QUOTE (Kingecho1 @ Jan 29 2008, 01:45 )

Jag vet inte om just det militära är så viktigt för mamma att förstå? Jag tror du ska berätta mer om dina känslor, mål och behov. Att det är onödigt jobbigt att berätta för polarna, då de oftast inte orkar lyssna på allt, på krogen är ju en sak men med mamma kan/får man ju faktisk lägga den tiden på att bli lite mera ingående. Jag tror inte du kan göra det enkelt om du nu faktiskt inte åker för en enkel anledning? Vi är ju alla olika. Och om du nu inte kan förklara kanske du ska fundera på varför du egentligen vill åka? För din egen skull, för rekryterarens skull, och eventuella framtida missionskamraters skull. Och som sagt så är det ju bara du som vet det!!

Alltså, jag har haft flera djupa disskussioner med min mor.
Spänningen, tillvaron, kamratskapen etc.
Men, varje gång känns det inte riktigt som om man når ända fram.
QUOTE (grisbasse @ Jan 29 2008, 02:43 )

jag tror nog din mamma förstår varför du vill åka. äventyret, kamraterna,. pengarna etc etc.
Det hon antagligen inte förstår i hur du sätter detta i propotion till riskerna. Hon vet inte hur läget är på samma sätt som dig, och tror antagligen att situationen är värre än den är. Många människor hör om händelser i Afghanistan, och i vissa fall även Irak, och kopplar detta direkt till det svenska ansavarsområdet.
Summa sumarum: Försök förklara riskerna för din mor. Sen att hon ändå inte kommer greppa det till hundra, ja, så är det bland civilister ;)
lycka till
Mm, jag har provat att föra de där argumenten också.
Utan större framgång dock.
Det kanske är en omöjlig uppgift att ens försöka förklara en sak som denna,
men det känns väldigt viktigt att kunna göra det med full förståelse.