Låter som Du är inne på en sund väg och jag faller in lite i vad andra sagt då jag helt delar det, och vet att det funkar fint och fyller på med lite egna åsikter också.
Bra och billig/nyttig måltidsdricka är just vatten med någon naturlig tillsats och gillar Du kolsyrat så är en Soda Streamer perfekt ur ekonomisk synvinkel bubbelvatten på flaska kostar ca 15 kr/l egengjort bubbelvatten ca 5-10 öre/l och minst lika gott.
Citron eller Lime är bra och ger en frisk smak på vattnet eller naturell, men det finns annat Du kan lägga i efter egen smak.
Men Du ska även unna Dig en god öl någon gång i veckan men håll det till 1 öl till middagen men välj en som Du gillar och Du kan göra det iaf 2 ggr i veckan, för mig räcker ett sexpack normalt 3 veckor och då blir inte det ett problem för vikten, välj gärna en sort med något lägre alkoholhalt då dessa ofta har mera ölsmak istället för bara alkoholstarka och spritsmak, men det är Din smak som avgör bara Du gillar den så är det rätt för Dig.
Godis bör Du skippa då det innehåller så många onyttiga saker förutom kalorier som kemikaler, färgämnen, petroliumprodukter mm. så allt sånt är bara av ondo, däremot kan Du gott unna Dig lite mörk höghaltig kakao någon gång i veckan om Du gillar sötsaker det är inte farligt och kaloriinnehållet är inte så farligt och fettet i det är av en nyttig sort som kroppen behöver.
Vad Du helt ska skippa så är det chips och ostbågar och allt liknande som är friterrat i olja det är rena giftet för kroppen líkaså pommesfrites på snabbköket, även salta nötter och liknande då det binder massa vätska i kroppen och bidrar till ökad vikt.
Förutom den vätska Du får i Dig via maten så bör Du dricka 1,5 - 2 l/dag av övrig vätska men där räknas all vätska ihop så inte bara vatten då!
Under träning när Du svettas bort mycket så ska Du fylla på med helst vatten så att Du aldrig känner Dig törstig för det är ett varningstecken på begynnande vätskebrist, fördela vätskan vid träning till 75% vatten och 25% sportdryck ta små doser ofta så tillgodogör sig kroppen det bäst och ät gärna någon energibar under träninspasset eller en Snickers.
Sen ett motivationstips som är en real kicker:
Räkna ut hur mycket pengar Du tidigare handlade snus, öl och godis för varje vecka och lägg motsvarande summa i en burk varje vecka under dessa 10 veckor och sen när de 10 veckorna gått så räknar Du pengarna och ser då hur mycket Du sparat och så kan Du unna Dig och sambon att göra något kul för dem pengarna och känna att detta gör vi för pengar som jag annars hade bränt på onyttigheter