Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rekrytering till IAS/AM09
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT
Vagabond
Nu startar rekryteringen till Internationella Amfibiestyrkan - AM09.

Amfibieregementet, Amf 1, har till uppgift att utbilda och beredskapsställa en Internationell amfibiestyrka, IAS. Förbandet benämns AM09. Utbildningen under 3 månader planeras till hösten 2008, med planerad 30 dagars beredskap från 2009-01-01

Rekryteringsförfarandet skiljer sig en del från rekryteringen vi gjorde till AM07 i det att Amf1 själva sköter rekryteringen. Instruktioner finns på ansökningsblanketten.

Mer information finns här: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17486 och befattningstabell här: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17480

Ansökningsblankett finns för nedladdning på varje befattningsida.

Vi kommer så småningom att lägga ut FAQ mm, men också försöka hålla koll på detta forum för att svara på ev frågor.

Välkomna att söka!

IAS/AM09 Rekry
Lindeberg
Omfattas beredskapsförbandet av den där lagen, pliktlagen?, som går ut på att min arbetsgivare måste ge mig tjänstledigt för utbildning samt eventuell insats?
Vagabond
QUOTE (Lindeberg @ Jan 30 2008, 17:58 ) *
Omfattas beredskapsförbandet av den där lagen, pliktlagen?, som går ut på att min arbetsgivare måste ge mig tjänstledigt för utbildning samt eventuell insats?

Mycket bra fråga. Pliktlagen är inte tillämplig i detta sammanhang, men om det finns lagstöd för att få tjänsledighet från civil arbetsgivare för beredskapsförband ska jag be att få återkomma till så snart jag har svaret.

Mvh

IAS/AM09 Rekry
jaegare
QUOTE (Vagabond @ Jan 31 2008, 09:37 ) *
QUOTE (Lindeberg @ Jan 30 2008, 17:58 ) *

Mycket bra fråga. Pliktlagen är inte tillämplig i detta sammanhang, men om det finns lagstöd för att få tjänsledighet från civil arbetsgivare för beredskapsförband ska jag be att få återkomma till så snart jag har svaret.

Mvh

IAS/AM09 Rekry

Tidigare har det väl varit så att R30 har gått under pliktlagen, dvs att arbetsgivaren inte kunnat neka tjänstledigt, dock inte R10. Men det kanske är ändrat så att varken R10 eller R30 går under den lagen nu?
Lindeberg
Jag har nu ögnat igenom Pliktlagen

9 kap

Ingen arbetstagare får sägas upp eller avskedas på grund av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt denna lag.

Om den som fullgör sina skyldigheter enligt denna lag därigenom hindras att utföra ett arbete som han eller hon har åtagit sig, får detta inte åberopas mot honom eller henne som grund för skadestånd eller liknande anspråk.

9kap

En arbetstagare som vill återinträda i arbete efter att ha fullgjort värnplikt eller civilplikt, är skyldig att på förfrågan underrätta arbetsgivaren om detta före tjänstgöringens början.

Rent spontant känner jag att Pliktlagen omfattar värnpliktiga.

edit:

Från mil.se
Tjänstgöring i utlandsstyrkan likställs med tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt. Det innebär att du har rätt till tjänstledighet och att du inte får bli uppsagd från ditt arbete på grund av att du har antagits till utlandstjänstgöring enligt 9 kap 1§, Lag (1994:1809) om Totalförsvarsplikt samt Lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret.

Lag om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m.
Bestämmelserna i 9 kap. lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt skall gälla även med avseende på tjänstgöring som någon fullgör

1. 1. åt det allmänna på grund av skyldighet i annan lag än lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt,
2. 2. som reservofficer,
3. 3. vid en krigsorganisation inom totalförsvaret på grund av frivilligt åtagande,
4. 4. i Försvarsmakten för att tillgodose särskilda behov av personal för beredskapsändamål eller
5. 5. i utlandsstyrkan i Försvarsmakten.

Tjänstgöringen i ett beredskapsförband bör väl rimligen ingå under 3.3, 5.5 eller framförallt i 4.4?

Enklast är ju förstås att rfåga arbetsgivaren, men rent spontant känns det som att jag får bättre svar här.
Blackadder
Om du är med i ett R30 förband så har dom alltid tidgare varit anställda i utlandsstyrkan (men placerade under en lokal produktionsledare) det har gjort att man då har rätt till tjänstledigt. R10 förbanden är som alla säkert vet inte anställda i utlandstyrkan så där finns inte det lagstödet, det är inte heller en plikttjänstgöring så då får den enskilde ansöka om tjänstledigt.
IAS' (AM07) en var enligt uppgift inte anställda i US men jag tror att den som sa det till mig härom dagen minns fel, hur som helst finns det stora fördelar att anställas i R30 och i US, inte minns för att om det blir mission så kan man faktiskt "tvinga" med folk vilket man inte kan med ett R10 förband

[edit] frågan hade ställts på mil.se ang AM07

Har jag rätt att få tjänstledigt/studieuppehåll från min nuvarande arbetsgivare/skola?
Ja , enligt Lag (1994:2046) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret så har du rätt till ledighet för tjänstgöring i utlandsstyrkan utan att riskera att förlora ditt jobb.
Läs mer anställning här.

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=35122

/b
Vagabond
Ni har uppenbarligen letat rätt på svaret till frågan själva, och det glädjer mig att vi kommit fram till samma svar.

De som anställs i IAS/AM09 omfattas av 9 kap i lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt samt lagen (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring i totalförsvaret. Detta innebär att Du inte kan sägas upp från en annan anställning på grund av det avtal ni sluter med Försvarsmakten vid anställning.

Jag vill dock påminna om att man har en skyldighet att upplysa sin nuvarande arbetsgivare så snart som möjligt efter antagningsbesked.

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Vagabond
Läs vad Chefen IAS/AM09 har att säga: http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=40186

IAS/AM09 Rekry
Lindeberg
Varför är intresset för detta beredskapsförband så lågt på forumet? Rekryteras bara amfibiesoldater?

Hur bär man sig åt för att söka? (Jag har browsat igenom internationella delarna av mil.se och även Amf1:s hemsida.
Kingecho1
QUOTE (Lindeberg @ Feb 4 2008, 18:22 ) *
Varför är intresset för detta beredskapsförband så lågt på forumet? Rekryteras bara amfibiesoldater?

Hur bär man sig åt för att söka? (Jag har browsat igenom internationella delarna av mil.se och även Amf1:s hemsida.

På sidan för befattningar så kan du klicka på någon av de som intresserar dig. Eller egentligen vilken som helst tongue.gif . På den sidan finns det sedan en pdf-länk längre ner till ansökan. Plus att det finns länkar till CV o personligt brev. Detta förutsätter dock att du inte är värnpliktig eller FM-anställd då du istället ska fylla i en pappersblankett.

Eftersom jag nu vet att folk i allmänhet är lata så bjuder jag på en länk till ansökan. Ansökan AM09

EDIT: Bjuder väl på CV o personlig brev länkarna också då...
CV
Personligt Brev

Lycka till!!
Gustav88
http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17480

sen tar man den tjänsten man är intereserad av och laddar ner PDF filen å fyller i å skickar in.
Lindeberg
Tack. Jag fattade aldrig att man kunde klicka på befattningarna. Skriver ni CV och personligt brev åt mig också? ;)
Vagabond
Ok. Lite mer information då.

Uttagningskommision ("ringvecka") är planerad till v.815. Utskick av slutlig tjänstgöringsbekräftelse beräknas ske under v.818.

Också lite ny information om logistikkonceptet och utbildningen av soldater till logistikenheten i IAS/AM09 här: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17567

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Kingecho1
QUOTE (Vagabond @ Feb 5 2008, 19:34 ) *
Också lite ny information om logistikkonceptet och utbildningen av soldater till logistikenheten i IAS/AM09 här: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17567

Mvh

IAS/AM09 Rekry

Lite frågor som poppar upp i mitt huvud.

* Vilka befattningar rör det sig om? Finns de med på AM09s befattningslista eller är dessa separata?

* Vad är det för anställningsform? Pratas om T3 men är det då en anställning LIKT NBGs R10, dvs via AMF1, eller är det som vanligt via Utlandsstyrkan och då som resterande AM09?

* Är detta motsvarande en vanlig NSE/CSE-funktion? Varför skiljer man på denna så tydligt från det övriga förbandet?

* Gäller de 15 veckorna för hela AM09 eller bara för logistikenheten? 15 veckor känns för övrigt som en lång utbildning. Vad är tanken bakom det? Och vad innehåller de 15 veckorna?

EDIT: Skrivfel rolleyes.gif

FN1.gif
Vagabond
Lite frågor som poppar upp i mitt huvud.

* Vilka befattningar rör det sig om? Finns de med på AM09s befattningslista eller är dessa separata?

* Vad är det för anställningsform? Pratas om T3 men är det då en anställning LIKT NBGs R10, dvs via AMF1, eller är det som vanligt via Utlandsstyrkan och då som resterande AM09?

* Är detta motsvarande en vanlig NSE/CSE-funktion? Varför skiljer man på denna så tydligt från det övriga förbandet?

* Gäller de 15 veckorna för hela AM09 eller bara för logistikenheten? 15 veckor känns för övrigt som en lång utbildning. Vad är tanken bakom det? Och vad innehåller de 15 veckorna?

EDIT: Skrivfel rolleyes.gif

FN1.gif

Beskrivningen av logistikkonceptet som länken hänvisar till skall ses som just en beskrivning. Alla logistikbefattningar finns spridda i IAS/AM09 organisation, och är ingen egen enhet (likt NSE/CSE som du hänvisar till), men huvuddelen av befattningarna ligger ju självklart i STABS/UH-KOMP. Det är inte meningen att skilja ut logistiken ur förbandet.

Anställning av soldater sker enligt utlandsavtalet, och mer om villkoren kan du läsa här: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17553

IAS/AM09 har ingen koppling till NBG, varken organisatoriskt eller avtalsmässigt (R30 vs R10).

Utbildningen syftar till att skapa ett förband av i huvudsak färdigutbildade soldater. Innehållet och tidsplanen i utbildningen ska jag be att få återkomma till, då vi håller på och planerar den just nu.

Hoppas att detta besvarar en del oklarheter.

Mvh

IAS/AM09 Rekry
wannaroll
Hej!

På sidan finns två spaningsbefattningar - spaningssoldat och UV-spaningssoldat.

1. Är man "behörig" att söka spaningssoldat efter att gjort jägartjänst?
2. Är UV-spaningssoldat endast riktat till soldater med grundutb. på A-dyk?

Tacksam för svar,
mvh
Vagabond
QUOTE (wannaroll @ Feb 13 2008, 11:48 ) *
Hej!

På sidan finns två spaningsbefattningar - spaningssoldat och UV-spaningssoldat.

1. Är man "behörig" att söka spaningssoldat efter att gjort jägartjänst?
2. Är UV-spaningssoldat endast riktat till soldater med grundutb. på A-dyk?

Tacksam för svar,
mvh

Bra frågor. Möjligtvis så har vi varit lite otydliga vad beträffar UV-span enheten.

Först och främst så vill jag trycka på (och jag får ganska många frågor av det slaget) att alla tjänster kan sökas av all personal, men självklart ökar ju chansen att du blir uttagen om du har gjort din värnplikt eller tidigare utlandstjänst i den befattning du söker. Har du gjort värnplikten i jägartjänst med spaninriktning motsv kustjägare eller fallskärmsjägare osv så har du en bra chans att komma med som spaningssoldat. I slutändan så är det dock den rekryterande plutonchefen motsv som avgör vilka soldater han/hon vill ha med sig och vilken bakgrund han/hon anser är acceptabel. Detta kommer han/hon att göra under uttagningskommisionen (den sk ringveckan), baserat på hans/hennes egen erfarenhet och de telefonintervjuer som görs under ringveckan.

Det finns så många tjänster i försvarsmakten, och vi som rekryterar kan omöjligt säga om någon är behörig eller ej. Det är den enskilde sökande som med hjälp av den information som finns om tjänsterna som välja vilka tjänster han/hon söker.

UV-spangruppen är en grupp utrustade med sonar618 som används för att detektera fartygs-/ubåtsrörelser på och under vattenytan. Tjänsten har inget med A-dyk att göra. Kravet för att få en befattning här är naturligtvis att man har utbildning på sonar618.

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Divex
QUOTE (Vagabond @ Jan 30 2008, 09:42 ) *
Nu startar rekryteringen till Internationella Amfibiestyrkan - AM09.

Amfibieregementet, Amf 1, har till uppgift att utbilda och beredskapsställa en Internationell amfibiestyrka, IAS. Förbandet benämns AM09. Utbildningen under 3 månader planeras till hösten 2008, med planerad 30 dagars beredskap från 2009-01-01

Rekryteringsförfarandet skiljer sig en del från rekryteringen vi gjorde till AM07 i det att Amf1 själva sköter rekryteringen. Instruktioner finns på ansökningsblanketten.

Mer information finns här: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17486 och befattningstabell här: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17480

Ansökningsblankett finns för nedladdning på varje befattningsida.

Vi kommer så småningom att lägga ut FAQ mm, men också försöka hålla koll på detta forum för att svara på ev frågor.

Välkomna att söka!

IAS/AM09 Rekry

Hej! Bra sätt att gå ut med info på smile.gif
Har skickat ett mail till mailboxen VAGABOND nyss.
Mvh Divex
Lindqvist
Får man ingen bekräftelse efter att man skickat sin ansökan?
I övrigt när man söker saker inom FM via webben så bruka rman åtminstone få ett automatgenererat svar, men nu har jag skickat in min ansökan till IAS09 och inget svar.
Varför jag frågar är mest för att jag hade visst strul med att få till ansökningsblanketten och pers.brevet (var tvungen att spara om dem ett par gånger så jag vet inte riktigt vilka filer jag skickade med).
Vagabond
QUOTE (Lindqvist @ Feb 14 2008, 15:54 ) *
Får man ingen bekräftelse efter att man skickat sin ansökan?
I övrigt när man söker saker inom FM via webben så bruka rman åtminstone få ett automatgenererat svar, men nu har jag skickat in min ansökan till IAS09 och inget svar.
Varför jag frågar är mest för att jag hade visst strul med att få till ansökningsblanketten och pers.brevet (var tvungen att spara om dem ett par gånger så jag vet inte riktigt vilka filer jag skickade med).

Hej

Beklagar att ansökningshandlingen och processen att använda den kan verka något omständlig. Detta beror på att vi av olika orsaker (tekniska) inte hade möjlighet att utnyttja det sökförfarande som FM normalt använder för rekrytering. Därför var vi tvugna att snabbt uppfinna ett annat system, och vi landade i detta.

De allra flesta ansökningar vi fått har gått igenom utan anmärkning. Det finns dock en del (ett tiotal) där databasfilen som skickas inte kommit igenom ordentligt.

I alla dessa fall så har jag skickat ett mail tillbaka och beskrivit detta för den som ansökt. Jag vet också att Mac-användare har haft problem att använda ansökningsblanketten.

I de flesta fall så funkar som sagt blanketten om man nogrannt följer de instruktioner och om man använder "E-post" knappen som finns längst upp på blanketten.

I ditt fall Lindqvist så kan jag dock meddela att din ansökan gått igenom utan anmärkning.

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Limpa
Hej!

Jag har en fraaga angaaende den bakgrund som krävs av de sökande, även om det för min del inte är möjligt att söka till AM09. Kanske AM11, motsv...

Jag har inte genomfört svensk värnplikt pga av att jag vid mönstring ansaags bullerkänslig, vilket inte inte har varit ett hinder utomlands. Saa sedan drygt 3 aar tjänstgör jag i Främlingslegionen, varav den största delen har tillbringats i Afrika. Det innebär ocksaa att jag talar och skriver flytande franska, naagot som väl kan tänkas vara av intresse mht att fler och fler insatser sker tillsammans med just franska förband.

Fraagan är alltsaa, har ni saa pass stor frihet vid urvalet av personal att även de som INTE genomfört svensk vpl, men har motsvarande erfarenheter, kan komma i fraaga för andra tjänster än "civila"?

Mvh,
"Limpa"
Vagabond
QUOTE (Limpa @ Feb 15 2008, 13:40 ) *
Hej!

Jag har en fraaga angaaende den bakgrund som krävs av de sökande, även om det för min del inte är möjligt att söka till AM09. Kanske AM11, motsv...

Jag har inte genomfört svensk värnplikt pga av att jag vid mönstring ansaags bullerkänslig, vilket inte inte har varit ett hinder utomlands. Saa sedan drygt 3 aar tjänstgör jag i Främlingslegionen, varav den största delen har tillbringats i Afrika. Det innebär ocksaa att jag talar och skriver flytande franska, naagot som väl kan tänkas vara av intresse mht att fler och fler insatser sker tillsammans med just franska förband.

Fraagan är alltsaa, har ni saa pass stor frihet vid urvalet av personal att även de som INTE genomfört svensk vpl, men har motsvarande erfarenheter, kan komma i fraaga för andra tjänster än "civila"?

Mvh,
"Limpa"

Hej Limpa

För att komma i fråga för att ingå i IAS/AM09 så är kravet genomförd svensk militär värnplikt alternativt grundläggande soldatutbildning för utlandsstyrkan (GSU US).

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Finkel
Ligger inne nu på amf1 och det är ju egentligen meningen att de som för tillfället gör värnplikt ska skicka in en pappersansökan. Dock så har vi varit ute i fält den senaste veckan och kom inte tillbaka förrens idag fredag och då var alla papper slut så min plutonchef sa att de som ville söka skulle göra det över internet. Ska jag då fylla i vissa fält (tex "Nuvarande företag/skola") med ett streck (-) eller strunta i att fylla i dessa helt?
Vagabond
QUOTE (Finkel @ Feb 16 2008, 01:20 ) *
Ligger inne nu på amf1 och det är ju egentligen meningen att de som för tillfället gör värnplikt ska skicka in en pappersansökan. Dock så har vi varit ute i fält den senaste veckan och kom inte tillbaka förrens idag fredag och då var alla papper slut så min plutonchef sa att de som ville söka skulle göra det över internet. Ska jag då fylla i vissa fält (tex "Nuvarande företag/skola") med ett streck (-) eller strunta i att fylla i dessa helt?

Hej Finkel

Försök att vara tydlig i din ansökan om att du är inneliggande värnpliktig. Spelar inte så stor roll vad du skriver i dessa fält.

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Kingecho1
Jaha då har man skickat iväg en ansökan då. Men lite knepigt var det då jag var tvungen att lägga till ett epost konto tydligen för att kunna skicka det. Hoppas det fungerade iaf för såg inget på min skolmail att det blev skickat.

För övrigt tyckte jag att CV filen i stort sett hade samma delar som själva ansökan. Och jag saknade lite mera fokus på tidigare US-verksamhet mera än just vart man genomfört värnplikten. Jag refererade exempelvis till senaste plutonchef än de jag hade vid min värnplikt, då jag inte har en aning vad de gör nu. Hoppas tanken var bra?
Vagabond
Pga att det varit strul med ansökningarna så har vi förlängt ansökningstiden tom den 24/2. ( http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=40338 )

Som jag tidigare skrivit här så har jag skickat svar till de personer där jag har haft problem med datan i ansökningarna. Det finns alltså ingen anledning att skicka in sin ansökan igen om man inte fått ett felmeddelande.

Vi har också lagt ut en FAQ här: http://www.amf1.mil.se/article.php?id=17638 som förhoppningsvis skall ge svar på en del frågor.

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Vagabond
Lite ny information om vägen framåt för IAS/AM09. Bla organisationsskiss och tidsplan för utb mm.

Håll till godo!

http://www.amf1.mil.se/index.php?lang=S&am...ws&id=40423

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Arctic soldier
Hej

Finns de någon siffra på hur många sökande de är, så man vet om de är någon ide att hoppas?
Vagabond
QUOTE (Arctic soldier @ Mar 2 2008, 09:34 ) *
Hej

Finns de någon siffra på hur många sökande de är, så man vet om de är någon ide att hoppas?

Hej

Siffran på hur många som sökt varierar stort mellan de olika tjänster som var sökbara. Just nu sitter vi och sammanställer och behandlar alla de ansökningar vi fått. Jag kan i nuläget inte säga mer än att vi har fått tillräckligt med ansökningar för att bilda ett förband, men också att vissa tjänster kommer att utlysas som vakanser efter ringveckan. Idé att hoppas är det alltid. smile.gif

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Manzon
QUOTE (Vagabond @ Mar 3 2008, 21:18 ) *
Hej

Siffran på hur många som sökt varierar stort mellan de olika tjänster som var sökbara. Just nu sitter vi och sammanställer och behandlar alla de ansökningar vi fått. Jag kan i nuläget inte säga mer än att vi har fått tillräckligt med ansökningar för att bilda ett förband, men också att vissa tjänster kommer att utlysas som vakanser efter ringveckan. Idé att hoppas är det alltid. smile.gif

Mvh

IAS/AM09 Rekry

Var kommer eventuella vakanser synas? På mil.se eller på amf1´s sida? Jag kommer nog hitta dem ändå men...
Arctic soldier
QUOTE (Vagabond @ Mar 3 2008, 21:18 ) *
QUOTE (Arctic soldier @ Mar 2 2008, 09:34 ) *
Hej

Hej

Mvh

IAS/AM09 Rekry

jo de är klart att de är de, Jag utrykte mig nog lite halv dumt.

Men jag är väldigt tacksam för de svar jag fick.
Vagabond
Var kommer eventuella vakanser synas? På mil.se eller på amf1´s sida? Jag kommer nog hitta dem ändå men...

Hej

Vi har inte riktigt landat i detta än, så jag ska be att få att återkomma i frågan så snart ett beslut är fattat.

Mvh

IAS/AM09 Rekry
Lindeberg
Om regeringen beslutar om fortsatta missioner i Tchad, är det AM09 som utgör TD02 då?
wannaroll
Kommer ni att ringa på alla giltiga ansökningar?
Kingecho1
QUOTE (wannaroll @ Apr 7 2008, 22:14 ) *
Kommer ni att ringa på alla giltiga ansökningar?

Frågar du om de som är rekryteringsansvariga kommer att ringa upp ALLA som har skickat in en ansökan och är behörig till tjänsten?

I så fall kan jag lova att det inte lär ske då det faller på sin egen orimlighet.
Patrull
Hej...

Är det denna vecka ni ringer?
Slöbevakarn
Ringvecka skulle vara vecka 15, dvs nu.

Så har någon här fått ett samtal? smile.gif
Vagabond
Följande brev från C AM09 har under måndagen den 07 april skickats ut till alla de som ansökt till IAS/AM09. Samma brev kommer under onsdagen också att publiceras på Amf1 hemsida.

Bäste sökande till AM 09,

Först och främst ett stort och varmt tack till Dig för att du har sökt till förbandet. Jag har idag tyvärr uppgiften att berätta om det nya läget som gäller.

Försvarsmakten tog torsdagen den 03 april beslutet att sänka beredskapen för AM09 från R30 till R90. Detta beslut gäller i stort samtliga övriga beredskapsförband för 2009. Innebörden av detta är att jag inte får fullfölja rekryteringen eftersom vi med den nya beredskapen inte får teckna några beredskapskontrakt eller genomföra utbildning av förbandet under den så kallade termin 3 i höst. Som du säkert förstår är beslutet taget med anledning av den ekonomiska situation som Försvarsmakten står i under 2008 och in i 2009.

Vad mer exakt innebörden av den nya beredskapen är och hur vi skall möta utmaningen, att utan några kontrakterade soldater och befäl, 90 dagar efter beslut kunna lämna Sverige för att påbörja en insats är ju en värdig utmaning för en Amfibiesoldat. Mer information kommer efterhand att presenteras på regementets hemsida.

Samtidigt med den sänkta beredskapen har uppgiften att förbereda en förlängning samt avveckling av insatsen i Tchad givits. Denna uppgift analyserar vi nu gemensamt med våra kamrater i Tchad. Uppgiften innebär för närvarande att förlänga uppdraget till 2008-07-31 och därefter avveckla insatsen till 2008-10-31. Vid detta senaste datum skall förbandet upplösas i Sverige. Inriktningen är att förlänga kontrakten för personalen som redan är nere och sedan fylla upp genom vakansrekrytering. Här kommer det eventuellt finnas platser för Dig att söka. Även här kommer information att finnas efter hand på såväl regementets som Försvarsmaktens hemsida.

Återigen ett riktigt varmt tack för Din ansökan och vem vet vad framtiden har i sin hand, uppgiften att höja beredskapen eller insätta AM09 kanske ligger framför oss!

Med vänliga hälsningar,

Övlt Roger Nilsson
C IAS/AM09

Har ni frågor så är ni välkomna att maila till ias@mil.se

Mvh

IAS/AM09 Rekry
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.