Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nyval i Österike om inte JAS väljs?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pal_oldpc
http://se.news.yahoo.com/030217/58/15l4y.html
BJK
Vansinnigt av det landet att välja Eurofightern......... blink.gif
Linus
Fan jag börjar gilla FPÖ mer och mer =). Det här var mycket roligt att höra. smile.gif
BJK
Vi får se hur turerna går här framöver, men intressant är det!
Skuggan
hmmm, han skall kolla på Gripen OCH Strf 90 biggrin.gif
kanske blir det ett dubbelköp, då kan vi kanske köpa Steyr AUG lite billigt sådär, och fler G17 biggrin.gif
det vore najs biggrin.gif 6n.gif
Grunt
Rear vi ut planen eller?

Hur kan vi har råd att sälja till nästan halva priset av Eurofightern?
BJK
Du tror inte Eurofightern är dyrare då ?
Pal_oldpc
QUOTE (Grunt @ Feb 18 2003, 11:00 )
Rear vi ut planen eller?

Hur kan vi har råd att sälja till nästan halva priset av Eurofightern?

Det skall nog stämma det, vi har lyckats bygga det absolut biligaste och därmed kostandseffektivaste stridsflygplanet. Det är bara vänsterpartister och S-kvinnor som försöker slå i oss att JAS 39 Gripen är dyr.
Grunt
Möjligt, men hur mycket kan vi gå med vinst om vi säljer ut så mycket billigare?
Pal_oldpc
QUOTE (Grunt @ Feb 18 2003, 11:12 )
Möjligt, men hur mycket kan vi gå med vinst om vi säljer ut så mycket billigare?

Ja om vår tillverknigskostnad(18 plan) är en halv miljard euro och vi säljer dom för en miljard så tjänar man ju pengar. Om tillverkningskostanden på eurofighter (18 plan) är 1 miljard så måste ju dom ta 1.7 miljarder i betlat för att tjäna pengar.

Bara ett exempel natruligtvis, jag vet inte de exakta priserna, men jag vet att Gripen är det billigaste stridsflygplanet(av 3 generationen) i världen.
Grunt
Jaha, om Gripen är så pass billigt att tillverka är det ju inte så konstigt.
BJK
Bara en sån "enkel" sak som att vissa fpl har två motorer gör ju att allt blir dyrare. I dom priser som nämns i media ingår ju ofta inte bara ett rent fpl, utan det är allt i från manualer, verktyg, utbildning, simulatorer, teknisk assistans o.s.v. o.s.v.
BJK
QUOTE (Pal @ Feb 18 2003, 11:16 )
Bara ett exempel natruligtvis, jag vet inte de exakta priserna, men jag vet att Gripen är det billigaste stridsflygplanet(av 3 generationen) i världen.

4 generationen B)
jonte72
QUOTE (Pal @ Feb 18 2003, 11:16 )
QUOTE (Grunt @ Feb 18 2003, 11:12 )

Ja om vår tillverknigskostnad(18 plan) är en halv miljard euro och vi säljer dom för en miljard så tjänar man ju pengar. Om tillverkningskostanden på eurofighter (18 plan) är 1 miljard så måste ju dom ta 1.7 miljarder i betlat för att tjäna pengar.

Nu är det väl så att Gripen tillhör 4:e generationen.
Sedan blir inte gripen billig/flygplan om det inte byggs fler flygplan tex export. Ursprungligen under kalla kriget skulle FV ha över 400 Gripen...vi får vara glada om vi kan sälja de ca 40 överflödiga gripar för Sveriges nuvarande behov. Efter nästa försvarsbeslut är det kanske överflödigt med 160 Gripar, och vi får sälja fler...kanske till baltikum, vem vet.. blink.gif
jonte72
Sedan så är väl Sverige ända landet i världen med 4:e generationens stridsflygplan som saknar modern beväpning ( finns vissa moderna vapen, men i små antal).

Angående 4:e generationen....F/A-18 E/F SuperHornet måste väl tillhöra den. Eller tex F-16 Block 60...någon som vet. unsure.gif
Flygmek 003
QUOTE (jonte72 Postat den Feb 18 2003 @ 11:36 )
--------------------------------------------------------------------------------
Angående 4:e generationen....F/A-18 E/F SuperHornet måste väl tillhöra den. Eller tex F-16 Block 60...någon som vet.  

Jag vet inte, men ett uppgraderat 3:e generationsplan är fortfarande ett 3:e generationsplan i mina ögon. Gripen ser kanske inte så annorlunda ut från exempelvis F-16 men det skiljer ganska mycket både under och i skalet.

QUOTE (BJK Postat den Feb 18 2003 @ 11:25 )
--------------------------------------------------------------------------------
Bara en sån "enkel" sak som att vissa fpl har två motorer gör ju att allt blir dyrare. I dom priser som nämns i media ingår ju ofta inte bara ett rent fpl, utan det är allt i från manualer, verktyg, utbildning, simulatorer, teknisk assistans o.s.v. o.s.v.  

Tänkte berätta en historia som hände under min värnplikt. En Syd-afrikansk överste del-ansvarig för Gripen köpet var på F10 för att vidareutbilda sig kan man påstå, samtidigt var jag där för att få min 39-utb. I alla fall så pratade vi vid ett tillfälle om hur det kom sig att Syd-afrika bestämde sig för att köpa Gripen.

Han berättade att SA hade en massa äldre klargöringsutrustning (tankningsagg. m.m) som tillhörde äldre flygplanstyper som var på väg ut ur flygvapnet. Frågan hade då ställts till USA (som också ville sälja något flp) om man kunde använda den gammla utrustningen med det nya flygplanet.
USA: Nä det går inte, ni måste köpa nya grejer till allting, bränsle, ammunition, rubbet. (Fritt översatt men ganska nära sanningen)
Då ställdes samma fråga till SAAB.
SAAB: Ja det ska inte vara några problem, vi gör ett nytt munstycke som fäst på de gammla aggregaten osv, kostar kanske en tusing st. (Fritt översatt även här)

Syd-afrika valde Gripen, go figure...
BJK
Kan man återanvända pryttlar från ett tidigare system så är det ju en fördel ekonomiskt, så det är nog en hel del sanning i det du säger.
jonte72
Jag tror ändå Gripen är överskattat...många säger "vi har världens bästa flygplan".
Det skiljer mycket mellan de olika Gripenmodellerna, samma som det skiljer otroligt mellan de olika F-16..... biggrin.gif
Flygmek 003
Det var inte bara faktumet att SAAB tekniskt kunde lösa det, det var lite mer attityden de gav ut.

SAAB: Jaså det finns ett problem, jamen se det ska vi nog kunna lösa.
USA: NEJ för fan, släng skiten och köpa nya dyra saker av oss.

Mycket förenklat men lite sanning.
BJK
QUOTE (jonte72 @ Feb 18 2003, 12:20 )
Jag tror ändå Gripen är överskattat...många säger "vi har världens bästa flygplan".
Det skiljer mycket mellan de olika Gripenmodellerna, samma som det skiljer otroligt mellan de olika F-16..... biggrin.gif

Definitionen "bästa fpl" är ju väldigt diffus, är det toppfart, antal advanced weapons, uthållighet, räckvidd på radar och andra sensorer, totalkostnaden per flygtimme, underhållkostnad per flygtimme, felintensitet, eller vad ska man lägga i begreppet? blink.gif
Flygmek 003
jonte72, nej SAAB JAS 39 Gripen är inte väldens bästa flygplan.
USA skulle antagligen aldrig tänka tanken att använda det. Men om du är ett land som vill ha en 20-30 st plan som ska kunna lösa många uppgifter och inte har en obegänsad budget så är det ett satans bra alternativ.

Men sen finns det många aspekter när ett land köper en stridsflygplan. Polen som valde F-16 gjorde det bästa valet för landet, finns ingen tvekan om det. Men den som vill övertyga mig om att det var det bästa valet för deras flygvapen och piloter sett ur operativ synvinkel får det jävligt svårt.
Erik_G
QUOTE (Flygmek 003 @ Feb 18 2003, 11:30 )
Men sen finns det många aspekter när ett land köper en stridsflygplan. Polen som valde F-16 gjorde det bästa valet för landet, finns ingen tvekan om det.

Nä, vill man vara med i NATO är det klokt att behaga USA och köpa amerikanska flygplan och säga JA så fort USA vill kriga ;-D

Eurofighter Typhoon må vara bättre än Gripen på många punkter, men ett lilleputtland (geografiskt) som Österrike, behöver de verkligen de fördelar som ett tvåmotorigt, stort flygplan ger som t.ex större räckvidd eller flygtid, större vapenlast och högre förmåga att överleva motorskador till priset av högre bränslekostnader, högre inköpskostnader, högre underhållskostnader. Tror EF-förespråkarna i Österrike helt enkelt är ute efter den högre imponatorfaktorn hos det större flygplanet. Lite mer macho när de varit tvugna att tröska runt i gamla drakar..

Hur pass nöjda är Österrikes FV med SAAB som leverantör? Nån som vet?

Apropå det här det finns en opinion mot att överhuvudtaget ha kvar ett FV i österrike.. FV´s vara eller icke vara debatterades rätt flitigt även under 80-talet, men när Yugoslavien bröts isär och balkanskt bombflyg började flyga in i Österrike (av misstag natürlich.. får man hoppas) var österrikarna ändå rätt glada över att de hade ett FV som kunde mota bort inkräktarna..

/E

/E
Pal_oldpc
QUOTE (Erik_G @ Feb 18 2003, 13:23 )
Hur pass nöjda är Österrikes FV med SAAB som leverantör? Nån som vet?

Slovenien inledde vad som med åren skulle bli Jugoslaviens totala söndefall. Slovenien utropade självständighet och då sattes Jugoslaviska flygvapnet in bland annat. Jugoslaviska plan anföll mål i Slovenien och kränkte utan minsta eftertanke Österrike den första dagen av kriget.
Jugoslaviska plan flög sina anfall in i slovenien många gånger efter att ha tagit upp och riktat in sig i Österikiskt luftrum.

Österrike var tagna på sängen av händelserna i sitt nya grannland men deklarerade omgående att alla eventuella kräkningar av deras luftrum skulle leda till omedelbar nedskjutning utan förvarning. Deras flygvapen gick in i krigsorganisation med krigsregler och krigsanvändande. Om jag inte missminner mig kallades operationen "Austrian Watch".

Jag läste en mycket utförlig artikel i någon tidniing om denna operation som varade närmare en månad. Både Österike och artikelskrivarna var mycket överaskade av hur bra J 35 Draken fungerade under denna operation. Eftersom läget medförde krigsregler så flög man i princip nonstop och körde på tills något pajade, till skillnad från fred då man följer service intervaller, gångtimmar och annat.

Slutsatsen var iallfall att Drakarna uthärdade betydligt mer flygning än vad någon trott.
När något väl pajar så måste det repareras och det sänker utnyttjande-graden, vilket ju inte är bra för Österike som har så få plan. Så länge ingen märker att nåt är paj så stoppar man knappt motorn mellan uppdrag, ny soppa, eventuellt ny pilot och sen tänd ebk, starta öst.
I själva verket fanns det inga andra exempel som kom i närheten utav den tillgänglighetsgrad som Drakarna lyckades åstadkomma. Den brittiska tidningen poängterade att detta var särledes anmärkningsvärt med tanke på att dessa Draken plan inte ens var nya utan hade avsevärt antal flygtimmar på nacken från sin tidigare tjänst i svenska flygvapnet.
Jag kommer ihåg att dom jämförde med F-16 vars tillgänglighetsgrad var runt hälften. Österrike hade således behöft dubbelt så många F-16 om dom hade velat prestera lika många flygtimmar som dom nu gjorde med sina Drakar.

Österrikarna var vid detta tillfälle mycket nöjda med sina SAAB plan.
Myran
det här med att österrike köper eurofighter är säkert (nästan) bara politik, för som någon sade, det är mycket billigare och mycket mer praktsikt för österrike som inte är ett stort land som inte riktigt behöver eurofighter, (mer än av politiska skäl?). Tycker det är overkill att köpa ett plan som är gjort för flyga långt, etc etc när det ej behövs (om inte dom gör något utomlands, t.ex följa med USA mot irak)
eller? blink.gif

Nä, vill man vara med i NATO är det klokt att behaga USA och köpa amerikanska flygplan och säga JA så fort USA vill kriga ;-D

mjo om inte d måste... ack ack.. politik..
MP Loke
QUOTE (jonte72 @ Feb 18 2003, 11:36 )
Sedan så är väl Sverige ända landet i världen med 4:e generationens stridsflygplan som saknar modern beväpning ( finns vissa moderna vapen, men i små antal).

Angående 4:e generationen....F/A-18 E/F SuperHornet måste väl tillhöra den. Eller tex F-16 Block 60...någon som vet. unsure.gif

nej nej nej......

Gripen är världens enda operativa flygplan av 4:e generationen!

F-16 är lika gammalt som Viggen, även om det finns C/D varianten och MLU-version så är det gammalt som gatan.

F-18 är inte fullt så gammalt men tillhör ändå inte 4:e
jonte72
QUOTE (MP Loke @ Feb 18 2003, 22:10 )

nej nej nej......

F-16 är lika gammalt som Viggen, även om det finns C/D varianten och MLU-version så är det gammalt som gatan.

F-16 togs i tjänst 1979 och tillverkas fortfarande, C/D flygplan i tex Block 50/52 skiljer sig ljusår från de första flygplanen.

F/A-18 togs i tjänst 1983, i slutet av 80-talet kom den kraftigt förbättrade C/D versionen med ny radar mm.

F/A-18 E/F är i princip ett nytt flygplan, och blev operativt år 2000.

AJ 37 Viggen togs i tjänst 1972.

JA 37 Viggen togs i tjänst 1978 och tillverkades fram till 1989.
A2Keltainen
Något förenklat, men förmodligen ändå innehållandes en del sanningar:

Fyra saker man aldrig ska glömma bort vid köp av stridsflygplan:

1. Av vem kan jag köpa moderna robotar till mina nya stridsflyplan?

2. Om mitt land hamnar i krig, kan jag då räkna med att få reservdelar m.m. från det land som jag köpte mina stridsflygplan från?

3. Vem är bra att ha som kompis i världen, speciellt om mitt land hamnar i krig?

4. Vilka motköp och andra ekonomiska fördelar medför köpet?

Vem vill råka ut för att Vänsterpartiet och Miljöpartiet t.ex. lyckas blockera ens reservdelsström eller leverans av fler stridsflygplan under pågående krig? Vem vill inte kunna köpa robotar från USA? Vem vill inte vara kompis med USA både i fred och i krig? Vem vill inte ha ett bra handelsläge med USA? USA må i många avseenden vara ett ruttet land, men det är ändå ett land som det är väldigt bra att hålla sig på god fot med.
jonte72
QUOTE (jonte72 @ Feb 19 2003, 01:42 )
QUOTE (MP Loke @ Feb 18 2003, 22:10 )

nej nej nej......

MLU-versionerna av F-16 är uppdatering av A/B Block 15 som används av Norge, Danmark, Belgien, Holland och USA mm. Dessa flygplan är från början av 80-talet och ska inte jämföras med de senaste flygplanen i C/D versionen.
De flesta av de här flygplanen ska ersättas de närmsta 5-10 åren...i USA används de endast i reservförbanden.

Det är stora skillnader på våra Gripen. De första 120 planen A/B saknar bla färgskärmar, lufttanknigsförmåga + många andra förbättringar. De 20 sista flygpanen i Batch 2 + de 64 planen i Batch 3 + exportversionen är Jas 39 C/D, och har de nämda förbättringarna.

Samma sak med tex F-16 C/D Block 50/52 (versionen som Polen har valt), de har färgskärmar + massor av förbättringar och utrustning som tidigare F-16 saknar.
Block 60 som ska exporteras till Förenade Arabemiraten, har bla APG-80 syntetisk radar (AESA)....ingen rörlig radarantenn, som fungerar ungefär som Aegis radarn på fartyg.
AESA radarn kommer senare även på bla F/A-18 E/F mm och fördelen är bla lägre radarsignatur, och att radarn är otroligt mycket snabbare än en vanlig rörlig antenn.
111 SSK BAT
Ja, i sådana här köp handlar det som bekant inte så mycket om vad saken/prylen kostar utan i vilket klubb det kan ge medlemskap i, vilken bastu man kan få sitta i och sist men inte minst vilka av sina egna prylar man kan kränga i en motaffär.
Buddha
SAAB har inte gett upp hoppet än i alla fall.
De har förlängt sin offert samt erbjudit sig att lämna 2 nya offerter. En på 18 plan (första var på 24 plan men eftersom man valde 18st EF så vill SAAB inte vara sämre än att göra ett liknande erbjudande) och en offert med ett liknande hyrköp som Ungern gjort. Kan tänka mig att regeringen går med på det då de verkar angelägna om att få ner antalet fpl39 i fm.

Källa http://www.gripen.at/press/aktuell.htm

/Ken
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.