då blir den gråa färgen rätt bra maskering ;)
dieseltrollet
Jan 30 2008, 22:16
"Skogsmulle" eller "grå" målning av Viggen (och svenska flygplan i allmänhet) var i grunden beroende på tidsperiod.
När Viggen kom ut på förband var tron stark på att "radarn är alltid påslagen i luften" och att huruvida flygplanet syntes bra visuellt när de flög var oväsentligt. Samtidigt ville man att de skulle vara svåra att se på marken. Detta gällde alltså både jakt-, attack- och spaningsplan, som alla var maskeringsmålade.
Med tiden så kom man underfund med att det inte var säkert att man alltid skulle ha radarn i gång i luften med hänsyn till telehotet, och det blev viktigare att även vara svår att se visuelllt. Samtidigt så var en rent visuell maskering på marken inte längre så viktig eftersom ny teknologi (t ex värmekameror) gjorde att en fiende blev mindre beroende av att se målen på marken. Därav övergick man till den grå målningen eftersom man prioriterade att inte synas i luften.
Rent ekonomiska skäl gjorde dock att man inte målade om alla plan på ett bräde, utan detta skedde främst i samband med att de i alla fall skulle målas om. Samtidigt så började attack- och spaningsviggar utrangeras beroende på förbandsnedläggningar mm, så många hann aldrig målas om. De spaningsviggar som ingick i Swafrap fick dock den nya målningen liksom de flesta, men långtifrån alla, jaktviggar.
Numera är ju även transport- och spaningsplan som S 102 och S 100 gråmålade.
Kråkan
Jan 30 2008, 23:21
QUOTE (dieseltrollet @ Jan 30 2008, 22:16 )

...
Vill påpeka att S 102B Korpen numera är "civilt" vit.
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=628240
Erik_G
Jan 30 2008, 23:39
QUOTE (Kråkan @ Jan 30 2008, 23:21 )

Snygg målning, men varför? Vem försöker de lura?
/E
QUOTE(Kråkan @ Jan 30 2008, 23:21 )

QUOTE(dieseltrollet @ Jan 30 2008, 22:16 )

...
http://www.planepictures.net/netshow.php?id=628240och förutom 022 och 023 så är heller inte hela S 100 flottan grå. Omväxling förnöjer!
darkjak
Jan 30 2008, 23:54
QUOTE (dieseltrollet @ Jan 30 2008, 22:16 )

"Skogsmulle" eller "grå" målning av Viggen (och svenska flygplan i allmänhet) var i grunden beroende på tidsperiod.
När Viggen kom ut på förband var tron stark på att "radarn är alltid påslagen i luften" och att huruvida flygplanet syntes bra visuellt när de flög var oväsentligt. Samtidigt ville man att de skulle vara svåra att se på marken. Detta gällde alltså både jakt-, attack- och spaningsplan, som alla var maskeringsmålade.
Med tiden så kom man underfund med att det inte var säkert att man alltid skulle ha radarn i gång i luften med hänsyn till telehotet, och det blev viktigare att även vara svår att se visuelllt. Samtidigt så var en rent visuell maskering på marken inte längre så viktig eftersom ny teknologi (t ex värmekameror) gjorde att en fiende blev mindre beroende av att se målen på marken. Därav övergick man till den grå målningen eftersom man prioriterade att inte synas i luften.
Rent ekonomiska skäl gjorde dock att man inte målade om alla plan på ett bräde, utan detta skedde främst i samband med att de i alla fall skulle målas om. Samtidigt så började attack- och spaningsviggar utrangeras beroende på förbandsnedläggningar mm, så många hann aldrig målas om. De spaningsviggar som ingick i Swafrap fick dock den nya målningen liksom de flesta, men långtifrån alla, jaktviggar.
OK.
Har dock sett att de sista två Viggenplan som togs ur tjänst i fjol även de hade skogscamo.
För att ta det hela kort: nej, Gripen har aldrig ens haft någon form av skogscamo på "ritbordet.
Kråkan
Jan 30 2008, 23:57
QUOTE (Erik_G @ Jan 30 2008, 23:39 )

/E
Vem vet, kanske blir det billigare att välja en färg som finns på hyllan hos Gulfstream, än en "milspecad, svensk, flygvapengrå"
QUOTE (Kråkan @ Jan 31 2008, 00:57 )

QUOTE (Erik_G @ Jan 30 2008, 23:39 )

Vem vet, kanske blir det billigare att välja en färg som finns på hyllan hos Gulfstream, än en "milspecad, svensk, flygvapengrå"

Har glömt var jag läste det men den vita färgen är en sorts kamouflage. Meningen med den är att flygplanet inte ska dra till sig lika mycket uppmärksamhet när man flyger från civila flygplatser. De som är insatta kommer ju lätt kunna skilja den från en vanlig G.IV men för övriga är den väl bara ännu en biz-jet, den gamla skrek ju militärflygplan. Även Tp 102A är ju ommålad till ett mer civilt utseende.
QUOTE (GB Mek @ Jan 30 2008, 19:01 )

Som någon skrev så fanns det några JA 37:or som var målade i skogsmulle färg å anledningen till det var att man skulle kunna lägga in en JA37 maskin i en samling AJ37 så att dom kunde ha jakt eskort men finenden skulle tro att det bara var attack som var ute å flög.
Du måste skoja.
QUOTE (Danne)
och förutom 022 och 023 så är heller inte hela S 100 flottan grå. Omväxling förnöjer!
001 (TP 100A, OS 100 och allt vad den hetat) har ju alltid varit vit, liksom de båda Tp 100C (008 och 009). Men jag trodde att samtliga S 100B och S 100D var grå. Har man alltså målat om någon/några av dessa också?
Aigore
Mar 13 2008, 22:20
Bara lite allmänt om modernt kammo....
Alltså jag saknar alla glada fina skogsmulle kammon, finns egentligen inget så tråkigt som grå flygplan. Ibland känns det som en trend som amrisarna startade med sina grå F-15 och F-16...sedan skulle plötsligt allt vara grått.
Tänk om finnarna målat sina F-18 med sitt traditionella kammo, svartgrönt och grönt, kanske en gul ring kring nosen......så vackert det hade blivit.
Gripen i ett fyrfärgs kammo skulle ha varit mums.
Nu är det klokare människor än mig som bestämmer hur spetsnosar ska målas och det ska vara funktionellt och allt.....men som modellbyggare och estet så vill jag ha glada kammon! Ryssarna kan ju!!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.