QUOTE (jonte72 Postat den Feb 18 2003 @ 11:36 )
--------------------------------------------------------------------------------
Angående 4:e generationen....F/A-18 E/F SuperHornet måste väl tillhöra den. Eller tex F-16 Block 60...någon som vet.
Jag
vet inte, men ett uppgraderat 3:e generationsplan är fortfarande ett 3:e generationsplan i mina ögon. Gripen ser kanske inte så annorlunda ut från exempelvis F-16 men det skiljer ganska mycket både under och i skalet.
QUOTE (BJK Postat den Feb 18 2003 @ 11:25 )
--------------------------------------------------------------------------------
Bara en sån "enkel" sak som att vissa fpl har två motorer gör ju att allt blir dyrare. I dom priser som nämns i media ingår ju ofta inte bara ett rent fpl, utan det är allt i från manualer, verktyg, utbildning, simulatorer, teknisk assistans o.s.v. o.s.v.
Tänkte berätta en historia som hände under min värnplikt. En Syd-afrikansk överste del-ansvarig för Gripen köpet var på F10 för att vidareutbilda sig kan man påstå, samtidigt var jag där för att få min 39-utb. I alla fall så pratade vi vid ett tillfälle om hur det kom sig att Syd-afrika bestämde sig för att köpa Gripen.
Han berättade att SA hade en massa äldre klargöringsutrustning (tankningsagg. m.m) som tillhörde äldre flygplanstyper som var på väg ut ur flygvapnet. Frågan hade då ställts till USA (som också ville sälja något flp) om man kunde använda den gammla utrustningen med det nya flygplanet.
USA: Nä det går inte, ni måste köpa nya grejer till allting, bränsle, ammunition, rubbet. (Fritt översatt men ganska nära sanningen)
Då ställdes samma fråga till SAAB.
SAAB: Ja det ska inte vara några problem, vi gör ett nytt munstycke som fäst på de gammla aggregaten osv, kostar kanske en tusing st. (Fritt översatt även här)
Syd-afrika valde Gripen, go figure...