Jag kan föreställa mig att det stämmer det du säger med mekbrig vs infanteri (även om jag inte är tvärsäker på det), dock tvekar jag på de katastrofala följder av att strida i bebyggelse du föreslår. För det första var det relativt lätt att återuppbygga allt efter WWII, trots att hela kontinenten var sönderbombad. Sedan får man inte låta bli att försvara sig i vissa områden på grund av risken att folk kommer att fly. Huvudmålet är att försvara landet och de lagar och rättigheter som det innebär. Vinner man kriget så kommer de som flytt landet att återvända, förlorar man så kommer en stor del av de som blev kvar att fly istället.
Dessutom ska de personer som vill försvara landet till sista blodsdroppen få göra precis det. Det är bättre att sådanna individer ordnas i ordentliga förband, får i alla fall grundläggande soldatutbildning, riktig utrustning och ett specificerat mål att försvara, än att de tar uniform m/Ullared, jakthagel och ger sig ut för att leka gerilla under, och möjligtvis efter kriget.
Dessutom ska de personer som vill försvara landet till sista blodsdroppen få göra precis det. Det är bättre att sådanna individer ordnas i ordentliga förband, får i alla fall grundläggande soldatutbildning, riktig utrustning och ett specificerat mål att försvara, än att de tar uniform m/Ullared, jakthagel och ger sig ut för att leka gerilla under, och möjligtvis efter kriget.
Om du tycker att det var lätt att bygga upp Europa efter WWII bör du ta en bussresa ner till östeuropa där det fortfarande inte är helt färdigt.....
Många städer ser idag helt vanliga ut men det finns fortfarande mängder med exempel på att det inte var så "lätt", oxa i mängder under marken i bebyggelse, hus som fortfarande är i ruiner.
Att låta alla som vill vara med när det är fred förbehållslöst kan i krig skapa väldiga problem. Ett hemvärn på 100000 kan aldrig ersätta mekaniserade förband av den enkla anledningen att de inte har något som helst skydd mot förbekämpning och ingen förmåga att slå mot en annan mekaniserad fiende, vilket kan anses vara huvudtypen hos en angripare.