QUOTE (CQ3 @ Jan 28 2008, 07:58 )

Vår utbildningsgrupp har beslutat att avveckla/genomfört avvecklingen av vår HV-gård.
Detta utan att varken meddela ungdomsavdelningen (där jag var med som instruktör) eller närliggande kompanier om detta.
Jag har haft viss utbildningsmateriel (som jag lyckats samla på mig) i lokalerna men även privat material som skyttepriser, en samling med gamla märken samt en FN-flagga med div. ”autografer” på (hängde på min vagn en mission).
Om det uppstår situationer liknande detta, när sk. Myndigheten begår misstag, vad har vi för möjligheter att kunna påverka dessa?
Utbildningsgruppen hävdar i detta fall att det var brist i kommunikation (från deras sida) som detta skedde.
Ur FFS 2001:1:
"Medinflytande inom hemvärnet skall utövas av medinflytandeorganen på alla nivåer ifråga om de berörda hemvärns- och driftvärnsförbandens ekonomi, organisation, personal, utbildning, fredsuppgifter, materiel och
lokaler.
Verkar konstigt att de bommat igen lokalen utan att samråda med berörda förband först. Är det kanske så att Du tillhör ett förband som inte huserade i nämnda lokal, men var U-ledare och så att säga "lånade" lokalen vid behov? I sådana fall kan det vara så att berört kompani har haft samråd i ärendet men glömt eller struntat i att tala om detta för Dig. I vilket fall som helst så bör en nedläggning av en Hvgård inom bataljonen ha dryftats på ett bataljonsråd. Det är en fråga som även är av intresse för övriga kompanier. Koll på läget så att säga. Om inte annat bör Du ha fått reda på detta denna väg. (pratar Ni inte med varandra inom bataljonen?) Din chef (Komp) bör ha vetat om detta samt att Du är engagerad i U-verksamheten i nämnda lokal. Han borde ha informerat Dig om vad som skulle ske.
Förstår inte vad Du menar med att
påverka dessa? Gjort är gjort, om Du menar att lokalen är tömd och prylarna kastade. Ersättningsanspråk kanske?
Om det är som Du säger så har de brutit mot Hemvärnsförordningen och bör så att säga leva upp till värdegrunden.....TA ANSVAR.....för sitt agerande. De har möjligtvis agerat oskickligt och det är ju inte rätt att Du skall lida för det. Men hur som haver, ta reda på var informationen stannat upp, för där finner Du den som skall ta ansvaret.
Den här historien kan ju tjäna som ett gott exempel på att Hvförordningen och medinflytandet bl a handlar om att skydda den enskilde Hvsoldaten och dennes intressen. Något att tänka på för dem som anser att medinflytandet/bestämmandet är flowerpower. Lycka till och berätta gärna hur det gick.