QUOTE (23:e komp. @ Feb 5 2008, 20:47 )

Finns även dem med 3 månaders utb. också, glöm inte det.
För att veta vilken väg man skall gå måste man veta vart man ska. Skulle uppskatta om alla domedagsprofeter beskriver den verklighet som ni vill anpassa Hemvärnet till. Skulle bli lättare att förstå varför ni vill tillföra Hv ökad förmåga att strida i plutons ram, tillföra tyngre fordon och beväpning, införa mer plikt och ökat antal övningstimmar, kasta ut dem som inte uppfyller GU förbandens baskrav, och i största allmänhet göra Hv till ett gratis NBG. Det skulle hjälpa mig att förstå varför det inte räcker med att kunna bevaka, skydda, och eskortera i en miljö bestående av civila motparter, miljöer och objekt Här och nu.
Handlar allt detta om wanabeesyndromet eller finns det verklig grund för denna domedagshets?
Det vi gör skall göras med kvalitet, men var skall ribban ligga, och framförallt varför?
Undrar om jag är en "domedagsprofet"?
Jag svarar fast jag egentligen lagt ner det här, främst pga att du 23:e inte verkar vara tappad bakom en vagn.
Jag vill anpassa Hv till ett förband som till fots kan lösa de upgifter som står i TOEM utan att det hela slutar i katastrof när vi har en motståndare som består av riktiga soldater.
Hv klarar inte av tyngre fordon eller vapen utöver de burna pga det låga antalet övningstimmar, men man kan fantisera om hur det skulle vara att kunna framrycka och strida i mörker och vill man riktigt sväva ut så kan man drömma om splitterskyddade fordon med HMG eller granatspruta som understöd. Men som sagt det kommer aldrig att hända innan vi anställer folk att ta hand om de här grejjorna.
Varför jag vill att hv skall kunna lösa upg i plutons ram? Och till och med mot en militär motståndare!!?
Driver du med mig?
På hemvärnet.mil står det att hv skall :
Hemvärnet skall kunna verka inom ramen för uppgifterna:
- möta väpnat angrepp
- hävda territoriell integritet
- lämna stöd till samhället vid svåra påfrestningar
Hur skall du lösa de två första upg utan att jobba i större enheter än grupp?
Den som tror att det är som på krigsfilm (eller på hemvärnsövning) att det går att lösa stridupgifter i grupp utan att vara väldigt vältränad och välutrustad kommer att få en tankeställare förr eller senare. Därför tycker jag att alla upgifter skall lösas av pluton. Man har backup i form av chefsstöd man kan understödja varandra i striden, man kan avlösa varandra för vila, man kan förstärka varandra vid personalbortfall (tillfälligt eller under längre tid).
Det handlar inte om att göra HV till ett NBG, som för övrigt är ett vanligt skytteförband med lite extrautbildning. Utan att göra hemvärnet till ett förband som faktist kan försvara en knutpunkt och bevaka ett objekt under en vecka utan att falla sönder i ledningskollaps pga att chefen inte litar på signallottan och att FROaren inte har kängor på sig och förfryser fötterna dygn två så den enda som begriper sig på antennen får hemförlovas, kanske hon som kör bilen borde övat på att skjuta med sin beväpning också innan kriget bryter ut?
I mina ögon är det domedagsönskan att vilja ha kvar hemvärnet som det ser ut idag!!
Att rättfärdiga en låg standard på ett krigsförband genom att påtala att just nu behöver vi bara verka i civila hela och rena miljöer med bibehållen infrastruktur och gott stöd från samhällsresurser och mot civila motståndare (vilka nu det skulle vara och varför man inte behöver vara lika duktig på strid när det handlar om terorister eller gangsters med uppsåt att komma åt det du är satt att skydda är en liten gåta för sig) kan nog visa sig vara ett missgrepp eftersom uppdragsgivaren inte verkar ha riktigt den synen på vad våra förband borde klara av.
Edit: lite snabb där...