Jag har nu ögnat igenom Pliktlagen
9 kap
1§
Ingen arbetstagare får sägas upp eller avskedas på grund av att han eller hon fullgör sina skyldigheter enligt denna lag.
Om den som fullgör sina skyldigheter enligt denna lag därigenom hindras att utföra ett arbete som han eller hon har åtagit sig, får detta inte åberopas mot honom eller henne som grund för skadestånd eller liknande anspråk.
9kap
3§
En arbetstagare som vill återinträda i arbete efter att ha fullgjort värnplikt eller civilplikt, är skyldig att på förfrågan underrätta arbetsgivaren om detta före tjänstgöringens början.
Rent spontant känner jag att Pliktlagen omfattar värnpliktiga.
edit:
Från mil.se
Tjänstgöring i utlandsstyrkan likställs med tjänstgöring enligt lagen om totalförsvarsplikt. Det innebär att du har rätt till tjänstledighet och att du inte får bli uppsagd från ditt arbete på grund av att du har antagits till utlandstjänstgöring enligt 9 kap 1§, Lag (1994:1809) om Totalförsvarsplikt samt Lag (1994:2076) om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret.
Lag om skydd för anställning vid viss tjänstgöring inom totalförsvaret m.m.
Bestämmelserna i 9 kap. lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt skall gälla även med avseende på tjänstgöring som någon fullgör
1. 1. åt det allmänna på grund av skyldighet i annan lag än lagen (1994:1809) om totalförsvarsplikt,
2. 2. som reservofficer,
3. 3. vid en krigsorganisation inom totalförsvaret på grund av frivilligt åtagande,
4. 4. i Försvarsmakten för att tillgodose särskilda behov av personal för beredskapsändamål eller
5. 5. i utlandsstyrkan i Försvarsmakten.
Tjänstgöringen i ett beredskapsförband bör väl rimligen ingå under 3.3, 5.5 eller framförallt i 4.4?
Enklast är ju förstås att rfåga arbetsgivaren, men rent spontant känns det som att jag får bättre svar här.