Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Raptors på grönbete
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2
Danne
QUOTE (Sytare @ Feb 18 2008, 10:24 ) *
Jag har helt missat hur Raptorn vuxit till sig och vässat klorna de senaste åren.

Det finns fortfarande en hel del att göra vad gäller vässandet. Den saknar idag till exempel länkkapacitet, då det prioriterades ner, även om Link 16 samt "något annat" är på väg in. Sedan har den vissa strukturella problem. Strukturella problem har också uppstått på grund av den underliga uppstarten av programmet, där man inte hade råd med fullständiga "böj, tryck och dra" tester på skroven.

Allt detta löser sig säkert, men med en tillhörande prislapp och det är detta som kongressen morrar över. Hade problemen haft konkreta lösningar hade man nog redan nu ökat på orderantalet då USAF står mitt i en mindre katastrof.
Sytare
@Danne
Trevligt att höra att den gudomliga komedin fortsätter och är universiell rolleyes.gif
Detta "något annat", vet man på vilken nivå som denna skall verka? (Roten, fyrgrupp, division eller mot UAV/UCAV?)

@Skuggan
Din fråga har jag väl i huvudsak svarat på via chatten, men här är något intressant och sevärt i det avseendet: Programme Rafale
Robban75
QUOTE (Erik_G @ Feb 18 2008, 18:36 ) *
Lägg dessutom märke till hur F-22an efter att ha tvingats upp i luften tar sats med hjälp av markeffekten innan den fått upp tillräcklig fart för att inleda uppvisningsprogrammet.

Smart idé, eftersom en av markeffektens fördelar är lägre luftmotstånd. Snabbare acceleration mao. Han behöver den extra farten med tanke på att han bränner en stor mängd energi i sladden/upptagningen. smile.gif
Danne
Samtidigt ute över Nevadas öken bråkar Langley med "Red Air":s styrkor.

Med viss belåtenhet verkar det som:

En 22a roterar, med delar av agressor enheternas "nyaste" tillgångar i dallret bakom, F-15:

Om det gått bra eller dåligt för den här killen är svårt att tolka:

Samtliga bilder tagna av en av mina idoler, Kevin "Jacko" Jackson.
Fj Fjun
Detta är varför F-22 måste få säljas till Japan banan_rock.gif

Kan det bli vackrare?

Kom att tänka på en sak om Raptorn. Det är ju ingen hemlighet att flygen slits mycket snabbare vid hög belastning och när man har hängt på dem en massa vapen/tankar. Att F-22 har sina vapen i internt betyder det att det kommer åldras "mildare" eller är det vikten vid full last som är huvudsaken till slitaget? För hon kommer väl rimligtvis vara i tjänst i närmare 30 år framåt? Alla vet ju vad som hände F-15..
Aigore
onekligen lite gladare färger i alla fall Malajn.gif
Honken
QUOTE (Fj Fjun @ Feb 21 2008, 17:44 ) *
Att F-22 har sina vapen i internt betyder det att det kommer åldras "mildare" eller är det vikten vid full last som är huvudsaken till slitaget?

Roder på robotarna spelar också in om hur lång flygtid delar av flygplanet kan ha, tack vare de aerodynamiska krafter som påverkar. Har man då robotarna invändigt så blir det just lägre kraftpåkänningar.
J-Star
QUOTE (Danne @ Feb 18 2008, 19:12 ) *
Det finns fortfarande en hel del att göra vad gäller vässandet. Den saknar idag till exempel länkkapacitet, då det prioriterades ner, även om Link 16 samt "något annat" är på väg in.

Vad? Menar du att F-22 helt saknar förmåga att ta emot och sända information från stridsledning och andra flygplan?! surprise.gif

/J
Danne
QUOTE (J-Star @ Feb 25 2008, 21:22 ) *
QUOTE (Danne @ Feb 18 2008, 19:12 ) *
Det finns fortfarande en hel del att göra vad gäller vässandet. Den saknar idag till exempel länkkapacitet, då det prioriterades ner, även om Link 16 samt "något annat" är på väg in.

Vad? Menar du att F-22 helt saknar förmåga att ta emot och sända information från stridsledning och andra flygplan?! surprise.gif

/J

Den har begränsad möjlighet att sända data till andra enskilda F-22, även om detta system varit nedstängt pga utstrålningsproblem, trots att den använder riktad sändning. Det är just utstrålningsmöjligheterna som är kruxet man inte kunnat komma förbi, officiellt. Maskinen kan ta emot JTIDS, men inte sända något till annat än F-22 maskiner via annat än radio. Tills dess man löst utstrålningsproblemt kommer det förbli så. Link 16 har varit på och av under lång tid, just nu snackas det om en pod variant som kan nyttjas när stealth är av mindre värde.
Fu Dahlberg
QUOTE (Aigore @ Feb 21 2008, 18:12 ) *
onekligen lite gladare färger i alla fall Malajn.gif

OT
Vi snackar ett land som har detta som rekryteringsplansch:

Gillar verkligen denna version avPrince Pickles
http://rokdrop.com/wp-content/uploads/2007/07/sdfmascot.jpg
kerran
Tror ni vi inom 10 år har Raptors stationerade i Europa hos USAFE?
Danne
QUOTE (kerran @ Apr 14 2008, 16:21 ) *
Tror ni vi inom 10 år har Raptors stationerade i Europa hos USAFE?

Nej.

Finns i dagsläget inga planer för detta. Det skulle krävas en utökad anskaffning av F-22 och en modifierad basallokering av maskinerna. Närmast vore väl 493rd FS vid Lakenheath med sina F-15C. De verkar dock kunna sopa mattan med diverse vindar, mytologiska väsen och annat när de väl får flyga.

En lösning för F-15 problemet kommer antagligen, men hur och när är en annan fråga.
Pal
QUOTE (Danne @ Apr 14 2008, 17:37 ) *
Närmast vore väl 493rd FS vid Lakenheath med sina F-15C. De verkar dock kunna sopa mattan med diverse vindar, mytologiska väsen och annat när de väl får flyga.

Say what?
Har man sagt A så blir man tvungen att säga B. Varför får inte 493rd flyga? Och har det gått illa för oss och bra för dem när har de övat mot Rafale eller Gripen? Tala ur skägget gubbe!
Rokare
QUOTE (Pal @ Apr 14 2008, 17:50 ) *
Närmast vore väl 493rd FS vid Lakenheath med sina F-15C. De verkar dock kunna sopa mattan med diverse vindar, mytologiska väsen och annat när de väl får flyga.

Say what?
Har man sagt A så blir man tvungen att säga B. Varför får inte 493rd flyga? Och har det gått illa för oss och bra för dem när har de övat mot Rafale eller Gripen? Tala ur skägget gubbe!

Du glömde en smiley i det inlägget va?

Tror för övrigt att Danne syftar på det flygförbud som varit på vissa av örnarna. Se annan tråd.

Rokare BG
Aigore
En lösning för F-15 problemet kommer antagligen, men hur och när är en annan fråga.

Gaffatejp fixar allt!! Malajn.gif

Kommer F-22 bara att baseras i USA med omnejd?
Kanske lite mer OT men jag räknar med att blå-gul stoppar mig om jag drar iväg, men det jag funderar på är: om JSF priset, som har verkar ha en tendens att öka exponentiellt, når en viss nivå.....typ i närheten av vad F-22 kostar, kommer de att utöka antalet F-22:or då? Det känns vettigt i alla fall...men jag kan ha fel. Det finns kanske fler faktorer som spelar in, politik kanske? unsure.gif
Pal
Ligger väl inget nedsätttande i gubbe, men visst. Så gubbs, vad finns det för rykten om detta med övningar mot F-15? Jag hade glömt det där med att F-15 haft problem med flygförbud. Det förklarar ju den saken, men den övriga teasern är ju hyperintressant. Sådan info som man lever för som flygintresserad.

Kan det varit så att de amerikanska förarna är riktiga stjärnor, det är ju en namnkunnig skvadron. Eller var det en fråga om taktik kanske? Beyond visual range eller närmare inpå? Borde man inte kunna använda Gripens jaktlänk för att omintetgöra det eventuella faktum att F-15 har en om inte mer avancerad så kanske dock effektmässigt kraftigare radar? Vad har ryktats, diktats eller fantiserat om detta som jag inte fått höra egentligen?
GrodanBoll
QUOTE (Aigore @ Apr 14 2008, 20:39 ) *
..om JSF priset, som har verkar ha en tendens att öka exponentiellt, når en viss nivå.....typ i närheten av vad F-22 kostar, kommer de att utöka antalet F-22:or då? Det känns vettigt i alla fall...men jag kan ha fel.

Eh? F-22 och JSF/F-35 är konstruerade för att fylla helt olika roller så den chansen/risken/möjligheten är nog obefintlig. Hint: Raptor är (eller verkar vara) bra eller bäst på det mesta i sin jaktroll, men knappast på att tex leverera CAS över Afghanistan.
Danne
QUOTE (Pal @ Apr 14 2008, 16:50 ) *

Say what?

Länk till passande tråd

ompf ömpf
Aigore
QUOTE (GrodanBoll @ Apr 14 2008, 20:18 ) *
QUOTE (Aigore @ Apr 14 2008, 20:39 ) *
..om JSF priset, som har verkar ha en tendens att öka exponentiellt, når en viss nivå.....typ i närheten av vad F-22 kostar, kommer de att utöka antalet F-22:or då? Det känns vettigt i alla fall...men jag kan ha fel.

Eh? F-22 och JSF/F-35 är konstruerade för att fylla helt olika roller så den chansen/risken/möjligheten är nog obefintlig. Hint: Raptor är (eller verkar vara) bra eller bäst på det mesta i sin jaktroll, men knappast på att tex leverera CAS över Afghanistan.

Tja dom är väl tänkta att kunna lösa vissa attack uppdrag åxå? Medan JSF har en mycket större betoning på attack än jakt, så där är frågan hurvida den kan lösa jakt uppgiften hyfsat väl.
Känslan är ändå att F-22 är lite mer flygplan per dollar än vad JSF är och att modda F-22 för att kunna lösa attackuppgifter verkar vara lättare än att få F-35 att få en ok jaktförmåga....... blink.gif
Visst är jag färgad av det som babblats om F-35 på olika trådar här där uppfattningarna om F-35 inte är odelat positiva kontra dess prislapp, så helt objektiv kanske jag inte är. brow.gif
Erik_G
QUOTE (Aigore @ Apr 15 2008, 05:02 ) *
Tja dom är väl tänkta att kunna lösa vissa attack uppdrag åxå? Medan JSF har en mycket större betoning på attack än jakt, så där är frågan hurvida den kan lösa jakt uppgiften hyfsat väl.
Känslan är ändå att F-22 är lite mer flygplan per dollar än vad JSF är och att modda F-22 för att kunna lösa attackuppgifter verkar vara lättare än att få F-35 att få en ok jaktförmåga....... blink.gif
Visst är jag färgad av det som babblats om F-35 på olika trådar här där uppfattningarna om F-35 inte är odelat positiva kontra dess prislapp, så helt objektiv kanske jag inte är. brow.gif

Det var ju snack om "F/A-22" ett tag, men pratet om sekundär attackförmåga hos F-22 verkar ha tystnat helt (tror det finns något skrivet om det i en gammal tråd). Så några bomber på F-22 vet jag inte om vi kommer att få se. Tanken är ju som sagt att F-35 ska ha rollen som jordförflyttare.
Personligen tror jag man får mer flygplan (som i mer multiroll) per dollar i F-35 än i F-22.

För övrigt lär det vara så att hjälmsikten + bra korthållsrobotar sparkar rumpa i dogfight, och att flygplan/flygvapen som inte har sådana leksaker tenderar att råka illa ut när de möter flygplan/flygvapen som har... har jag hört ryktas om.

/E
Aigore
Jag anser mig överbevisad blyg.gif och rättar in mig i ledet happy.gif

Är hjälmsikte aktuellt för vårt flygvapen förresten? Det verkar ju onekligen som en bra-ha grej.
106
QUOTE (Aigore @ Apr 15 2008, 15:32 ) *
Är hjälmsikte aktuellt för vårt flygvapen förresten? Det verkar ju onekligen som en bra-ha grej.

Ja, det blir Cobra vilket är samma hjälm som Sydafrika kommer ha i sina gripar. I oktober 2007 skrevs ett kontrakt värt SEK 345 miljoner, men jag vet inte hur många enheter det motsvarar.
Man kan läsa mer i Gripen News 2/2007 (pdf) eller på gripen.com.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.