Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Utländsk radio i högtalarna?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Spook
På nätterna när jag sitter vid datorn och har högtalarna på, ej med musik. Så hörs det röster väldigt tyst, någon utländsk radio. Hörde att de sa "Yugoslavian goverment" på engelska med brytning nyss.

Vad beror detta på? Vad är det som sänds? Någon som har något liknande? Är det en radiosändare i högtalarna?
Maul
De spionerar på oss... ph34r.gif
Lt P
Inga konstigheter. Det är vanlig radio. Är våglängden rätt går det att få mottagning på det mesta. Vanligt förekommande i replokaler då gitarrister och basister lätt får in de mest absurda kanaler (kortvåg?) på förstärkaren, har för mig att det beror lite på hur sladden ligger. En signalist kan säkert förklara bättre.

Vi har ju även den gamla skrönan om att det går att få in radio i tandfyllningarna. Det kanske är en Klintbergare, jag har ingen aning.
RadaR
QUOTE (Maul @ Jan 30 2008, 08:49 ) *
De spionerar på oss... ph34r.gif

Förmodligen.
Eller så fungerar lagningen i dina tänder som mottagare som sedan sänder ljudet vidare till högtalarna. Visserligen avfärdat av programmet Mythbusters men det kan vara med i konspirationen
Ett tredje senario är:

http://www.rsmh.se/rostratt-2.htm

wink.gif
The Swede
I Bosnien kunde vi lyssna på Makedonsk radio via våra telefon 390.
Om man fällde ut luren och lyssnade utan att trycka ner sändtangenten kunde man lyssna på musik under postpasset.

The Swede pansar2.png
rhdf
QUOTE (Lt P @ Jan 30 2008, 09:12 ) *
Inga konstigheter. Det är vanlig radio. Är våglängden rätt går det att få mottagning på det mesta. Vanligt förekommande i replokaler då gitarrister och basister lätt får in de mest absurda kanaler (kortvåg?) på förstärkaren, har för mig att det beror lite på hur sladden ligger. En signalist kan säkert förklara bättre.

Det där känner man igen smile.gif
Jag misstänkte att det var Reverb-delen i min stärkare som var boven i dramat (fjäderreverb)
Magnus
När jag var ung (eller snarare yngre) runt 1990 vill jag minnas att man kunde höra skumma saker i telefonen hemma. Efter att man ringt ett samtal och den andra lagt på kunde man höra en kvinnoröst som pratade på något östeuropeiskt språk, antagligen ryska. Ofta lät det som om hon rabblade någon form av sifferserier. Vad var det för något? Rysslands Fröken ur? Malajn.gif
MatsLennarth
QUOTE (Lt P @ Jan 30 2008, 09:12 ) *
Vi har ju även den gamla skrönan om att det går att få in radio i tandfyllningarna. Det kanske är en Klintbergare, jag har ingen aning.

http://www.youtube.com/watch?v=YSZvXSZ7Wtg

smile.gif
Krook
Detta är klassiskt. Jag har samma fenomen i mina PC-högtalare.
Tidigare när jag lirade musik så uppstod det med ojämna mellanrum och den gemensamma nämnaren är slaskiga kablar. På PC-högtalarna så är kablaget ganska dåligt och inget man byter ut men kablar till gitarrer mm bör man satsa på och byta ut när detta uppstår.

/K
M00nStalker
När jag var liten så var det vanligt förekommande härute i bushen, är öppet landskap åt alla håll så man kunde få in lite allt möjligt. Min bror och jag hade walkie-talkies som vi lekte med och de fick också in en hel del skumma saker, vid en storövning här (på den tiden det fanns) så var det massor av aktivitet i dessa. biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.