@Berg
Det är som att dra silvertejpen från läppen, det går snabbast om det går fort:
Ja. Du har missuppfattat det hela.
Jag är lite trött just nu så jag nöjer mig med att lägga upp några enstaka förklarande bilder istället, ok?
F-22, F-35 & the Hi-Lo Mix
RAAF vs. F-35 Lightning IINåja, lite egen, förklarande text skall jag kunna bidra med.
Att stoppa in F-35'an i ett fack är väldigt farligt, då det säkert kommer att bli en suveräna attack- och jaktkärra. F-22 är framtagen för att dominera luften. Inget skall få finnas i luftrummet om inte de får för F-22, det är därför den är så förbaskat dyr och förhoppningsvis, potent.
F-35 är mera av en kompromisskärra. Den har inte samma räckvidd eller motorstyrka. Den har inte heller samma utpräglade signaturanpassning (man har koncentrerat sig på framåt-sektorn då det är den änden som skall fara mot målet) eller hastighetsresurser. Den skall då förhoppningsvis vara billigare än F-22 och klara av att lösa de lite mindre eleganta uppdragen som det blir betydligt flera av, så att F-22 kan fortsätta dominera (ungefär som relationen F-15/F-16).
Dock, en av de få sakerna som man inte kompromissade med var vapenlasten. F-22 designades som sagt som en Air Dominace Fighter och tanken var att den bara skulle bära jaktrobotar. (Not a pound for air to ground, känns det igen?).
Kalla kriget är slut och kommer aldrig igen, så då var det önskvärt att vidga Raptorns kompetens lite. Då stoppade man in GBU-32 JDAM i den, en GPS-styrd glidbomb på 434 kg. Mer än så får man dock inte plats med, och de riktigt "roliga" markattacksbeväpningarna är på närmare tonnet och betydligt längre än en Slammer (AIM-120 AMRAAM). Vapenutrymmena i F-35 skall därför kunna rymma vapen såsom AGM-154 JSOW (en bombkapsel med glidflygskapacitet) och GBU-31 JDAM på drygt 900 kg.
Det är en mycket enkel förklaring. Har du ett större intresse av att ta reda på mera så rekommenderar jag att du tittar in på
http://www.ausairpower.net/ och de löpmeter text som presterats i ämnet där inne.
Danne är säkert en betydligt bättre pedagog än jag...
Förresten, så kanske det är läge att flytta det här dravlet till någon lämplig JSF-tråd...