QUOTE (GC1 @ Jan 31 2008, 14:11 )

1.Är det bara jag som ser det som en vinst i att ha fler lediga helger på ett år och då betala ett pris för det?
2.Att komma dragandes med att man skall kunna kombinera ett jobb inom FM med föräldraskap och samtidigt tvinga folk att först ha ett civilt jobb och sedan boka upp x antal helger per år rimmar illa i mina öron. Om/när jag skaffar barn så förutsätter jag att det är på helgerna man hinner åka iväg till stranden, skogen, stan, gå på bio mm.....
Precis som när man inte har vare sig familj eller barn så är det ofta helgerna som används för sammankomster och större sociala aktiviteter.
3.Att man tappar personal som gärna offrar 25% av helgerna på ett år om man istället lägger övningarna på en vecka är inte särskilt säkert!
Hur många skulle säga upp sig när man drog in mobam?
Hur många skulle säga upp sig när vi var tvungna att lämna in nycklarna till vapenlåsen?
etc.
De personer som antingen yttrat ovanstående eller kanske tom gjort slag i saken, är de dem du framhåller som stommen i Hv?
4.Idag finns ett stort antal MÖPar i Hv som ser det som en självklarhet att få vara med och öva på både det ena och det andra oavsett TOEM, på detta läggs ett antal demokratiförespråkare som ser hemvärnet som en folkrörelse i första hand.
5.Alla i Hv måste inse att vi kan inte behålla tiotusentals soldater i förband som i stort sett aldrig samövar.
Framtiden ligger i kontrakt som är skrivna med hänsyn taget till vad vi behöver ha för sorts hemvärn, i motsats till ett hemvärn där medlemmaran gapar och protesterar om organistionen med utgångspunkt i att de själva vill hålla på med något som kanske inte behövs.
1.Troligtvis inte. Men det är skillnad på vad som vore bra, och vad som är görligt mht de frivilligas livssituation.
2.FM kommer dragandes med detta. Man skall kunna göra en
karriär inom FM även om man är förälder, med allt vad det innebär av vård av sjukt barn, graviditet etc. Tolka som Du vill. Hemvärnet är inget
jobb i bemärkelsen försörjning.(av nöd tvunget). Hemvärnets övningar ligger i stort sett enbart på helger, den tid som man normalt sett ägnar åt sin familj, umgås med vänner, begraver mormor, eller firar 90 åriga farfar eller umgås med tonåringar på glid samt ger sig tid åt att rädda ett söndrande äktenskap mm. Noterar att Du inte har barn ännu, vilket förklarar Din bristande insikt i problematiken.
3.Att säga upp sig pga dessa anledningar handlar om tjurskallighet och har inte ett dugg att göra med om man kan delta eller inte ett visst angivet datum(lång framförhålling eller ej). Dumt exempel.
Stommen utgörs av allt från dem som kan tillbringa all sin lediga tid i uniform till dem som gör sitt bästa för att få årets schema(åtaganden) att gå ihop. Går inte att kategorisera.
4.Ja, det är sant. En alldeles för stor del MÖP:er ges ett allt för stort
demokratiskt utrymme att kritisera dem som inte prioriterar Hemvärnet framför familj och försörjning, trots att de troligtvis redan försakar mycket för att åtminstonde uppfylla sitt kontrakt.
5.Det här är den verkligt intressanta punkten. Slutsatsen av det som sagts i alla andra trådar ger vid handen att Hemvärnet har två valmöjligheter om man vill uppnå stridsdugliga plutoner som klarar av att lösa tilltänkta uppgifter(och då menar jag i klass med våra US, VPL eller andra likvärdiga förband)
A, Kontraktsanställning. Halvårsvisa övningar, och därefter beredskapsersättning fram till nästa övningstermin(halvår)
B, Ge Hemvärnet enklare uppgifter (bevakning, skydd, eskort etc.) Dvs förmåga som går att skapa med det underlag och den potential som råder Här och nu.
Vi kan inte behålla soldater som aldrig övar. Det är sant, men vi kan inte heller kasta ut någon, så länge de uppfyller sitt kontrakt, därför att de inte är med
varenda gång det är övning, trots att de är behövda och kan sina saker. Framtiden ligger i att anpassa verksamheten efter dem som skall ingå i den. Ju mindre rekryteringsunderlag, desto större blir behovet av en verksamhet som attraherar så många som möjligt.
Är det ingen mer än jag som ser vart det gick fel? Från början var Hv en extra resurs som på frivillig basis kunde förstärka krigsmakten(kalla det folkuppbåd eller what ever). Nu har FM bantats så mycket så den enda personal som kvarstår på svensk mark är Hemvärnet, vilket man vältrar över den nationella säkerheten på, med allt vad det innebär av krav och kvalitet som inte går att uppfylla med frivillig personal. Hemvärnet har hamnat i ett dilemma utan dess like. Pliktinstrumentet är förlegat, så det enda som återstår är frivillighet eller kontraktsanställning. Vem tror att FM och politiker är beredda att avlöna 30000 eller ens 10000 soldater som skall stå i beredskap för det nationella behovet? Det behovet finns ju inte, och dessutom räcker pengarna inte ens att avlöna ett par tusen man US och NBG utan att man spräcker budgeten. Detta kallar jag för ett strategiskt misstag.