QUOTE (sisuchef @ Jan 29 2008, 16:48 )

Japp, jag tror insatsen kommer att förlängas. H
änder det inget tråkigt direkt i början (läsa i tidningarna om "6 döda svenska soldater i strider i tchad" (OBS endast ett påhitt från mig, mer för att kunnna visualisera RUBRIKERNA)) så kommer det att bli en förlängning, om det är samma typ av förband törs jag inte sia om, men en viss öppning för större insats borde finnas då det tyvärr inte blev någon Sudaninsats.
Men det är väl pengar som styr allt annat.... så allt kan nog hända.
en sak som jag funderat över varför inga missioner sker till länder och områden där det VERKLIGEN behövs ? exempel Darfur nån ?
att vara soldat har många fått en bild av en skyddad verkstad " ajaj det får absolut inte hända nåt för då är det ju inget roligt längre"
ja men hallåååå.... ska vi verkligen få fram fred så måste även vi våga ta risker för som det är nu så är man nästan rädda för att skicka folk till afrika för att inte göra AU sura
AU har i mina ögon misslyckats totalt med att få lugn och ro i darfur och nu kommer kenya till på köpet....
jag menar nu inte att vi ska vara med i regelrätta strider och köra allan ballan stuket utan den svenska mentaliteten blev ju närmast allvarligt chockad över de som dog i afghanistan (R.I.P)
svenskar måste börja tänka att det kan bli farligt där ute och då måste man ju få försvara sig utan att behöva få skit för det efteråt
jag känner en av dem som var med i den eldstrid som fick stora rubriker i aftonbladet och hans åsikt är att man hinner egentligen inte tänka utan soldatträningen tar över och ens överlevnad har första prio
den här skyddade verkstadstänket = lägg ner snälla
sen att man ska följa SÄKI är sin sak men när det väl smäller då är det faaan också att man ska få skit för det efteråt för att man var tvungen att skjuta tillbaka